آخرین وضعیت شعب انتخاباتی ایران در خارج از کشور از زبان سفرا

تهران-ایرنا- سفرای جمهوری اسلامی ایرانی در کشورهای مختلف جهان در ارتباط وبیناری با مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه، آخرین وضعیت حوزه‌های رای‌گیری را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، علیرضا محمودی مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه صبح امروز (جمعه) در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران عنوان داشت: انتخابات در حال برگزاری است و هیچ شعبه ای اخذ رأی را به پایان نرسانده و آمار رای گیری در پایان ساعت مقرر به ستاد انتخابات وزارت خارجه ارسال و از ستاد انتخابات به وزارت کشور ارسال خواهد شد.

وی گفت: هرگونه گمانه زنی درباره میزان مشارکت و نتایج صندوق ها مردود است.

محمودی ادامه داد: دولت کانادا این اجازه را نداد که رای گیری در این کشور انجام شود ولی با هماهنگی حافظ منافع ایران در آمریکا، در بوفالو و سیاتل و در نزدیکی مرز کانادا رای گیری انجام می پذیرد.

وی در رابطه با زمان رای گیری هم گفت: قانون انتخابات حداقل میزان رأی گیری را ۱۰ ساعت تعیین کرده ولی با توجه به تعطیل نبودن این روز و مشکل مسافت برای رسیدن به شعب اخذ رأی، این مدت زمان به میزان مورد نیاز تمدید خواهد شد.

«رضا زبیب سفیر ایران در مادرید» نیز در ارتباطی وبیناری با حضار این نشست عنوان داشت: انتخابات در حوزه اسپانیا در مادرید و بارسلون برگزار می‌شود. اولین رای توسط یک هموطن جوان در ساعت ۸ به صندوق انداخته شد و علی رغم اینکه در اروپا جمعه روز کاری است هموطنان رای خود را به صندوق انداختند.

وی افزود: همکاری پلیس و وزارت خارجه اسپانیا عالی بوده و مشکلی تا کنون در روند رای گیری مشاهده نشده است.

همچنین، «ولی الله محمدی سفیر ایران در مالزی» در ادامه این نشست به صورت وبیناری عنوان کرد: در ساعت مقرر رای گیری در حوزه مالزی در شعبه محل سفارت در کوالالامپور و شهر جهور برای ایرانیان مقیم سنگاپور شروع بکار کرد و علی رغم بارش باران در کوالالامپور رای گیری به خوبی در حال انجام است.

وی در ادامه شایعه پایان انتخابات در این حوزه را نیز رد کرد.

در ادامه این نشست «آیروم، سرکنسول ایران در فرانکفورت» هم اظهارکرد: در فرانکفورت و بن در صبح امروز رأی گیری آغاز شد. طبیعی است که با توجه به روز کاری در اینجا رأی گیری تا بعدازظهر ادامه داشته باشد.

وی افزود: کارها در جریان است و صندوق در حضور اعضای اجرایی پلمب شد. امیدواریم تا پایان رای گیری تعداد آرا به حد نصاب برسد.

«صادقی سفیر ایران در استرالیا» درباره برگزاری انتخابات در این کشور بیان کرد: امروز از ساعت هشت صبح در چهار شعبه استرالیا رای گیری را آغاز کردیم. این حوزه ها در جنوب و شرق استرالیا در کانبرا سیدنی ملبورن و بریزبن قرار دارند. ابتکار ما برقراری میز کنسولی در کنار شعب اخد رای برای ارائه خدمات کنسولی به هموطنان بود.

وی با بیان اینکه در سیدنی و ملبورن با استقبال خوبی مواجه هستیم، افزود: نکته مهم این است که در این کشور شوق، هیجان و اشتیاق زیادی برای دایر شدن صندوق در شهرهای مختلف وجود دارد.

سفیر ایران در استرالیا در رابطه با کارشکنی هایی که در شهرهای سیدنی و بریزبن عنوان داشت: مقامات وزارت خارجه استرالیا همکاری بسیار خوبی را داشتند و پلیس فدرال و پلیس دیپلماتیک نهایت همکاری را داشتند. در ارتباط با دو حوزه انتخابیه مذکور جمعی معدود تلاش های بسیار مذبوحانه ای را برای ارعاب، تهدید و نشر اکاذیب داشتند.

صادقی تصریح کرد: ما در این ارتباط در فرصت مناسب، برای اخد رای از هموطنان، مکان اخد رای در سیدنی و بریزبن را تغییر دادیم و مردم نیز مشارکت خوبی را داشتند.

در ادامه این نشست نیز، «شکیب مهر سفیر ایران در آفریقای جنوبی» به صورت وبیناری اظهارداشت: همزمان با داخل کشور، در حوزه آفریقای جنوبی در کیپ تاون، پرتوریا و ژوهانسبورگ سه شعبه اخذ رأی مستقر شده است. اخبار منتشر شده در خصوص نتیجه رأی گیری و پایان رأی گیری نیز تکذیب می‌شود.

همچنین، «بروجردی سفیر ایران در اندونزی» نیز گفت: در اندونزی به دلیل دور بودن مسافت و جزایر متعدد فقط یک صندوق در جاکارتا در مجتمع آموزشی امام خمینی سفارت برپا داشتیم. ایرانیان حضور پرشوری را در این شعبه داشتند و این در حالی است که مسافت ها به دلیل جغرافیای اندونزی دور است.

وی افزود: شرکت نسل جوان و رای اولی ها از مسافت های دور مشهود است. رسانه های اندونزی استقبال خوبی از انتخابات ایران داشتند و از صبح امروز ۳۰ مصاحبه با من داشتند و از شرایط انتخابات گزارشاتی را تهیه کردند.

در ادامه این نشست مطبوعاتی «محمدی سرکنسول ایران در استانبول» نیز در ادامه این نشست مطبوعاتی بیان کرد: از ساعت ۷.۳۰ صبح امروز تعداد زیادی از ایرانیان مراجعه کرده و از ساعت ۸ صندوق سرکنسول گری آغاز بکار کرد. ما ۳ صندوق در بخش آسیای استانبول، در سرکنسول گری استانبول و در ازمیر مستقر کردیم.

پس از آن نیز، «شاهرخی سرکنسول ایران در حیدر آباد» گفت: نمایندگی ایران در حیدرآباد آماده اخذ رأی از جامعه ایرانیان مقیم حیدرآباد هستند. ما تشکیل کمیته ای مشترک از همکاران نمایندگی و ایرانیان مقیم جلساتی را داشتیم.

وی افزود: از بدو شروع اخذ رأی استقبال خوبی به عمل آمده و انشاالله در ساعات آتی مشارکت بیشتر خواهد شد. جمعیت مقیم حیدرآباد در مقایسه با دیگر مناطق هند نسبتا بیشتر است و ما پیش بینی استقبال خوبی را می کنیم.

در ادامه هم، «نظر آهاری سفیر ایران در ولینگتون نیوزلند» گفت: انتخابات در حوزه های مشتقر در نیوزلند به پایان رسیده است. ایرانیان مقیم نیوزلند استقبال خوبی را علی رغم پرخاشگری های عده ای محدود داشتند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ آماری درباره نتیجه انتخابات در این حوزه منتشر نشده است.

«سلیمانی سرکنسول ایران در دبی» نیز در ادامه این نشست مطبوعاتی عنوان داشت: علی رغم گرمای شدید ۵۰ درجه استقبال خیلی خوب بود. ما یک حوزه و هفت صندوق رأی داریم و پس از نماز جمعه و نماز مغرب پیش بینی حضور بیشتر هموطنان را داریم.

علاوه بر این، «شیرانی معاون سفیر ایران در سوریه» عنوان داشت: در نُه نقطه مختلف سوریه صندوق سیار را تمهید کردیم، شعبات در حرم حضرت زینب حرم حضرت رقیه دیر الزور و لاذقیه برقرار شده است. ۶ هزار برگه تعرفه بین نقاط مختلف توزیع شده است.

پس از آن نیز، «کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه» در ادامه نشست مطبوعاتی عنوان داشت: در روسیه ۴ ندوق در مسکو سن پترزبورگ کازان و آستاراخان داریم و صندوق سیاری در آستاراخان برای دریانوردان کشتیرانی داریم. یک صندوق نیز در چاباق سر داریم.

همچنین، «صانعی سفیر ایران در بلاروس» عنوان داشت: هیات اجرایی متشکل از ۳ نفر از همکاران و ۵ نفر از ایرانیان مقیم از راس ساعت ۸ فرآیند اخذ رأی را آغاز کرد. انتخابات در آرامش کامل در حال برگزاری است.

وی گفت: هموطنان ایرانی در بلاروس کمتر از ۶۰۰ نفر هستند ولی استقبال نسبتا خوب بوده است.

در ادامه نیز، «سرکنسول ایران در ارزروم» گفت: در حوزه کنسولی ارزروم و حوزه وان، ما شعباتی را مقرر کردیم و ایرانیان مقیم هم استقبال خوبی را داشتند.

در ارتباط وبیناری دیگری، «فرازنده سفیر ایران در برلین» نیز گفت: در پنج نمایندگی در کشور آلمان رای گیری آغاز شد و استقبال خوبی در شعبات مستقر در کشور آلمان داریم.

علاوه بر این، «موسی فرهنگ سفیر ایران‌ در مسقط پایتخت عمان» در زمینه برگزاری انتخابات در این کشور عنوان داشت: در دو نوبت برای ۱۴۰۰۰ ایرانی پیامک در خصوص نحوه برگزاری انتخابات اطلاع رسانی ارسال شد و از راس ساعت ۸ هموطنان استقبال خوبی را داشتند. پلیس و وزارت خارجه این کشور هم همکاری خوبی را با ما داشتند. میزان حضور نسبت به دوره قبل بسیار خوب بوده است‌.

وی افزود: بیش از ۵۰ پزشک و متخصص ایرانی در انتخابات شرکت کردند. ما به جهت مسائل مختلف و مسافت کم و درصد زیاد ایرانیان ساکن مسقط یک شعبه در این کشور فعال داریم.

«بریمانی سفیر ایران در سوئیس» در خصوص برگزاری انتخابات در این کشور بیان داشت: در سوئیس سه شعبه اخذ رأی را در برن زند و زوریخ مهیا کردیم و تمهیدات امنیتی به خوبی مهیا شده است، همچنین، پلیس سوئیس نیز همکاری خوبی را دارد. امروز کارشکنی هایی در جریان است که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، «متین فر کاردار ایران در لندن» گفت: ده شعبه اخد رای در سراسر انگلستان برقرار شده که ۵ شعبه در لندن و ۵ شعبه دیگر در منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل و یک شعبه در ولز و یک شعبه هم در گلاسکو اسکاتلند تمهید شده است.

در ارتباط وبیناری بعدی نیز، «علی نژاد سفیر ایران در پاریس» گفت: انتخابات در فرانسه با حضور تعداد قابل توجهی از هموطنان آغاز شد هم اکنون با صف دو صندوق شعبه رأی روبرو هستیم و تماس های مکرری برای ایجاد تمهیداتی برای اخذ رأی با توجه به مسافتها داریم که در حد توان این تمهیدات در حال صورت است.

در ادامه نیز، «اسماعیل زاده سفیر ایران در مانیل پایتخت فیلیپین» به صورت وبیناری توضیحاتی ارائه داد و گفت: اطلاع رسانی لازم در خصوص انتخابات پیش بینی شد و با همکاری پلیس و وزارت خارجه فیلیپین روند اخذ رأی در حال برگزاری است.

«گیوزاد سفیر ایران در آتن» در زمینه برگزاری انتخابات در این کشور عنوان داشت: از صبح امروز به خوبی روند اخذ رأی در حال انجام است و کارشکنی های پیشین و تجمعات معاندین را نداشتیم.

«آل صادق سفیر ایران در عراق» در گفت‌وگوی زنده با اعضای ستاد انتخابات خارج از کشور عنوان داشت: در عراق در دو حوزه و ۲۴ شعبه اخذ رأی ایرانی‌ها صورت می‌گیرد. وی گفت:۱۴ شعبه ثابت و ۱۰ شعبه سیار در کشور عراق مستقر شده است.

سفیر کشورمان با اشاره به اینکه در اغلب شعب مشارکت خیلی خوبی را شاهد هستیم ادامه داد: در حوزه کربلا سیل بزرگ زائرین در این انتخابات شرکت داشتند به طوری که شعبه اخذ رأی کربلا درخواست تعرفه مازاد داشتند.

«فرازنده سفیر ایران در برلین» نیز از همکاری خوب پلیس برای پراکنده ساری معاندین از جلوی سفارت ایران در برلین تشکر کرد.

«ادیب سفیر ایران در تفلیس» در زمینه برگزاری انتخابات عنوان داشت: در ساعات آغازین دانشجویان ایرانی حضوری پرشور در صندوق رای مستقر در تفلیس داشتیم. ۳۰ الی ۴۰ نفر از رانندگان ترانزیت نیز در این انتخابات در حوزه اخد رای گرجستان شرکت داشتند.

وی ادامه داد: در ساعات قبل از ظهر عده ای از معاندین قصد آزار رای دهندگان را داشتند که با تمهیدات لازم پراکنده شدند.

«مهرآبادی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن» نیز در ارتباط وبیناری گفت: ۳۰ صندوق اخذ رأی در سرتاسر آمریکا تمهید شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به همراهی نکردن دولت کانادا هموطنان از ونکوور و تورنتو با عزیمت به سیاتل و بوفالو برای شرکت در انتخابات عزیمت کردند

مهرآبادی با اشاره به اینکه معاندین تظاهراتی در برخی از شهرها برگزار کردند گفت: وزارت خارجه آمریکا از طریق سفارت پاکستان از برگزاری انتخابات مطلع و پلیس امنیت خصوصی و دیگر تمهیدات امنیتی اندیشیده شد.

وی ادامه داد: ۴ صندوق سیار در حال حاضر در آمریکا مستقر است که در صورت آزار و اذیت معاندین صندوق‌های سیار دیگری تمهید می‌شود.

«سلطانی‌فر رئیس دفتر حافظ منافع قاهره» در زمینه برگزاری انتخابات کشورمان در مصر عنوان داشت: با توجه به همراهی دولت مصر در پی توسعه روابط میان دو کشور شاهد بودیم که روزنامه دولتی الاهرام گزارشی ویژه را به جزئیات انتخابات ایران اختصاص داد.

وی ادامه داد: برای اولین بار چهل نیرو با تمهیدات لازم برای حفاظت و حمایت از صندوق توسط طرف مصری در نظر گرفته شد.

«بختیار سفیر ایران در چین» هم در توضیحاتی که به صورت وبیناری ارائه کرد گفت: رای گیری در شعب مستقر در چین خاتمه پیدا کرده و استقبال در شعب شانگهای، گوانگجو  و هنگ کنگ و شعبه پکن بسیار خوب ارزیابی می شود.

در ادامه «نکونام سفیر ایران در برزیل» عنوان داشت: در برزیل در برازیلیا و سانتوس و سان پائولو صندوق های اخذ رأی تمهید کردیم و انتخابات برگزار شده و با پیش بینی‌های قبلی مشکل خاصی نداشتیم.

«مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان» در تماس تلفنی با ستاد انتخابات خارج از کشور  در لبنان گفت: در لبنان سه صندوق رای برای اخذ آرا در نظر گرفته شده بود که یک صندوق در سفارت ایران در لبنان قرار داده شده بود و ۲ صندوق دیگر نیز سیار بود.

وی با بیان این که رای گیری در لبنان ادامه دارد و استقبال صورت گرفته از سوی ایرانیان مقیم در این کشور علیرغم حاکم شدن شرایط جنگی در لبنان ، خوب بود گفت: در رسانه های لبنانی نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران مورد توجه قرار گرفته بود و این رسانه‌ها اقدام به تهیه گزارش‌هایی در مورد این انتخابات کردند.

«محمدرضا صبوری سفیر ایران در ایتالیا» در گفت‌وگوی تلفنی با ستاد انتخابات خارج از کشور با بیان این که زمان برگزاری انتخابات به مدت ۲ ساعت در این کشور تمدید شده است، گفت:  انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲ شهر میلان و رم  برگزارشده است.

وی با بیان این که پلیس ایتالیا در برگزاری انتخابات همکاری و هماهنگی خوبی با ما داشت، اظهار کرد: علیرغم ۲ الی سه برخورد معاندان ، پلیس کاملا امنیت برگزاری انتخابات را تامین کرده است و با مشکلی در این زمینه  مواجه نشدیم.

«آموزگار، کاردار ایران در اوکراین» نیز گفت: انتخابات در کی‌یف در ساعت هشت صبح به وقت محلی اغاز شد و مشارکت خوبی توسط ایرانیان رقم خورد. اکنون انتخابات تمام شده و در حال شمارش ارا هستیم. هیچ مشکلی هم در تامین امنیت نداشتیم.

«احمدی، کاردار سفارت ایران در سوئد» در گفت‌وگو با ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: ما بازخورد خوبی داشتیم و هموطنان عزیز مقیم سوئد مشتاق حضور در انتخابات بودند. از همان اغاز رای گیری صف هایی تشکیل شد که غرورانگیز بود. حوزه های ما همچنان فعال است و استقبال خوب بوده است.

«آقایی، سرپرست سفارت ایران در باکو» نیز خبر داد: رای گیری در ساعت هشت صبح آغاز شد و اکنون(ساعت 9 شب) درب شعب بسته شده و رای گیری به اتمام رسیده و در حال شمارش آرا هستیم. 

وی تاکید کرد: استقبال دانشجویان بسیار خوب بود و بالای ۴۰۵ رای آرا  اخذ شده داریم. البته یادداشتی هم به طرف آذری برای اخذ رای از زندانیان دادیم اما به نتیجه نرسید.

«سبحانی، سفیر ایران در ارمنستان» نیز در ارتباط با ستاد انتخابات خارج از کشور در تهران گفت: در شعبه ایروان سه صندوق رای داشتیم. یک صندوق هم سیار داشتیم که به دو مورد از زندان های ارمنستان و دو مورد از کارخانه های ایرانی مراجعه کردند و آرای شهروندان ایرانی را اخذ کردند. 

وی تاکید کرد: روند مشارکت بیشتری نسبت به دوره قبل داشتیم. ابتکار ما این بود که یک صندوق ثابت و یک صندوق سیار اضافه کردیم و باعث شد مشارکت بیشتری را داشته باشیم. 

سبحانی ادامه داد: بازتاب رسانه ای انتخابات بسیار خوب بوده است. ده شبکه ارمنستانی در محل برگزاری انتخابات حضور داشتند که خود این تشویق کرد تا بخشی از شهروندان مشارکت بیشتری داشته باشند.

«حسینیان، سفیر ایران در تونس» نیز گفت: ما امروز در کشور تونس و در فضای امن مراسم انتخابات را برگزار کردیم. مشکل امنیتی کلا نداشتیم و از ساعت هشت صبح رای گیری آغاز شد و اکنون آرا شمارش شده است.

«امیری مقدم، سفیر ایران در پاکستان» خم گفت: امروز از ساعت هشت صبح به وقت محلی انتخابات را در پنج شعبه شروع کردیم. ایرانیان زندانی هم در این کشور رای دادند.

«ساداتی‌فر، سرکنسول ایران در کربلا» به صورت وبیناری توضیحاتی داد: حدود ده هزار تعرفه از ایران گرفته بودیم و بعد از ظهر هم ۲۰۰۰ تعرفه از بغداد قرض گرفتیم. ساعت هشت شب به وقت کربلا چهار شعبه را بستیم و تنها در یک شعبه هنوز ادامه دارد. 

وی تاکید کرد: بیش از ۹۰۰۰ هزار تعرفه در صندوق های رای ریخته شده است. مردم بسیار با انگیزه حضور پیدا کردند که این یک حدنصابی در اخذ رای در کربلا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha