۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82594541
T T
۰ نفر
ضرورت تجمیع ظرفیت ها و برنامه ریزی یكپارچه برای اوقات فراغت

ارومیه- ایرنا- اوقات فراغت اولین كلمه ای است كه با تعطیلی مدارس به ذهن والدین، دانش آموزان و مسئولان ذیربط خطور می كند و تجمیع ظرفیت ها و برنامه ریزی یكپارچه برای افزایش بهره وری در امر اوقات فراغت تابستانی را به عنوان ضرورتی انكارناپذیر پیش رو قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، پایان فصل درس و مدرسه، یك جشن تمام عیار برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به شمار می رود و بیش از سه ماه بازی و هیجان را به آنان نوید می دهد اما در كنار این شادی وصف ناپذیر، والدین و مسئولان فشار زیادی را متحمل می شوند تا تابستان را به دورانی همراه با شكوفایی استعدادها تبدیل كنند.
گذشته از خانواده هایی كه تعطیلات تابستانی را دورانی برای استراحت و دوری كودكان و نوجوانان از درس می دانند، خانواده های كثیری هستند كه این فصل را كلیدی برای گشایش درب های تحصیل، اشتغال و مهارت های آینده فرزندان خود قلمداد می كنند و بر حضور فرزندان در كلاس های مختلف تاكید دارند.
هرچند بسیاری از صاحب نظران، نگاه همراه با افراط و تفریط نسبت به غنی سازی اوقات فراغت را نمی پذیرند ولی تاكید دارند كه باید از این فرصت برای درك توانمندی های فرزندان بهره برد و آن را به بطالت نگذراند.
بسیاری از كارشناسان عقیده دارند كه باید به معنای واقعی كلمه، غنی سازی این اوقات اتفاق بیافتد و صرف حضور در كلاس های مختلف نمی تواند در این خصوص مفید باشد.
ایرنای مركز ارومیه با هدف بررسی برنامه ریزی های اوقات فراغت دانش آموزان در دستگاه های مختلف ذیربط در آذربایجان غربی میزبان مسئولان و صاحب نظران این عرصه تاثیرگذار بر آینده كودكان، نوجوانان و جوانان است.

** ایجاد نشاط اجتماعی مهمترین هدف غنی سازی اصولی اوقات فراغت
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به اینكه غنی سازی اوقات فراغت كودكان، نوجوانان و جوانان از برنامه های مهم مورد انتظار از دستگاه های مرتبط است، گفت: باید زمینه ای فراهم شود تا اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت به ایجاد نشاط و شور اجتماعی تبدیل شود و این امر با كلاس های اجباری میسر نمی شود.
جواد زاهدی نگاه عمومی به اوقات فراغت را به چالش كشید و اضافه كرد: در تعریف صحیح، اوقات فراغت به زمانی اطلاق می شود كه به فعالیت های مورد علاقه دانش آموزان اختصاص یابد.
وی اظهار كرد: در نگاه علمی، رفع خستگی بزرگترین كاركرد اوقات فراغت است؛ تفریح و سرگرمی، شكوفایی استعدادها و تقویت بهداشت روان و روح فرد از دیگر كاركردهای اوقات فراغت به شمار می رود.
وی تاكید كرد: مهمترین عامل در تبدیل اوقات فراغت به نشاط و سرمایه اجتماعی، دادن آزادی عمل به نوجوان، جوان و كودك برای انتخاب كار مورد علاقه خود در این اوقات است و در این راستا می توان به ویژگی های فردی افراد نیز توجه داشت.
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی در خصوص رویكرد این نهاد برای غنی سازی علمی و اصولی اوقات فراغت در كشور و استان بیان كرد: اوقات فراغت برای این نهاد در فصل تابستان خلاصه نمی شود ولی فعالیت های كانون در این فصل افزایش می یابد.
زاهدی با اشاره به اینكه مربیان كانون به طور دائم آموزش می بینند، گفت: وظیفه اصلی ما ارائه آموزش های غیرمستقیم برای كودكان و نوجوانان است كه با وجود كمبود امكانات با تكیه بر نیروی انسانی ماهر و آزموده ارائه می شود و نتایج بسیار مطلوبی نیز دارد.
وی از دریافت آموزش توسط 60 هزار كودك و نوجوان به عنوان اعضای ثابت كانون پرورش فكری در طول سال در استان خبر داد و افزود: در ایام تابستان تعداد مخاطبان زیادی به صورت موقت در مراكز آموزشی این نهاد، آموزش دریافت می كنند كه بسیاری از آنها راغب به همراهی در طول سال می شوند.
وی با تاكید بر اینكه فعالیت های كانون پرورش فكری در همه موارد كتاب محور است، اضافه كرد: محور فعالیت های این نهاد نیز بر اساس بسته فرهنگی مورد تاكید مقام معظم رهبری تدوین شده است.
وی راه اندازی اتاق فكر مدیریت اوقات فراغت در آذربایجان غربی را خواستار شد و اظهار كرد: باید فعالیت نهادهای مختلف درگیر در این حوزه كالبد شكافی و راهكارهای مناسب برای بهبود وضعیت در سال های آینده اندیشیده شود تا بتوانیم به نتیجه مطلوب در غنی سازی اوقات فراغت دست یابیم.
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: این امر می تواند از موازی كاری های موجود و اقدامات غیرتخصصی برخی از بخش ها جلوگیری كرده و روند فعالیت های غنی سازی اوقات فراغت را ساماندهی كند.

** اوقات فراغت تابستانی بهترین فرصت برای تقویت گرایش جوانان به مساجد است
حجت الاسلام اباذر بیگی، مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با اشاره به اینكه مسجدمحوری مهمترین رویكرد برنامه های این نهاد در طول سال است، گفت: می توان از فرصت اوقات فراغت فصل تابستان در راستای تقویت این محور بهره برد.
وی افزود: كانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله نهادهای فعال در راستای آموزش نوجوانان و جوانان در حوزه های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و هنری است و ما سعی داریم از این ظرفیت به بهترین شكل ممكن استفاده كنیم.
وی با اشاره به همراهی دولت یازدهم در ارتقا كمی و كیفی كانون های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان غربی اضافه كرد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید، تعداد كانون ها در استان از 412 مورد به یكهزار و 100 مورد رسید كه رقم بسیار قابل توجهی است.
وی با تاكید بر اینكه اجرای فعالیت های تابستانی در كنار دیگر اقدامات در كانون های فرهنگی هنری مساجد علاوه بر رویكرد آموزشی، رویكرد تربیت اسلامی نیز دارد، اظهار كرد: یكی از راهكارهای مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمنان علیه بنیان خانواده و جوانان، استفاده از ظرفیت بالقوه مساجد است.
مسئول دبیرخانه كانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان غربی با رد موازی كاری نهادهای فعال در حوزه اوقات فراغت بیان كرد: ما همواره برای اجرای فعالیت های آموزشی با نهادهای مختلف متخصص در حوزه های گوناگون تفاهم نامه امضا می كنیم و از ظرفیت آموزشی آنها برای ارائه آموزش ها در مسجد بهره می بریم.
حجت الاسلام بیگی از فعالیت 22 كانون تخصصی در كنار كانون های فرهنگی هنری عمومی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این كانون ها در بخش های مختلف از جمله نماز، مهدویت، فناوری اطلاعات و ورزش فعالیت دارد و آموزش های لازم را ارائه می دهد.
به گفته وی می توان از ظرفیت همه نهادها در غنی سازی اوقات فراغت بهره برد و در این راستا ضمن هم افزایی، تاثیرات بهتری را در راستای غنای تربیتی نوجوانان و جوانان شاهد بود.

** اوقات فراغت تابستانی؛ فرصت طلایی شناسایی استعدادها
عبدالله چمن گلی، مدیركل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز در این میزگرد با تاكید بر لزوم بهره گیری درست از فرصت اوقات فراغت تابستانی گفت: اوقات فراغت فرصت طلایی برای شناسایی استعدادهای جوانان و نوجوانان است.
وی افزود: استفاده از نظرات متخصصان فن باید در راستای بهره برداری بهتر از اوقات فراغت لحاظ شود تا موفقیت در اجرای این برنامه ها چشمگیر باشد.
وی با اشاره به اینكه ورزش و رشته های مختلف ورزشی ترجیح بسیاری از خانواده ها در راستای غنی سازی اوقات فراغت به شمار می رود، اضافه كرد: همه دستگاه های اجرایی به ویژه آموزشی، سازمان های مردم نهاد و هیات های ورزشی در راستای پاسخگویی به خواسته خانواده ها در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مسئول هستند و باید مسئولیت های خود را بیش از پیش جدی بگیرند.
وی در خصوص برنامه ریزی های اداره كل ورزش و جوانان آذربایجان غربی در خصوص غنی سازی اوقات فراغت تابستانی اظهار كرد: شناسایی استعدادهای ورزشی كودكان و نوجوانان در این راستا مهمترین هدف ماست و می خواهیم از این فرصت ایجاد شده به بهترین شكل ممكن بهره ببریم.
مدیركل ورزش و جوانان آذربایجان غربی بیان كرد: به همه هیات های ورزشی تاكید شده است تا در راستای شناسایی این استعدادها، دست رد به هیچ درخواست كننده ای نزنند و هزینه افراد كم بضاعت و بی بضاعت برای دریافت آموزش نیز از طریق این اداره كل تامین می شود.
چمن گلی با اشاره به اینكه نباید موازی كاری در اجرای برنامه های غنی سازی وجود داشته باشد، گفت: نباید اجازه داد كه كارهای برنامه ریزی شده در نهادهای مختلف تكراری باشد و برای همین امر باید تخصص دستگاه ها در ارائه آموزش ها و غنی سازی اوقات فراغت لحاظ شود.
وی آسیب شناسی پس از اجرای برنامه های تابستانی را بهترین راهكار در راستای موفقیت در این برنامه ها عنوان كرد و افزود: در این صورت می توان نقاط قوت و ضعف را در پایان اجرای برنامه ها مورد ارزیابی قرار داد و از تكرار آن جلوگیری كرد.
به گزارش ایرنا غنی سازی اوقات فراغت كودكان و نوجوانان ضمن اینكه همراهی همه نهادها و دستگاه ها به ویژه نهادهای فرهنگی و آموزشی را می طلبد، نیازمند برنامه ریزی در ابتدا و تاثیرسنجی در انتهای فصل تابستان است تا زمینه رفع نواقص، بهبود رویه های اجرایی و تداوم نقاط قوت در برنامه ریزی های سال های آتی لحاظ و اوقات فراغت به معنای واقعی كلمه غنی شود.
بر این اساس تشكیل اتاق فكر برای برنامه ریزی یكپارچه در كنار تجمیع امكانات تنها مسیر موفقیت برای پركردن اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان به شمار می رود؛ اتاق فكری كه هنوز فاقد متولی است.
2093/3072/6009
** خبرنگار: یوسف رحیمی ** تنظیم كننده: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی