۶ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۳
کد خبر: 82679882
T T
۰ نفر
آيين هاي محرم در كردستان، شكوهي از وحدت مذاهب اسلامي

سنندج - ايرنا - عزاداري در دهه اول ماه محرم يادآور داغ هميشه تازه واقعه كربلاي سال 61 هجري قمري همه ساله تكراري از عشق محبان اهل بيت (ع) است كه برگزاري اين آيين ها توسط محبان در استان كردستان كه بيشتر ساكنان آن اهل سنت هستند الگويي از وحدت و يكپارچگي مذاهب در ايران اسلامي است.

به گزارش ايرنا، برگزاري مناسبت هاي مذهبي در جامعه اسلامي نشان ويژه اي از همدلي اين امت است و كردستان سرآمد اين وحدت در كشور است و مردم آن مانند ديگر استان هاي كشور در بزرگداشت مناسبت هاي مذهبي داراي آداب و رسوم ويژه اي از جمله عزاداري در ماه محرم هستند و همه ساله در كنار هم اقدام به برگزاري آيين هاي مختلف مي كنند.
در اين ايام، آيين هاي عاشورايي مختلفي در شهرها و روستاهاي استان با آداب و رسوم خاصي مانند تشكيل حلقه عزا در مقابل مساجد، تكايا و حسينيه ها، مراسم گِل گيران، مجالس روضه خواني و تعزيه خواني برگزار مي شود كه اين مراسم ها از واپسين روزهاي ماه ذي الحجه آغاز و تا پايان دهه اول محرم ادامه دارد.
پخت حليم در شب تاسوعا توسط بانوان برخي از مناطق استان از جمله شهر سريش آباد از رسوم ديگر است كه كردستاني ها در ايام محرم انجام مي دهند و با حليم هاي پخته شده در صبح غم انگيز عاشورا از عزاداران پذيرايي مي شود.
روشن كردن شمع، نوشيدن آب متبرك از اين طشت ها، صحنه سازي حالات طفلان لب تشنه دشت نينوا و مداحي و سوگواري از اعمال اين مراسم است كه شهرستان هاي كامياران، سنندج، قروه، دهگلان و بيجار عمده جلوه گاه اين آيين ها است.
مديركل تبليغات اسلامي كردستان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: از ماه گذشته تمامي هماهنگي ها در شوراي هيات هاي مذهبي و عالمان ديني اين استان انجام يافت تا برگزاري مراسم هاي عزاداري همراه با تبليغ آرمان هاي اسلامي و انقلابي باشد.
حجت الاسلام مختار كرمي افزود: برنامه هاي دهه اول محرم در اين استان با رويكرد مقابله با آسيب هاي اجتماعي و ترويج سبك زندگي اسلامي و توجه به انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر آغاز شده و اين اداره كل با همكاري هيات هاي مذهبي، عالمان ديني و مبلغان بدنبال جلوگيري از آيين هاي آسيب زا در عزاداري ها است.
به گفته وي، سياهپوش كردن خيابان ها و معابر، تشكيل خيمه ها و برپايي ايستگاه هاي صلواتي و برپايي نماز ظهر عاشورا نمونه اي از فعاليت هاي مردم اين استان در ايام محرم است.
حجت الاسلام كرمي تاكيد كرد: در دهه اول محرم حضور هيات هاي حسيني در خيابان هاي سنندج و ساير شهرستان هاي استان و توزيع نذورات توسط مردم عاشورايي كردستان ميان عزاداران از ديگر برنامه هاي مردمي اين استان است.
وي با بيان اينكه اهل تسنن نيز در اين ايام آيين هاي ويژه اي دارند، يادآور شد: هم اكنون 14 هيات مذهبي از 610 هيات استان كردستان مربوط به اهل تسنن است كه در ايام محرم با حضور در حسينيه ها اقدام به برگزاري جلسات قرآني و توزيع نذورات مي كنند.
رئيس ستاد شئون مناسبت هاي مذهبي كردستان با بيان اينكه امسال ذاكرين و مداحان اهل تسنن استان در آيين هاي ماه محرم و تعزيه خواني ها مشاركت دارند، ادامه داد: مشاركت شخصيت ها مذهبي و ذاكرين اهل سنت در آيين هاي ماه محرم مي تواند همبستگي و اتحاد بين مسلمانان را بيشتر كند و اين وحدت و برادري مايه نگراني دشمنان است.
حجت الاسلام كرمي اضافه كرد: حقانيت نهضت امام حسين(ع) بر ضد طاغوتيان و ستمگران و فراموش نشدن واقعه عظيم عاشورا است و عزاداري ايام محرم فرياد ستمديدگان عليه ستمگران و ظالمان است و بايد تلاش كنيم حضور جوانان در اين ايام در هيات هاي مذهبي بيشتر باشد.
رئيس شوراي هيات هاي مذهبي كردستان نيز مي گويد: هم اكنون هيات هاي عزادراي استان دسته روي در ماه محرم در سطح اين استان آغاز كرده اند و 591 مداح و نوحه خوان براي اجراي برنامه هاي عزاداري اين ايام و روزهاي تاسوعا و عاشورا مشاركت دارند.
نورعلي خزايي ادامه داد: امسال برنامه هاي تاسوعا و عاشورا در اين استان در 610 هيات مذهبي، با حضور 591 مداح و نوحه ‌خوان و بيش از 430 مبلغ و مبلغه در مناطق شهري و روستايي برگزار مي شود.
وي بر رعايت وقت و حقوق شهروندان در اماكن عمومي ساعات مندرج در مجوز توسط دسته‌هاي عزاداري تاكيد كرد و افزود: مجوزهاي صادر شده براي اقامه عزا شب ها تا ساعات مشخص است و در روزهاي تاسوعا و عاشورا نيز به نماز ظهر ختم مي‌شود.
مديركل اوقاف و امور خيريه كردستان نيز در اين ارتباط به ايرنا گفت: در ايام محرم و صفر بقاع متبركه اين استان شامل 33 مكان مقدس و 10 امامزاده و 42 موقوفه با نيت روضه خواني و اطعام و احسان در قالب سوگواره بصيرت عاشورايي، ميزبان عزاداران حسيني است.
حجت الاسلام مصطفي نوروزي افزود: بقاع متبركه امامزاده هاجر خاتون(س)، امامزاده پير محمد(ع) شهرستان هاي سنندج، امامزادگان هاجر و سارا(س)، سيد جلال الدين(ع)، ابراهيم و اسماعيل (ع)، پير بابا (ع)قروه، امامزاده عقيل(ع)، امامزادگان پير تاج (ع) و آرامگاه فاضل گروس بيجار با حضور مداحان و سخنرانان از جمله محل هاي برگزاري سوگواره عاشورايي است.
استان كردستان با يك ميليون و 600 هزار نفر جمعيت در شمال غرب كشور واقع است، در اين استان مسلمانان اهل تسنن و تشيع با وحدت و برادري در كنار هم زندگي مي كنند.
گزارش: حسن حسين زاده ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
3034 /9102