۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۰
کد خبر: 82739194
T T
۰ نفر
120 هزار میلیارد اعتبار برای اشتغال روستایی و مناطق عشایر نشین اختصاص یافت

خمین - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: 120 هزار میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه اشتغال در روستاها و مناطق عشایر نشین اختصاص یافته است.

سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در نخستین جشنواره كارآفرینی و مشاغل زنان روستایی در خمین افزود: این میزان اعتبار با لایحه دو فوریتی دولت در سال گذشته و تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت 9 ماه اختصاص یافته است.
وی اظهار كرد: 60 میلیارد ریال از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با بدون سود و به همین میزان نیز از منابع بانك های عامل كشاورزی، توسعه تعاون، پست بانك و صندوق توسعه كار آفرینی است.
وی اظهاركرد: این میزان تسهیلات ارزان قیمت با سود 6 درصد و برای مناطق مرزی با كارمزد چهار درصد برای اولین بار در طول دولت ها بعد از تاریخ انقلاب اسلامی در دولت دوازدهم به منظور رشد و شكوفایی اقتصاد ملی از نیمه آذر ماه پرداخت می شود.
رضوی بیان كرد: 45 درصد از این رقم معادل 50 هزار میلیارد ریال به بخش كشاورزی و 10 درصد به صنعت و معدن، 10 درصد در بخش گردشگری و بقیه برای شهرهای زیر 10 هزار نفر با هدف افزایش سرمایه در گردش تخصیص یافته است.
وی بیان كرد: میزان تسهیلات برای هر طرح از یك میلیارد تا 20 میلیارد ریال است و دارای یك سال تنفس و 6 ماه دوره مشاركت و در مجموع 18 ماه بازپرداختی ندارد.
رضوی گفت: زمان بازپرداخت این تسهیلات پنج تا 9 سال است و برای اخذ تسهیلات هیچ گونه محدودیت وثیقه بانكی وجود ندارد و وثیقه بانكی و ضمانت متنوع است.
وی تاكید كرد:بر اساس دستور رییس جمهوری بانك های عامل برای پرداخت تسهیلات باید آسان ترین روش را در نظر بگیرند و طلب كردن وثیقه شهری جایز نیست و سند مالكیت روستایی در محل اجرای طرح و یا ضمانت زنجیره ای و یا سفته به عنوان وثیقه بانكی نیز قابل قبول است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: سهم هر استان از این اعتبار بر اساس سه شاخص درآمد روستایی، جمعیت روستایی و تعداد بیكاران تعیین می شود.
وی سهم استان مركزی از اعتبار مذكور را بیش از 2 هزار و 400 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: اگر مسئولان هر استانی در جذب اعتبارات فعال باشند سال آینده سهم هر استان افزایش می یابد.
رضوی با تاكید بر این كه بانك ها باید تسهیلگر باشند، گفت: اگر روستاییان به حق خود نرسند باید در مدت یك ماه علت پرداخت نشدن تسهیلات را اعلام كنند و دستگاه های اجرایی نیز رسیدگی كنند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: با عزم راسخ دولت برای رسیدن به نرخ اقتصادی مطلوب و ریشه كن كردن بیكاری با تبعیت از فرامین رهبری همانگونه كه بساط داعش برچیده شد باید ریشه فقر و بیكاری نیز خشك شود.
مشاور وزیر و مدیر كل توسعه فعالیت های كشاورزی زنان روستایی جهاد كشاورزی نیز در این همایش گفت: بازاریابی مهمترین مشكل تولید كنندگان خرد در بخش كشاورزی و زنان روستایی است.
فروغ السادات بنی هاشم افزود: دسترسی نداشتن به بازار ملی، منطقه ای و بین المللی برای عرضه محصولات تولیدی دغدغه تولید كنندگان خرد و زنان جامعه روستایی كشور است.
وی بیان كرد: از ظرفیت ها و توانمندی های تولید كنندگان و زنان روستایی استفاده نمی شود در حالی كه استفاده از این مهم در افزایش درآمد خانوارهای روستایی، اشتغالزایی، كاهش مهاجرت و افزایش صادرات به طور مستقیم تاثیر گذار است.
وی با بیان اینكه آموزش راهبرد حل این مشكل است، ادامه داد: آموزش علمی ،تخصصی، فنی و كارآمد همراه با برنامه به بازاریابی كمك می كند به طوری كه تولید كنندگان با آگاهی می توانند محصولات تولیدی را با بسته بندی مناسب و نشان تجاری به بازارهای داخلی و خارجی عرضه كنند.
وی گفت: سازمان جهاد كشاورزی در راستای آموزش زنان روستایی با اختصاص ردیف بودجه ای ملی گام های برداشته است.
هاشم نیا ادامه داد: برگزاری جشنواره های كارافرینی نیز تاثیر به سزایی در بازاریابی و معرفی توانمندی های زنان روستایی دارد.
وی تاكید كرد: در اكثر شهرها بازار محلی وجود دارد اما غرفه ای ویژه برای تشكل زنان به چشم نمی خورد تا زنان بتوانند محصولات تولیدی خود را در این بازارها عرضه كنند.
وی گفت: با وجودی كه در اراك فروشگاه دائمی عرضه محصولات به عنوان مركز رشد راه اندازی شده و در این فروشگاه غرفه برای زنان روستایی اختصاص یافته اما اطلاع رسانی در این زمینه از سوی رسانه ها كمرنگ است.
هاشم نیا راهكار دیگر برای افزایش تولید و اشتغال زنان روستایی را تسهیلات ارزان قیمت بیان كرد و افزود: بانك ها باید به سرمایه اجتماعی روستایی و تشكل های روستایی اعتماد كنند و در پرداخت تسهیلات نهایت همكاری را داشته باشند.
مدیر جهادكشاورزی خمین در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با ایرنا گفت: نخستین جشنواره كارآفرینی و مشاغل زنان روستایی خمین در روستای كفسان خمین به مدت 2 روز برگزار می شود.
احمد رضا جعفری افزود: بازاریابی محصولات كشاورزی، معرفی پتانسیل روستایی برای كارآفرینی، حركت مشاغل و صنایع به سمت روستا، احیای مشاغل فراموش شده روستایی، رونق صنایع دستی از اهداف این جشنواره است.
وی ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای آشنایی و ارتباط زنان بازرگان كشور با دستاوردهای زنان روستایی و فروش این محصولات در داخل و خارج از كشور است.
وی اظهاركرد: نمایشگاه صنایع دستی و عرضه محصولات كشاورزی با 42 غرفه از استان های مركزی، لرستان و همدان و كرمانشاه دایر شده كه كارگاه های آموزشی، جشنواره غذا و طبخ آبزیان، اجرای بازی های بومی و محلی و برنامه های فرهنگی و هنری متنوع از برنامه های این جشنواره است.
جعفری بیان كرد: عرضه محصولات تولیدی در بخش كشاورزی و شركت اقشار مختلف مردم در این جشنواره زمینه آشنایی با ظرفیت روستا و معرفی و فروش محصولات را فراهم می كند.
مدیرجهاد كشاورزی خمین افزود: با توجه به توان این شهرستان در تولید محصولات كشاورزی و باغی نظیر سیب، انگور، عسل، زعفران، لوبیا، سیب زمینی و پیاز برگزاری این جشنواره معرفی توانمندی ها و بازاریابی محصولات تولیدی را سبب می شود.
مدیر جهاد كشاورزی خمین گفت: بسترهای كارآفرینی در روستاهای این شهرستان فراهم است و حتی می توان از ظرفیت های سنتی منطقه ای برای زنان استفاده كرد چرا كه بسیاری از شغل ها و فعالیت های زنان در نواحی مختلف براساس سنتی نظیر قالی بافی، جمع آوری گیاهان دارویی و ساخت داروهای محلی انجام می شود.
وی گفت: این فعالیت های سنتی كه در قاموس رفتاری و اقتصادی خانواده ها جایگاهی طبیعی داشته اند به فراموشی سپرده شده اند یا بسیار محدود پیگیری می شوند و كارآفرینی به عنوان رویكردی جدید می تواند به بازسازی و بازآفرینی این مشاغل بپردازد.
شهرستان خمین از توابع استان مركزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است كه 52 درصد آن كشاورز هستند.
7277 /6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری