۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۱۵
کد خبر: 82788626
T T
۰ نفر
631 شركت فني و مهندسي كشاورزي در آذربايجان غربي فعال است

اروميه- ايرنا- رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي، گفت:631 شركت فني و مهندسي كشاورزي در استان در راستاي تحقق اهداف بخش كشاورزي و ارائه خدمات و دانش فني به كشاورزان فعال هستند.

امين آقايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه 11 هزار و 400 نفر عضو سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي هستند، افزود: اين سازمان با 13 هدف از جمله حمايت از حقوق صنفي مهندسين، تلاش براي ايجاد اشتغال، گسترش دانش و فناورري، حفظ محيط زيست، نظارت بر حسن اجراي كار جامعه هدف، فعال است.
وي اولويت هاي سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي استان را در قالب هشت مورد بيان و اظهار كرد: اين هشت مورد شامل، توسعه كشت زعفران و سنجد و چغندرقند و گياهان دارويي، تقويت پنجره واحد، نظارت بر واحدهاي خدمات رسان، تقويت جايگاه سازمان، تداوم طرح نهضت سواد آموزي با مشاركت فني و حرفه اي، تقويت شركت هاي منابع طبيعي، برنامه براي صدور شناسنامه باغات، برنامه استقرار ناظرين فني و مهندسي در كل پروژه هاي جهاد كشاورزي و مزارع چغندر قند، طرح پرتال كشاورزيار و كمك به ساخت ساختمان جديد سازمان است.
آقايي با بيان اينكه توجه به ترويج در عرصه كشاورزي استان مي تواند در حفاظت از منابع آب و خاك موثر باشد، افزود: ميانگين آموزش بهره برداران در دوران دولت يازدهم نزديك به 23 دقيقه بود كه در اواخر فعاليت اين دولت به 47 دقيقه افزايش يافته است.
وي با اشاره به اينكه مهمترين طرحي كه مي تواند در زمينه حفاظت از خاك و بهبود شرايط آن موثر باشد، به كارگيري شيوه كشاورزي حفاظتي است، اظهار كرد: در سالهاي اخير اعتبارات مناسبي براي تجهيز ناوگان حمل و نقل كشاورزي استان تخصيص داده شده كه مي تواند در زمينه حفاظت و بهره برداري بهينه از منابع خاكي موثر باشد.
آقايي بيان كرد: اجراي كشاورزي حفاظتي تنها الگويي است كه مي تواند در حوضه آبريز درياچه اروميه موثر باشد و به حفظ رطوبت خاك، افزايش مواد آلي خاك و كاهش هزينه ها وبهبود ساختار خاك كمك كند.
وي ادامه داد: استقرار كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه با آموزش بهره برداران بخش كشاورزي نيز يكي از ديگر راهكارهاي تعادل در حوزه و حفاظت از خاك به شمار مي رود.
آقايي بيان كرد: تنها راهكاري كه مي تواند در حوضهآابريز درياچه اروميه موثر باشد بحث توسعه پايدار و آموزش مردم است.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي داراي 235 هزار بهره بردار با 700 تا 800 هزار هكتار اراضي كشاورزي است.
اين استان با توليد سالانه 1.2ميليون تن سيب درختي، 1.8 ميليون تن چغندر قند، بيش از 17 هزار تن عسل و افزون بر 400 هزار تن گندم جزو استان هاي موفق در بخش كشاورزي است.
سنتي بودن كشاورزي و پايين بودن متوسط دانش كشاورزان منطقه از مهمترين مشكلات بخش كشاورزي در آذربايجان غربي است.
7125/3214/3072
**خبر: طاهره نويد آرين **تنظيم كننده: شاهين سپهراد **انتشار: عليرضا فولادي