۲۶ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82797806
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي مهياي توسعه تبادلات فرهنگي و گردشگري با شرق تركيه

اروميه- ايرنا- آذربايجان غربي كه در همسايگي چهار استان شرقي تركيه قرار دارد، مهياي توسعه تبادلات فرهنگي و گردشگري با اين استان هاست و مديران و فعالان اقتصادي استان هاي مرزي تركيه نيز با آگاهي بر اين مهم در حال پيشي گرفتن براي همكاري با آذربايجان غربي هستند.

به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي به علت اينكه تنها استان مرزي كشورمان با تركيه بوده و بيش از 550 كيلومتر مرز با بهره مندي از سه گمرك رسمي با اين كشور دارد، بهترين گزينه توسعه همكاري هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و گردشگري براي استان هاي شرق تركيه به شمار مي رود.
'وان'، 'آغري'، 'ايغدير' و 'حكاري' چهار استان مرزي كشور تركيه با آذربايجان غربي به شمار مي رود كه هر كدام نگاه ويژه اي به اين استان با ظرفيت هاي قابل توجه اقتصادي، گردشگري و فرهنگي دارند.
دارا بودن ظرفيت هاي ميزباني و اعزام گردشگر با توجه به اشتراكات فرهنگي، زباني و ديني، وجود صدها مجموعه ميراث فرهنگي ثبت شده ملي و 2 مجموعه ميراث ثبت شده جهاني، استفاده كامل از ظرفيت سه مرز سرو - اسندره، رازي – كاپي كوي و بازرگان – گوربولاغ در ورود و خروج مسافر از دو طرف و همچنين دارا بودن توانمندي هاي فرهنگي و ديني نظير توليدات سينمايي قابل توجه، هنرهاي تجسمي و پتانسيل هاي ديني و قرآني از جمله داشته هاي ارزشمند آذربايجان غربي است كه توجه ويژه فعالان حوزه فرهنگي و گردشگري استان هاي شرق تركيه را به اين استان موجب شده است.
سالانه صدها هزار نفر از مردم 2 طرف مرز براي انجام گردش هاي كوتاه، ميان و بلندمدت بين استان هاي آذربايجان غربي و چهار استان مرزهاي شرقي كشور تركيه تردد مي كنند كه اين امر لزوم نگاه بهتر فرهنگي و گردشگري و اجراي طرح هاي تبيين كننده فرهنگ اين استان به مسافران ورودي و شهروندان خروجي از مرزها را تبيين مي كند.
در هفته هاي گذشته هيات هاي زيادي از استان هاي مرزي و غيرمرزي شرق كشور تركيه به آذربايجان غربي سفر كردند كه از جمله آنها مي توان به حضور هيات هايي از استان هاي وان، دياربكر، آغري و هيات هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و گردشگري اشاره كرد.
با در كنار هم قرار دادن حضور هيات هاي اقتصادي، فرهنگي و گردشگري استان هاي تركيه اي، ظرفيت هاي موجود استان، نقش غيرقابل انكار اين استان ها در تحقق هدفگذاري 30 ميليارد دلاري تجارت بين 2 كشور و سند امضا شده در سال 1394 بين استانداران دو طرف مرز مي توان اهميت اين ارتباط 2 طرفه را بيشتر فهميد.
در سندي كه در ارديبهشت ماه سال 1394 بين استانداران آذربايجان غربي از ايران و وان، حكاري، آغري و ايغدير از تركيه در خوي به امضا رسيد، مبادله هاي فرهنگي جايگاه ويژه اي داشتند به طوري كه در اين سند از 23 بند امضا شده، 9 بند به همكاري فرهنگي، دانشگاهي و گردشگري مربوط مي شود.
برگزاري همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و تورهاي مشترك گردشگري از شهرهاي مختلف استان‌هاي مرزي 2 كشور، تبادل دانشجو و استاد بين 2 طرف مرز، برگزاري پانل‌هاي علمي و فني مشترك بصورت دوره‌اي، برگزاري هفته‌ هاي فرهنگي، جشنواره‌ هاي هنري از جمله شب‌هاي شعر، تئا‌تر و موسيقي، عقد سند خواهرخواندگي ميان شهرهاي مرزي 2 طرف از جمله بخش هاي اين سند امضا شده به شمار مي رود.
مسئولان فرهنگي و گردشگري استان آغري به عنوان آخرين مسئولان اين استان هاي مرزي ميهمان مسئولان شهرهاي مختلف و حوزه هاي مختلف فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي بودند كه در اين ديدارها، برنامه ريزي هاي خوبي در راستاي توسعه تبادلات فرهنگي انجام شد.
حجت الاسلام محمدباقر كريمي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي در ديداري كه با هيات اعزامي از آغري داشت، گفت: آذربايجان غربي ظرفيت هاي هنري و فرهنگي زيادي دارد كه از جمله آنها مي توان به هنرمندان زبده در حوزه هاي عكس، هنرهاي تجسمي شامل مجسمه سازي، نقاشي و ديگر هنرهاي مرتبط، تاليف و ترجمه كتاب اشاره كرد.
وي افزود: علاوه بر آن، صنعت چاپ موجود در آذربايجان غربي از جمله صنايع پيشرفته كشور و جزو استان هاي برتر در ايران به شمار مي رود كه مي توان از اين ظرفيت در راستاي توسعه مبادله هاي فرهنگي بهره برد.
وي با تاكيد بر اينكه مديران آذربايجان غربي به استان‌هاي تركيه اي هم مرز با اين استان نگاه ويژه و خاصي دارند، اضافه كرد: ما آماده همكاري در همه سطوح هستيم و بيشترين توان خود را براي توسعه تبادلات فرهنگي به كار مي گيريم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي توسعه صنعت توريسم هنري را از جمله عوامل ارتقاي مبادله هاي فرهنگي در 2 طرف مرز ايران و تركيه ارزيابي كرد و ادامه داد: اين استان توان قابل توجهي در حوزه سينما و تئاتر به ويژه تئاتر كودكان داراست كه مي تواند در آشنا كردن مردم شرق تركيه با فرهنگ اين استان مفيد باشد.
حجت الاسلام كريمي موسيقي عاشيقي را با ابزارهاي موسيقايي منحصر بفردي كه دارد، ظرفيت مشترك شمال غرب ايران و شرق تركيه عنوان كرد و گفت: از اين ظرفيت به خوبي بهره برده نشده و مي توان آن را در راستاي توسعه ارتباط فرهنگي با نگاه ويژه دنبال كرد.
وي از آمادگي آذربايجان غربي براي برگزاري نمايشگاه هاي مشترك خبر داد و اظهار كرد: اين نمايشگاه ها بهترين فرصت براي دستيابي به اهداف مسئولان استان هاي مرزي ايران و تركيه در ارتقاي سطح همكاري ها در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگري به شمار مي رود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي استفاده از ظرفيت هاي قرآني اين استان غني را مورد تاكيد قرار داد و افزود: ما آماده ايم كه ضمن ميزباني از فعالان قرآني استان هاي شرقي تركيه، اساتيد قرآني در بخش قرائت، حفظ و مفاهيم را به استان هاي شرقي تركيه اعزام كنيم تا علاوه بر اجراي برنامه هاي قرآني، آموزش كودكان و نوجوانان را در اين خصوص برعهده بگيرند.
ابومحسن بولوت/ebumuhsin bulut/ مدير فرهنگ و گردشگري استان آغري تركيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور چندين باره در آذربايجان غربي، توسعه تبادلات را در حوزه فرهنگ و توريسم از اهداف مديران اين استان دانست و گفت: همكاري هاي خوب فرهنگي و گردشگري بين استان آغري و آذربايجان غربي وجود دارد كه ما مصرّ هستيم اين تبادلات را روز به روز بيشتر كنيم.
وي اضافه كرد: وجود مرز امن و قديمي بازرگان - گوربولاغ بين ايران و تركيه در امتداد مرز بين استان هاي آذربايجان غربي و آغري كه از طرف تركيه به صورت 24 ساعته فعاليت مي كند، ظرفيتي بي نظير براي توسعه صنعت گردشگري به شمار مي رود.
وي با اشاره به اينكه استان آغري تركيه مسير اتصال آذربايجان غربي به اروپاست، اظهار كرد: در راستاي ارائه خدمات بهتر به مسافران ايران، كريدور ويژه اي در مرز ايران باز شده است تا مشكل خاصي براي مسافران ايجاد نشود.
مدير فرهنگ و گردشگري استان آغري تركيه با اشاره به اينكه فعاليت گردشگري مختص اعزام و ميزباني مسافر نيست، ادامه داد: اجراي برنامه هاي فرهنگي، هنري و ارائه اطلاعات گردشگري به شهروندان 2 طرف مرز از جمله كارهايي است كه مي تواند در توسعه تبادلات فرهنگي موثر باشد.
'بولوت' تاكيد كرد: ما به دنبال آشنا كردن مردم استان آغري با ايران به ويژه آذربايجان غربي هستيم و در اين خصوص از هر طرح ابتكاري استقبال مي كنيم.
وي از برنامه ريزي اين استان براي حضور خبرنگاران استان آغري در آذربايجان غربي خبر داد و گفت: ما مشتاق هستيم تا از خبرنگاران و اصحاب رسانه اين استان نيز ميزباني كرده و جاذبه هاي گردشگري شمال شرق تركيه را به آنان نشان دهيم.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي نيز در ديدار با هيات اعزامي از آغري تركيه با اشاره به وجود بيمارستان هاي مجهز و امكانات پزشكي مطلوب در اين استان، گفت: توسعه گردشگري سلامت مي تواند توسعه اقتصادي را به دنبال بياورد.
جليل جباري اظهار كرد: آمادگي داريم تا براي مسئولان دفاتر خدمات مسافرتي استان هاي همجوار تركيه، ‌تور اينفو به منظور آشنايي با موقعيت ها و جاذبه هاي تاريخي گردشگري آذربايجان غربي برگزار كنيم تا بتوانند برنامه ريزي مناسبي براي تدوين بسته هاي سفر داشته باشند.
وي همچنين پيشنهاد كرد تا اصحاب رسانه و شبكه هاي تلويزيوني مستندساز كشور تركيه به اين استان سفر كنند و پتانسيل هاي گردشگري و فرصت هاي سرمايه گذاري منطقه را بازگو كنند.
جباري با قدرداني از حضور هيات گردشگري از تركيه در اروميه، گفت: اروميه و آذربايجان غربي داراي آثار تاريخي و گردشگري بي نظيري است كه موقعيت جغرافيايي آن نيز به اهميت موضوع مي افزايد.
به گزارش ايرنا، همواره مسئولان استان هاي مرزي ايران و تركيه بر ايفاي نقش فعال تر در توسعه مراوده هاي بين 2 طرف مرز تاكيد داشته اند كه مي توان با عزم بهتر و انجام برنامه هاي مختلف قابل اجرا اين خواسته را به اجرا درآورد تا علاوه بر نقش آفريني موثر در توسعه شمال غرب ايران و شرق تركيه، اشتغال بيشتر، درآمدزايي مستمر و عوايد جانبي آنها را نيز محقق كرد.
2093/3072
گزارش: صابر چهرقاني انتشار: عليرضا فولادي