۹ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۴۷
کد خبر: 82846362
T T
۰ نفر
سزارين در بيمارستان هاي استان فارس طي 5 سال گذشته كاهش يافت

شيراز - ايرنا - مدير امور بيمارستاني و تعالي خدمات باليني دانشگاه علوم پزشكي شيراز بيان داشت : انجام سزارين در بارداري هاي نخست طي 5 سال گذشته از 35 درصد در سال 93 به 27 درصد در سال جاري كاهش يافته است.

به گزارش ايرنا ، دكتر سيد ابوالفضل هاشمي اصل چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بيان داشت:گرچه موضوع ترويج زايمان طبيعي از گذشته جزو برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده است اما از زمان اجراي طرح تحول نظام سلامت به يكي از برنامه هاي ويژه بحث ترويج زايمان طبيعي و كاهش سزارين تبديل شد و در اين زمينه دستوركارهايي به دانشگاه هاي علوم پزشكي ابلاغ شده است.
وي افزود: با اجراي طرح تحول نظام سلامت (آغاز سال 92) و توجه به ترويج زايمان طبيعي و كاهش سزارين، تعرفه زايمان طبيعي در مراكز دولتي صفر شد همچنين اجراي اين برنامه ها با توجه به فرمايش هاي رهبر معظم انقلاب در زمينه سياست هاي جمعيتي اجرا شد كه دستاوردهاي خوبي به همراه داشت.
مدير امور بيمارستاني و تعالي خدمات باليني دانشگاه علوم پزشكي شيراز ، با اشاره به فرهنگ نادرستي كه از دهه هاي گذشته بين مردم و زنان باردار شكل گرفته است، گفت:‌بايد اين فرهنگ كه سزارين درد كمتري دارد و راحت تر است، تغيير يابد تا مادران باردار به سمت زايمان طبيعي تغيير نگرش دهند كه نقش رسانه ها در تغيير نگرش جامعه بسيار مهم است.
هاشمي اصل اضافه كرد: سزارين در تمام مادران باردار، از 65 درصد در سال 92 به 58 درصد تا ابتداي دي 96 كاهش داشته است؛ بحث مرگ و مير مادران نيز از سال 92 تاكنون در شيراز و فارس 42 درصد كمتر شده است كه اين مورد در كشور بي سابقه بوده و اين يك شاخص مطلوب در دانشگاه علوم پزشكي شيراز در مقايسه با ساير دانشگاه هاي كشور و حتي برخي كشورهاي ديگر است.
مدير امور بيمارستاني و تعالي خدمات باليني دانشگاه، با بيان اينكه در بحث كاهش مرگ نوزادان در دو ساعت ابتدايي تولد نيز در دانشگاه علوم پزشكي شيراز كاهش قابل توجهي داشته ايم، ادامه داد: به طوري كه اين آمار از سه و هشت دهم در هزار تولد به يك و يك دهم در هزار تولد در سال 95 رسيده و قسمت اعظم اين دستاوردها حاصل ترويج زايمان طبيعي است.
هاشمي اصل گفت:‌ چسبندگي جفت يكي از عوامل پرخطر است كه در بررسي هاي انجام شده مشخص شد 65 مورد از زنان بارداري كه دچار چسبندگي جفت شده اند، سابقه انجام سزارين در زايمان هاي قبلي داشتند به همين دليل رويكردها بايد به سمت زايمان طبيعي و كاهش سزارين حركت كند و گام بعدي دانشگاه علوم پزشكي ارتقاي سلامت بانوان، ترويج زايمان بدون درد و بدون ريسك است.
رئيس بيمارستان مادر و كودك شوشتري شيراز نيز در اين نشست خبري با بيان اينكه بيمارستان مادر و كودك شوشتري يك بيمارستان خيريه است، ادامه داد: اين بيمارستان داراي دو بخش اصلي درماني و پشتيباني است كه بخش درماني شامل دو قسمت كلينيكي و پاراكلينيكي است؛ همچنين بخش هاي مختلفي مانند بخش نوزادان، بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان، بلوك هاي زايماني، داروخانه،ماموگرافي، واحد واكسيناسيون و غربالگري بدو تولد و بخش زايمان فيزيولوژيك كه بخش زايمان در آب و زايمان بدون درد در اين بيمارستان، به مراجعان خدمت رساني مي كنند.
دكتر محمد مرزوقي گفت:‌خدمت رساني بلوك هاي زايماني اين مركز با تجهيزات پيشرفته از ويژگي هاي آن است و اين مركز يكي از معدود مراكزي است كه در شيراز سونوگرافي سينه مادران در آن انجام مي شود.
او اضافه كرد: اين مركز تنها بيمارستاني است كه معاينات مادران باردار را به صورت رايگان انجام مي دهد و قرار است اين بخش در سراسر كشور ايجاد شود.
رئيس بيمارستان مادر و كودك شوشتري، يكي ديگر از اقدامات بيمارستان شوشتري را فراهم سازي حضور همراه آموزش ديده بر بالين زائو عنوان كرد و ادامه داد: همچنين كلاس هاي آموزش مادران در هشت جلسه دو ساعته به صورت رايگان برگزار مي شود؛ بيمارستان شوشتري تنها مركز دولتي شيراز است كه در آن زايمان فيزيولوژيك انجام مي شود و تمام خدمات در اين مركز با تعرفه دولتي است.
دكتر مريم زارع خفري، متخصص زنان و زايمان بيمارستان مادر و كودك و شوشتري نيز با اشاره به فوايد زايمان طبيعي از بسياري جهات پزشكي، جسمي، رواني و مالي براي مادر و كودك، افزود: يكي از فوايد پزشكي زايمان طبيعي، جلوگيري از مرگ مادر است؛ وقتي يك مادر سزارين مي شود براي اين عمل بايد بيهوش شود كه ريسك مرگ مادر را بالا مي برد.
6113 /1876