۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82888485
T T
۰ نفر

كتاب پاييز پرستوي سفيد در جهرم بازخواني شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 82888485
كتاب پاييز پرستوي سفيد در جهرم بازخواني شد

شيراز- ايرنا- بررسي و بازخواني رمان پاييز پرستوي سفيد، عصر دوشنبه 27 فروردين در دانشگاه جهرم انجام شد.

اين كتاب را دكتر ابراهيم سليمي كوچي اهل فسا و عضو هيات علمي گروه زبان و ادبيات فرانسه دانشگاه اصفهان تأليف كرده است كه دكتر فاطمه تسليم جهرمي، عضو گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه جهرم اين كتاب را در اين جلسه بررسي و بازخواني كرد.
دكتر مسعود نادريان رئيس دانشگاه جهرم سه شنبه به ايرنا گفت: جلسه بازخواني كتاب با هدف رونق كتابخواني و تقويت فرهنگ علاقه به كتاب در بين دانشجويان برگزار شد.
رئيس دانشگاه جهرم اضافه كرد: اين جلسه با حضور نويسنده به عنوان برنامه جنبي درهمايش ايلات و اقوام دانشگاه جهرم برگزار شد.
در اين جلسه، دكتر فاطمه تسليم جهرمي ضمن معرفي نويسنده، عناصري را كه موجب صميميت اين كتاب مي‌شود بررسي كرد و گفت: اين كتاب، مروري بر زندگي نسل نوجوانان دهه شصت عشاير و ايلات است كه به دليل خشكسالي و بحران‌هاي طبيعي و اجتماعي به حاشيۀ شهرها آمدند.
وي با اشاره به اينكه در اين اثر با رويكردي انتقادي به مسائل اجتماعي نگاه شده است، افزود: اين رمان به نوعي از آدم هاي سنتي قصه‌ گو نيز تجليل شده است و درواقع وراي رنج‌ها و وراي تبعيض ها، مخاطب خود را به اتحاد و يكي‌شدن و حفظ هويت فردي و جمعي دعوت مي‌كند.
تسليم جهرمي گفت: «پاييز پرستوي سفيد»، رماني خودنوشت از نويسنده در سن ۱۴ سالگي است كه از اين دست رمان‌ها در ادبيات ايران چند نمونه مشهور و موفق داريم مثل روزها از دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن، ايل من، بخاراي من از مرحوم محمد بهمن‌ بيگي، آبشوران از علي اشرف درويشيان و رمان تازه منتشرشده ‌اي به نام خاما از يوسف عليخاني.
موضوع اصلي رمان پاييز پرستوي سفيد سرگذشت يك پسر از عشاير است كه با خانواده‌اش در حيدرآباد در حاشيه شهري در جنوب فارس به نام فسا زندگي مي‌كند و در اثر اتفاقي عاطفي با شهر آشتي مي كند و درواقع شيفته شهري مي‌شود كه در ابتدا برايش قلعه‌اي با ديوارهاي شيشه‌اي يا ديواري ناپيدا بود و به آن نظر خوبي نداشت.
دكتر ابراهيم سليمي در سال 1360 در فسا متولد شد وي پس از ادامه تحصيل در رشته حقوق و ادبيات تطبيقي به عنوان عضو هيأت علمي دانشگاه اصفهان مشغول به تدريس شد و مدتي نيز بعنوان مشاور اسبق معاونت برون مرزي صداوسيما فعاليت كرد.
در كارنامه علمي ابراهيم سليمي مي توان به انتخاب پژوهشگر نمونه سال 93، تأليف بيش از 50 مقاله علمي پژوهشي در مجلات معتبر بين المللي، تأليف و ترجمه 4 عنوان كتاب علمي نظير «دريچه اي به جهان رمان» و استاد مدعو دانشگاه سوربن فرانسه اشاره كرد.
كتاب پاييز پرستوي سفيد را انتشارات خاموش در 2000 نسخه منتشر كرده است.
جهرم در فاصله‌ 193كيلومتري شيراز قرار دارد.
7375 / 1876