۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82893774
T T
۰ نفر

زمين پاك؛ شعاري كه دانش آموزان ملاير عملياتي كردند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82893774
زمين پاك؛ شعاري كه دانش آموزان ملاير عملياتي كردند

همدان- ايرنا- همزمان با دوم ارديبهشت (22 آوريل) روز جهاني زمين پاك، دانش آموزان ملايري با جمع آوري زباله ها از دامن طبيعت اين منطقه، بر پاك نگه داشتن زمين تاكيد و شعار اين روز را عملياتي كردند.

به گزارش ايرنا، دانش آموزان ملايري در شهر جوكار، روز يكشنبه با پاك كردن محيط زيست خود، روز زمين پاك را با شعار 'نه به كيسه هاي پلاستيكي' گرامي داشتند و اعلام كردند كه 'زمين تنها خانه ما است و بايد آن را سبز و پاك نگه داريم'.
روز زمين پاك در حقيقت جشني براي محيط زيست بود كه دانش آموزان ملايري در كنار مسئولان و دست اندر كاران محيط زيست استان همدان، با پاك سازي محيط زيست خود، حفظ و حراست از زمين را وظيفه اي همگاني و آن را مساوي با بستر سلامت همگاني دانستند.
'مراقب زمين مان باشيم'، اين شعاري بود كه دانش آموزان ملايري را به صف كرده بود تا با در دست گرفتن كيسه هاي زباله و پاكيزه كردن محيط پيرامون، به همنوعان خود هشدار دهند كه آلودگي محيط زيست، يعني توقف تدريجي زندگي و با حمايت از محيط زندگي از زندگي خود حمايت كنيم.
دانش آموزان ملايري در روز زمين پاك نشان دادند كه دلشان براي محيط زيست مي تپد و به دست اندركاران گوشزد كردند، هماهنگي و سازگاري با محيط زيست از اركان توسعه پايداراست؛ شعاري راهبري كه همزماني روز جهاني زمين پاك با هفته سلامت، مي تواند زمينه اي مساعد براي همراه و همگام كردن اقشار مختلف مردم براي حفظ و حراست از محيط زيست باشد.
در اين ميان همراهي سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست همدان و ديگر مسئولان ملاير و بخش جوكار با دانش آموزان، بيانگر اين بود كه محيط زيست و حفظ زمين موضوعي بسيار جدي با اولويت بالا در كشور و جهان است كه همه آحاد مردم بايد براي حفظ آن دغدغه داشته باشند.
سيدعادل عربي در آيين گراميداشت روز زمين پاك در پارك الغدير شهر جوكار ملاير، اظهار كرد: همزمان با دوم ارديبهشت ماه روز زمين پاك، در بيش از 20 نقطه از استان همدان آئين پاك سازي محيط زيست توسط دانش آموزان اجرا شد.
وي افزود: طبق توافقنامه اي كه به صورت ويژه با اداره كل آموزش و پرورش استان همدان امضا كرده ايم، برنامه اي با عنوان 'طرح بي زباله' طي هفته جاري در كل استان با موضوع پسماند و در قالب كلاس هاي آموزشي و مسابقه براي دانش آموزان اجرا مي شود.
عربي ادامه داد: در اين راستا مسابقه انشانويسي، خوشنويسي، نقاشي و مقاله نويسي و همچنين تجهيز كتابخانه هاي منتخب مدارس با موضوع پسماند برگزار و از دانش آموزان و مدارس برتر تجليل مي شود.
وي آگاه سازي دانش آموزان، حفظ محيط زيست براي آيندگان، استفاده از توان و ظرفيت كودكان و دانش آموزان به عنوان صاحبان نسل هاي آينده را براي حفظ محيط زيست، از مهمترين اهداف اجراي اين طرح برشمرد و افزود: حفظ محيط زيست و زمين پاك جز با مشاركت و همراهي مردم و مسئولان امكان پذير نيست.
سرپرست اداره كل حفاظت محيط زيست همدان، آب و پسماند را چالش عمده زيست محيطي استان برشمرد و گفت: از بعد كميت، بعد اجتماعي، اقتصادي و رواني، كمبود آب مشكلاتي را ايجاد مي كند و از طرفي، آلودگي خطر ديگري است كه متوجه منابع آبي استان است.
عربي با بيان اينكه حفاظت از كيفيت آب وظيفه مهم ما است، افزود: در اين راستا امسال به صورت ويژه، نمونه برداري از منابع آب هاي سطحي و برخورد جدي با واحدهاي آلاينده را دستور كار داريم، بويژه منابع آبي كه به عنوان آب شرب هم محسوب مي شود.
وي همچنين ميزان توليد پسماند در استان و كشور را نگران كننده دانست و اظهار كرد: كنترل و مديريت پسماند بويژه پسماندهاي عادي نيازمند عزم همگاني است.
عربي با تاكيد بر اينكه هيچگونه مديريت و كنترلي روي پسماندهاي حاشيه راه ها وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به رويداد همدان 2018 و ورود گردشگران و ميهمانان خارجي به اين استان، ضرورت دارد براي جمع آوري و كنترل پسماندهاي پلاستيكي حاشيه روستاها تدبيري انديشيده شود.
وي يادآور شد: به صورت ميانگين روزانه حدود 800 تن پسماند عادي در سطح استان همدان توليد مي شود كه اين ميزان نگران كننده و اوضاع غيرقابل تحمل است.
عربي بيان كرد: اين در حاليست كه هنوز تفكيك زباله از مبدا انجام نمي شود، فرآوري پسماند نداريم و هنوز نتوانسته ايم از پسماند به عنوان طلاي سفيد استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه ناحيه بندي پسماند در همدان انجام شده است، افزود: 2 ناحيه جمع آوري پسماند در استان تعيين شده است تا تمامي پسماندها در اين 2 ناحيه متمركز شده و بتوانيم از اين ثروت توليد برق و انرژي توليد كنيم.
دوم ارديبهشت ماه مصادف با 22 آوريل به نام روز زمين پاك نامگذاري شده است.
7528/2090