۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 82896792
T T
۰ نفر

مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل هاي سروآباد آغاز شد

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 82896792
مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل هاي سروآباد آغاز شد

سنندج - ايرنا - رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سروآباد گفت: مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در سطح 60 هزار هكتار از جنگل هاي اين شهرستان آغاز شد.

جعفر عبدالله پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مبارزه با اين آفت براي سومين سال متوالي در محدوده جنگل هاي بلوط روستاهاي دورود، ذكريان، قلعه جي و چندين روستاي ديگر كه داراي شرايط بحراني و نيمه بحراني هستند، انجام مي شود.
وي افزود: همچنين همزمان با اجراي اين طرح، پروژه گياه پزشكي با عنوان مبارزه با آفات پروانه جوانه خوار بلوط نيز در جنگل هاي اين شهرستان آغاز شده است.
عبدالله پور تاكيد كرد: اين پروژه شامل 2 مرحله پايش و انجام عمليات كنترل و مبارزه است كه عمليات مونيتورينگ و پايش در سطح بيش از 60 هزار هكتار با هماهنگي كارشناسان ناظر منابع طبيعي صورت گرفته است.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري سروآباد با اشاره به شروع عمليات كنترل و مبارزه در سطح يك هزار و 200 هكتار از مناطق بحراني سروآباد، بانه و مريوان يادآور شد: سهم شهرستان سروآباد با اعتبار 750 ميليون ريال اجراي طرح در650 هكتار جنگل است.
وي به نحوه مبارزه و كنترل آفت جوانه خوار بلوط اشاره كرد و گفت: مبارزه مكانيكي شامل قطع و بريدن سرشاخه هاي آلوده به آفت، خارج و معدوم سازي در خارج از جنگل كه عملا اين كار در چنين زماني امكان پذير نيست.
به گفته وي، روش مبارزه مكانيكي بدليل اينكه در مرحله شفيرگي و زماني كه درختان در حالت خواب زمستاني هستند در اسفند ماه قابل اجرا است و نتيجه بخش خواهد بود.
عبدالله پور اضافه كرد: روش دوم محلول پاشي با استفاده از محلول بيولوژيك BT يا باسيلوس تورنژيانسيس كه يكي از انواع حشره كش هاي بيولوژيكي جهت حذف آفت و در مرحله لاروي بكار برده مي شود قابل انجام است.
وي افزود: روش دوم كه توسط منابع طبيعي در حال اجراست، مقدار استفاده با درصد يك كيلو به هزار ليتر با استفاده از تراكتور، عمليان محلول پاشي انجام مي شود.
وي يادآور شد: روش سوم مبارزه فرموني است كه شامل تهيه فرمون مرتبط با نوع آفت، تهيه پاكت هاي مخصوص تله گذاري، تهيه چسب و مواد لازم، نصب و سركشي به موقع، جمع آوري تله هاي آلوده و معدوم سازي در خارج از جنگل است.
به گزارش ايرنا، جوانه خوار بلوط يكي از مهمترين عوامل خسارت زاي طبيعي به جنگل هاي بلوط است كه ميزبان اين آفت گونه هاي مختلف بلوط است، اين آفت در مرحله لاروي از جوانه ها و برگ ها تغذيه كرده و در صورت طغيان آفت درختان عاري از برگ مي شوند.
فعاليت لارو آفت از اوايل فصل بهار با ظهور جوانه هاي بلوط شروع و تا اوسط ارديبهشت ادامه دارد سپس با ايجاد تا خوردگي در برگ ها تبديل به شفيره مي شوند ك طول اين دوره 15 روز است.
ظهور پروانه ها تدريجي است و مدت زمان بين خروج اولين و آخرين پروانه ها تقريبا 25 تا 30 روز طول مي كشد اين حشره در سال داراي يك نسل و مرحله زمستان گذراني آفت به صورت تخم است.
لارو پروانه جوانه ‌خوار بلوط با نام علمي Tortrix viridana از خانواده Tortricidae ها يكي از مهمترين آفات برگ خوار بلوط در جنگل هاي زاگرس محسوب مي شود.
حضور اين حشره تاكنون در جنگل هاي بلوط زاگرس مركزي در استان هاي كردستان، لرستان، كهگيلويه و بويراحمد، ايلام، فارس، چهارمحال و بختياري و در شمال كشور گزارش شده است.
از مساحت 2 ميليون و 937 هزار هكتار استان كردستان، بيش از 374 هزار هكتار آن را جنگل تشكيل مي دهد.
جنگل هاي اين استان كه جز جنگل هاي زاگرس شمالي هستند در طول بيش از 50 هزار سال گذشته تشكيل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاك، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيكي، مصارف درماني، توانايي هاي اكوتوريستي و ارزش هاي زندگي، داراي اهميت نابي است.
7354/9102