۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷
کد خبر: 82910174
T T
۰ نفر
خروج آمریكا از برجام نقض پیمان بین المللی است

شهركرد- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امضاء خروج آمریكا از برجام از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا گفت: خروج آمریكا از برجام یك نقض آشكار پیمان بین المللی بود.

به گزارش ایرنا، لعیا جنیدی روز چهارشنبه در آیین گشایش سی امین همایش اتحادیه كانون های وكلای ایران در فرهنگسرای شهركرد در مجمع وكلای كشور افزود: خروج آمریكا از برجام از نقض ماهوی (ماهیتی) و شكلی یك پیمان بین المللی است.
به گفته وی، خروج آمریكا از برجام برخلاف ماده 36 و 37 این پیمان بوده است، زیرا براساس ماده 36 و 37 خروج طرف ها از برجام باید در كمیسیون مشترك و سپس در كمیسیون وزرای امور خارجه مطرح و بررسی شود.
وی تصریح كرد: ایران به تعهدات خود در برجام براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد راستی آزمایی، عمل كرده است.
به گفته وی، نهادی كه باید پایبندی ایران به برجام را تایید یا تایید نكند، اعلام كرده است و در این راستا ایران به تعهدات خود عمل كرده است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری یادآور شد: آمریكا به عنوان یكی از شركای برجام پس از ترامپ بارها نسبت به نقض این پیمان به صورت ماهوی اقدام كرده است.
وی تصریح كرد: آنچه آمریكا در خروج از برجام انجام داد، خلاف پیمان بین المللی بوده است.
جنبدی اظهار كرد: در این زمینه چند مدل برای رفتار آمریكا با برجام پیش بینی شده بود كه یك مدل آن باقی ماندن در برجام بود و مدل دیگر خروج از برجام بدون تحریم ها و مدل دیگر خروج همراه با تحریم های جدید بود.
جنیدی اظهار كرد: مشكلات كشور باید در داخل حل شود و هیچ نگاه بیرونی برای رفع مشكلات وجود ندارد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری در ادامه گفت: حتی اگر یكی از شركای برجام نسبت به اجرا نشدن مفاد آن معترض بود، مرجع رسیدگی كننده به این ادعا آژانس بین المللی اتمی می باشد.
وی تصریح كرد: براساس مفاد برجام اگر طرفی به صورت جزئی یا كلی قصد خروج از برجام را دارد، باید پروسه ماده 36 را اجرا كند.
وی افزود: كارشناسان معقتدند؛ هنوز درباره خروج آمریكا از برجام نمی توان با قاطعیت اعلام كرد این خروج با اعمال تحریم یا بدون اعمال تحریم خواهد بود.
جنیدی با بیان اینكه روشن نیست كه آمریكا می تواند تحریم های جدیدی پس از برجام اعمال كند، افزود: اتحادیه اروپا به صورت رسمی اعلام كرده كه به مفاد برجام پایبند است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تاكید كرد: موگرینی مسئول اتحادیه اروپا و فرانسه به نقل از سه كشور دیگر اعلام كرده كه به تعهدات خود در برجام پایبند هستند.
جنیدی با طرح این سوال كه ایران باید در چنین وضعیتی چه راهكاری را پیش بگیرد، افزود: از 4 ماه پیش كه رئیس جمهوری آمریكا درباره خروج از برجام صحبت هایی را انجام داد، این مساله مطرح شد كه ایران با آمریكا یا بدون آمریكا در صورت تامین منافع ملی خود در برجام باقی خواهد ماند.
وی تصریح كرد: در مساله برجام مهمترین اصل تامین منافع ملی ایران است و برای تامین منافع ملی مشروع مردم عمل اتحادیه اروپا در این زمینه مهم است.
به گفته جنیدی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه باید در این زمینه تصمیم بگیرند هر چند این تصمیم گیری بار مالی، اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد داشت.
وی افزود: در این راستا ممكن است چین و روسیه مصمم تر باشند، ولی اتحادیه اروپا باید اعلام كند كه همانند سال 96 عمل می كند یا عمل نخواهد كرد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تاكید كرد: سیاست خارجی نیازمند انسجام و وحدت ملی و تنویر افكارعمومی از جانب همه دوستداران كشور است.
جنیدی گفت: تفكیك بین اتحادیه اروپا و آمریكا در خصوص پیمان برجام به یك شكاف تبدیل شده است و اتحادیه اروپا می خواهد روابط تجاری خود را با ایران حفظ كند.
وی تصریح كرد: در این روابط بین ایران و اتحادیه اروپا در خصوص صادرات نفت و كالا، بیمه و كشترانی می تواند حفظ شود.
جنیدی با اشاره به نقش وكلا در جامعه گفت: در این مساله وكلا و كارشناسان می توانند به ابعاد مختلف نقض پیمان بین المللی از سوی آمریكا بپردازند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: در یك دوره 8 ساله به اندازه 80 سال عمر آموزش عالی، موسسات عالی دایر شد كه این موسسات نیز دانش آموختگان فراوانی داشتند.
جنیدی اظهار كرد: معاونت حقوقی رئیس جمهوری به شورای رقابت در خصوص برگزاری آزمونها و ظرفیت های كانون وكلا نیز بحث و گفت وگو شده است.
وی درباره پاسخ به نظر رئیس كانون وكلای چهارمحال و بختیاری در خصوص ماده 48 آیین دادرسی كیفری نیست، گفت: در این زمینه كانون وكلا یك لایحه یا پیش نویس لایحه را تدوین تا برای بررسی به مجلس ارائه شود.
سی امین همایش یكروزه اتحادیه سراسری كانون وكلای دادگستری ایران در شهركرد برگزار شد.
2097/6021