۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82917438
T T
۰ نفر

اصول تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 82917438
اصول تغذيه صحيح در ماه مبارك رمضان

زنجان - ايرنا - با آغاز ماه مبارك رمضان توجه به اصول تغذيه اي از سوي روزه داران اهميت دارد و در اين ميان كارشناسان امر بر اين باورند با رعايت دقيق آن مي توان از بروز و ظهور مشكلات احتمالي جلوگيري كرد.

به گزارش ايرنا، امروزه اين موضوع به خوبي به اثبات رسيده كه زياده روي در خوردن غذا نه تنها سلامت جسم انسان را با خطر مواجه مي كند، بلكه با تعالي روح نيز در تضاد است و اين مهم از سوي مردم كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
اين در حالي است كه پرخوري، حس خودخواهي و زياده طلبي را در وجود انسان تقويت كرده و روح او را افسرده مي كند و فرد را از تعالي باز مي دارد.
بر اين اساس روزه داري بدون رعايت اصول صحيح تغذيه نه تنها ضامن سلامت انسان نيست، بلكه مي تواند سلامت فرد را با خطراتي مواجه كرده و در اين ميان مشاهده مي شود كه برخي از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضي چون افزايش وزن، افزايش سطح چربي خون، از كنترل خارج شدن بيماري ديابت و نيز فشار خون، مشكلات گوارشي و يا اختلالاتي در ساير اعضاي بدن مي شوند.
مسئول واحد بهبود، تغذيه و جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زنجان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: غذاي مصرفي در ماه رمضان بايد ساده باشد و نبايد با غذاي روزمره فرد روزه دار تفاوت كند.
وي اظهار كرد: بر اين اساس به روزه داران توصيه مي شود همانند ساير اوقات سال، سه وعده غذايي، افطار، شام و سحري را در برنامه غذايي لحاظ كنند در واقع نياز به حذف هيچ يك از وعده هاي غذايي نيست.
عصمت عباسي افزود: فرد روزه دار بايد حداقل 20 درصد كمتر از ماههاي ديگر سال غذا مصرف كند زيرا اين موضوع موجب مي شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربي اضافي را داشته باشد.
وي بيان كرد: روزه داران در اين ايام از غذاهاي متنوع استفاده كنند، زيرا هر يك از غذاها داراي موادي هستند كه براي سلامتي بدن ضروري بوده و در واقع غذاي فرد روزه دار بايد شامل پنج گروه اصلي مواد غذايي نان و غلات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات، شير و لبنيات، ميوه ها و سبزي ها باشد.
مسئول واحد بهبود، تغذيه و جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: روزه داران در فاصله افطار تا سحر، آب و مايعات فراوان 'حداقل 8 ليوان' بنوشند كه اين كار براي جلوگيري از يبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن، تنظيم سوخت و ساز بدن، بويژه در بيماراني كه كليه هاي سنگ ساز دارند بسيار مهم و مورد نياز است.
وي اظهار كرد: توصيه مي شود، روزه داران غذاهاي پر فيبر (حاوي الياف طبيعي گياهي)، مواد غذايي پر فيبر شامل ميوه ها، سبزيجات، حبوبات و غلات را در برنامه غذايي بدليل مغذي، كم كالري بودن و تامين فيبر مورد نياز بين20تا 30 گرم مورد توجه قرار دهند.
عباسي افزود: فيبرها به آرامي هضم و بتدريج جذب بدن مي شوند و اين موضوع موجب مي شود كه فرد را براي مدت طولاني سير نگه دارند واز طرفي اين موادداراي ويتامين هاي ( C ، B و ... ) و عناصر معدني ( آهن ، روي ، منيزيوم و ... ) هستند.
وي بيان كرد: از غذاهاي حاوي فيبر مناسب ديگر مي توان به آرد سبوس دار، غلات و حبوبات و سبزيجات و دانه هاي سبز، تمام ميوه ها (زردآلو، آلو خشك و انجير) و سبزيحات (كاهو، جعفري، تره و اسفناج) اشاره كرد.
مسئول واحد بهبود، تغذيه و جامعه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: خوردن آهسته غذا و جويدن كامل آن و نيز دست كشيدن از غذا پيش از سير شدن كامل موضوع مهمي است كه در سخنان پيامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بارها بر آن تاكيد شده و همانند ديگر ماههاي سال از اصول مهم غذا خوردن در ماه مبارك رمضان محسوب مي شود.
وي يادآوري كرد: روزه داران در ماه رمضان از انواع سبزيجات و ميوه هاي مختلف مثل هويج، ليمو، كاهو و كلم بروكلي استفاده كنند چرا كه اين مواد يك خاصيت مهم ديگر نيز دارند و آن ضد سرطاني بودن آنها است.
عباسي افزود: در اين ايام گوشت هاي كم چرب، مرغ بدون پوست و لبنيات كم چرب در برنامه غذايي گنجانده شده و توصيه مي شود هرگز از چربي هاي حيواني استفاده نكنيد زيرا داراي چربي اشباع شده هستند كه به نوبه خود باعث افزايش ميزان كلسترول خون مي شود.
وي بيان كرد: روزه داران در اين ايام از روغن هاي نباتي جامد براي پخت و پز استفاده نكنند و به جاي آن غذاها را به صورت آب پز و بخارپز و يا كبابي طبخ كرده و يا از روغن هاي مايع گياهي ( مانند انواع روغن هاي كانولا به مقدار كم) استفاده شود.
اين كارشناس خاطر نشان كرد: تا حد امكان در ماه رمضان از غذاهاي سرخ شده استفاده نشود زيرا علاوه بر افزايش چربي هاي خون ، موجب سوء هاضمه ، ورم معده و اختلال در وزن منجر خواهد شد.
7320/8068