۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82960130
T T
۰ نفر
حادثه 12 تیرماه برگی سیاه از جنایات ضد بشری آمریكا است

قشم - ایرنا - فرماندار شهرستان قشم روز سه شنبه با صدور پیامی حادثه 12 تیرماه را برگ سیاهی از جنایات ضد بشری آمریكا دانست كه در حافظه تاریخی دنیا به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، علیرضا نصری در پیام خود آورده است: اقدام جنایتكارانه آمریكا در حمله به هواپیمای مسافری ایران بر فراز آب های خلیج فارس و شهادت 290 مسافر بیگناه چنان غیر انسانی و خلاف عرف و موازین دنیا بود كه هرگز نتوانست تایید و حمایت تحلیلگران و ناظران بی طرف و منصف را به دست آورد.
وی افزود: تفاوت نظامیان و غیر نظامیان در زمان بحران و كنترل آن مورد توافق جمعی است و ادعای شناسایی نشدن هواپیمای مسافری و شلیك به نیت دفاع یا نتیجه فشار روانی افراد حاضر در ناو غیر قابل باور می نماید.
نصری ادامه داد: این اقدام بی رحمانه دولتی بیشتر اقدامی جهت تحت فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی برای پذیرفتن قطعنامه 598 قلمداد شد كه جز شرمساری و ننگ ابدی نتیجه ای برای سردمداران استكبار در پی نداشت.
وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: دوازدهم تیر ماه 1367 از جمله روزهایی است كه به عنوان برگی سیاه از جنایات ضد بشری در حافظه تاریخی دنیا به ثبت رسیده و روح و روان آزادگان همه كشورها را متاثر و غرق بهت و اندوه كرد.
فرماندار قشم خاطرنشان كرد: آنچه وجدان انسان های بیدار را آزرده تر ساخت تجلیل از فرمانده ناو وینسنس و اهدای مدال شجاعت به آمر شلیك به سمت هواپیمای مسافری بود كه نشان دهنده صداقت گفتار مدعیان حقوق بشر است.
وی در پایان گفت: یاد و خاطره شهدای حادثه 12 تیر در سال 1367 را گرامی می داریم و بیزاری خود را از اقدامات ضد بشری آمریكا اعلام می كنیم.
در ساعت 10 صبح روز 12 تیر 1367 خورشیدی هواپیمای ایرباس به شماره پرواز 655 از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی به پرواز درآمد، هنوز 10 دقیقه از پرواز این هواپیما نگذشته بود كه در ارتفاع 12 هزار پایی نزدیك تنگه هرمز و لارك بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس مورد حمله ناو وینسنس آمریكا قرار گرفت و مسافران آن به شهادت رسیدند.
در این پرواز ناتمام تمامی سرنشینان هواپیما اعم از مرد، زن و كودك جان باختند.
در میان سرنشینان هواپیما، 66 كودك زیر 13 سال، 53 زن و 46 تبعه خارجی نیز بودند كه جان خود را از دست دادند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/