۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۸
کد خبر: 83000513
T T
۰ نفر
80 هكتار از مزارع پرورش ميگو در روديك چابهار آماده كشت است

چابهار- ايرنا - معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: 80 هكتار از مزارع پرورش ميگو سايت جديد روديك واقع در نوار ساحلي چابهار- پسابندر براي نخستين بار در سالجاري آماده كشت است.

ميران صداقتي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: مجتمع پرورش ميگو در سايت روديك در مجموع هزار و 500 هكتار است و براي حدود سه هزار نفر توانايي اشتغالزايي دارد.
وي بيان كرد: اراضي مستعد پرورش ميگوي روديك در قسمت غربي 52 استخر و شرقي آن 235 استخر پرورش ميگو طراحي شده است.
صداقتي افزود: شهرستان هاي ساحلي چابهار و كنارك به عنوان بهشت آبزي پروري و مستعد پرورش ميگو شناخته مي شوند و در مجموع 42 هزار هكتار اراضي پرورش ميگو در 20 نقطه سواحل مكران از گواتر تا زرآباد شناسايي شده است.
وي ادامه داد: اقدامات لازم در زمينه انتقال آب از دريا، خريد پمپ آب، ساخت اسكله، كارخانه عمل آوري، آماده سازي و ساخت استخرهاي پرورش ميگو انجام شده است.
معاون آبزي پروري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان با بيان اينكه در 2 سال اخير آماده سازي زيرساخت هاي مجتمع پرورش ميگو با مشاركت سرمايه گذار كشور كويت آغاز شده است، خاطرنشان كرد: اين اداره كل و سرمايه گذار بخش خصوصي براي آماده سازي سايت پرورش ميگو در روديك چابهار 255ميليارد ريال سرمايه گذاري كرده اند.
وي بيان كرد: در هر هكتار پرورش ميگو يك اشتغال مستقيم و 2 اشتغال غير مستقيم ايجاد مي شود.
صداقتي ادامه داد: ميگو ارزش صادراتي، ارز آوري، برگشت سريع سرمايه و بازار پسندي بالايي نسبت به ساير آبزيان دارد و طول هر دوره پرورش ميگو در چابهار 85 تا 120 روز است.
به گزارش ايرنا، سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 3 شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213