۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83020518
T T
۰ نفر
حفاظت از محيط زيست در يزد نيازمند برنامه ريزي و مشاركت است

يزد - ايرنا - رئيس شوراي فرهنگ عمومي استان يزد با اشاره به اينكه محيط زيست بخشي از سرمايه طبيعي و الهي است و نقش موثري در كيفيت زندگي انسانها دارد، گفت: حفاظت از محيط زيست به همكاري اقشار مختلف جامعه و برنامه ريزي و نظارت مسئولان نياز دارد.

به گزارش ايرنا ، آيت ‌الله محمدرضا ناصري يزدي امروز (يكشنبه) ‌در ديدار مديركل حفاظت از محيط زيست استان افزود: تمام عناصري كه در عرصه محيط زيست انسان ها مطرح است و در زندگي آنها نقش موثري دارد، بايد حفظ و به يك فرهنگ عمومي تبديل شود.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد با بيان اينكه عناصري كه در محيط زيست وجود دارد توسط برخي افراد دانسته يا ندانسته تخريب مي شود به اهميت حراست از نعمت هاي خداوند به عنوان يك رسالت ياد كرد.
مدرس حوزه علميه يزد تصريح كرد: اگر انسان به نعمت هايي كه در اطراف اش توسط خداوند آفريده شده به صورت دقيق نگاه كند به عظمت و قدرت حضرت حق و رسالتي كه در قبال آنها دارد، پي مي برد .
ناصري يزدي به اهميت محيط زيست همانند تغذيه در راستاي تامين سلامت انسان اشاره كرد و گفت: كساني كه براي حفاظت از محيط زيست فعاليت مي كنند در راستاي خدمت به همه مردم تلاش دارند.
همچنين مديركل حفاظت از محيط زيست يزد گفت: براي رسيدن به توسعه بايد بر اساس شرايط زيست محيطي استان اقدام كرد و جلب مشاركت مردم در كنار دولت براي حفاظت از محيط زيست ضروري است.
نيره پورملايي افزود: حفاظت از محيط زيست تنها وظيفه يك سازمان نيست و همه افراد جامعه در قبال آن بايد احساس مسئوليت جدي تري داشته باشند.
اين مسئول با اشاره به اينكه برخي سختگيري ها كه در بحث محيط زيست و فعاليت هاي صنعتي انجام مي شود به دليل جلوگيري از آسيب هاست بر تداوم همكاري مردم در اين ارتباط تاكيد كرد.
پورملايي خاطر نشان كرد: بايد از ظرفيت رسانه ‌ها براي فرهنگ ‌سازي در حفاظت از محيط زيست در جامعه و بين مردم بنحو مناسب استفاده شود و جزو برنامه هاي اين اداره كل است.
در استان يزد منطقه كالمند – بهادران در سال 1355 به عنوان نخستين منطقه تحت حمايت سازمان حفاظت محيط زيست انتخاب شد، محدوده مورد اشاره به لحاظ تخم گذاري پرنده با ارزش « هوبره » و همچنين برخورداري از وضعيت اكولوژيكي مناسب براي ادامه حيات گونه هاي ارزشمند جانوري و گياهي به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام شد.
با سپري شدن 15 سال از سوابق حفاظتي منطقه از سوي شوراي عالي محيط زيست درسال 1369 محدوده يادشده به منطقه حفاظت شده كالمند – بهادران ارتقا يافت.
در سالهاي 87 - 55 بسياري از زيستگاه هاي مطلوب استان يزد و اكوسيستم هاي طبيعي شاخص شناسايي و پس از ارائه گزارش لازم به سازمان مركزي و سيرمراحل قانوني يك اثر طبيعي – ملي، يك پارك ملي، 2 پناهگاه حيات وحش و چهار منطقه حفاظت شده از طريق شوراي عالي حفاظت محيط زيست مصوب شد.
اين مناطق هفت تا هشت درصد خاك استان را پوشش داده اند اين در حالي است كه متوسط نرم كشوري 10 درصد است.
از مناطق حفاظت شده يزد مي توان به جنگل باغ شادي ، كوه بافق، سياهكوه و كالمند بهادران اشاره كرد.
تاكنون بيش از 800 گونه گياهي، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشي و بيش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان يزد شناسايي شده است.
60 نيروي محيط بان، يك ميليون و 270 هزار هكتار مناطق حفاظت شده استان يزد را محافظت مي كنند.
7536/ 2047/