۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 83037878
T T
۰ نفر

شور و شعور حسینی در كهگیلویه و بویراحمد

۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 83037878
شور و شعور حسینی در كهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - همزمان با تاسوعای حسینی همگام با دیگر نقاط كشور كهگیلویه و بویراحمد تجلی گاه شور و شعور دلدادگان به مكتب سرخ عاشورایی اباعبدالله حسین (ع) شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، از پرشورترین آئین‌های عزاداری حسینی این استان می‌توان از در دمام زنی عزاداران گچساران، مویه خوانی زنان سوق، ترقو خوانی و تعزیه خوانی در لنده نام برد.
شروه خوانی، كتل بندی، مقتل خوانی، تعزیه خوانی، مشعل گردانی، علم گردانی و گهواره گردانی از آئین‌های سنتی عزاداری‌های حسینی در كهگیلویه و بویراحمد است.
روایت جانكاه گلوی پاره حضرت علی اصغر (ع)، دستان از تن جدا شده قمر بنی هاشم (ع)، لبان تشنه زنان و كودكان با بیانی حزن انگیز در نوحه‌ها و روضه‌ها روایت می‌شود.
زنان و مادران كهگیلویه و بویراحمد با برپایی آئین‌های مرثیه به یاد عطش تشنگی كاروان حسین (ع) اشك ماتم و عزا می‌ریزند.
اوج تجلی سوگ و ماتم شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در برپایی آئین‌های حجله‌های قاسم فرزند امام حسن مجتبی (ع)، گهواره‌های حضرت علی اصغر (ع) در منازل مسكونی جلوه گری می‌كند.
شور حسینی در مكان‌های پخت و توزیع نذری برای پذیرایی از عزاداران حسینی و نیازمندان گوشه‌ای دیگر از این دلدادگی‌هاست.
دل‌های ارادتمندان حسین بن علی (ع) در حسرت زیارت بین الحرمین است.
كارشناس تشكل‌های دینی و انجمن‌های اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی كهگیلویه و بویراحمد گفت: یكهزارو 218 هیات مذهبی در شهرستان‌های مختلف این استان در حال برگزاری آئین‌های سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند.
سید علی فلسفیان افزود: این هیات های مذهبی به‌صورت مردمی در مساجد، تكایا و حسینیه‌ها در حال عزاداری هستند.
وی اظهار داشت: یك هزار و 10 نفر مداح در این استان فعالیت می‌كنند كه نقش مهمی در ترویج شعائر دینی و مذهبی بر عهده دارند.
فلسفیان ابراز كرد: شعرا، مداحان و هیات های مذهبی در دوری از هرگونه خرافات در آیین‌های عزاداری نقش تاثیرگذاری دارند.
وی افزود: در اجرای طرح نظارت مستمر بر نحوه فعالیت هیأت های مذهبی مستقر در كهگیلویه و بویراحمد، در هر شهرستان 10 گروه بازرسی از ابتدای ماه محرم با سركشی به محل اجتماع هیأت های مذهبی بر نحوه عزاداری آنان نظارت می‌كند.
كارشناس امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان كهگیلویه و بویراحمد گفت: 700 روحانی و مبلغ دینی به مناسبت ماه محرم به مناطق مختلف این استان اعزام شدند تا مردم را با معارف اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) بیشتر آشنا كنند.
محمودی تبار افزود: از این تعداد 200 روحانی و مبلغ از حوزه‌های علمیه قم، اصفهان و بقیه بومی استان هستند.
وی عنوان كرد: این مبلغان برای برگزاری آئین‌های دهه نخست محرم، تبیین فلسفه قیام عاشورا و پاسخ به سؤالات شرعی مردم راهی این مناطق شدند.
كارشناس امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی استان كهگیلویه و بویراحمد گفت: 80 درصد از این تعداد مبلغان به روستاهای استان اعزام شدند.
وی اظهار داشت: آئین سوگواری امام حسین (ع) باید منطبق بر فرهنگ اسلامی و رهنمودهای بزرگان دین و معنویت باشد و از ورود بدعت‌ها به این آیین‌ها جلوگیری شود.
بیش از 700 باب مسجد در مناطق شهری و روستایی این استان وجود دارد.
كهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد كه حدود 46 درصد آنان در روستاها زندگی می‌كنند.
8143/6110