۲ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83144105
T T
۰ نفر
خانواده ها با دوری از اضطراب به موفقیت دانش آموزان كمك كنند

زنجان - ایرنا - یك كارشناس امور خانواده گفت: اضطراب والدین در طول امتحانات به دانش آموزان منتقل می شود كه در نتیجه تاثیر منفی می گذارد.

محمدرضا یارقلی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امتحان فرصتی مهم برای ارزیابی دانش آموز نسبت به عملكرد خود و سنجش فراگیری مفاهیم مورد نظر است كه تحقق این مساله زمینه یادگیری بعدی را فراهم می كند.
وی اظهار داشت: امتحان فرصتی برای تحقق اهداف آموزشی دانش آموز نیز محسوب می شود كه پس از نتیجه و ارزیابی لازم می تواند در صورت عدم رضایت درصدد اصلاح و یا تقویت آن برآید.
یارقلی افزود: بر این اساس در طول امتحانات نیز والدین تلاش می كنند با ایجاد شرایط و امكانات لازم زمینه موفقیت ببشتر فرزندان خود را فراهم كنند كه این امری مهم محسوب می شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: فرآیند موفقیت در امتحانات تابع شرایط مختلفی از قبیل مدرسه و آموزشگاه، طرح و درج سوالات استاندارد، بارم بندی سوالات بصورت واضح و شفاف و پاسخگویی دانش آموز به سوالات در زمان بندی اعلام شده است.

** خانواده عنصر مهم در موفقیت دانش آموزان
وی بیان كرد: خانواده عنصر مهم موفقیت دانش آموزان بشمار می رود و انجام اقداماتی مهم و اساسی در این ارتباط می تواند نتیجه بهتری را رقم بزند.
این مشاوره خانواده گفت: در یك جامعه ارزشی زندگی می كنیم كه در این میان باورها و ارزش های اعتقادی همواره راهگشای زندگی هستند و والدین همواره باید به فرزندان آموزش دهند كه در همه شرایط زندگی به ویژه دوران امتحانات به خداوند توكل داشته باشند كه این مهم موجب آرامش روحی و روانی و به كسب موفقیت آنان منتهی می شود.
وی اضافه كرد: علاوه بر آن خانواده ها در طول امتحانات، فضای شادی را برای فرزندان خود مهیا كنند و برخورد صمیمی همراه با نظم و انضباط می تواند آرامش خاطر و احساس امنیت را برای آنان فراهم كند.
یارقلی افزود: اجتناب از دید و بازدید و مهمانی ها از جمله موارد مهمی است كه والدین در دوره امتحانات به آن توجه كنند.
وی بیان كرد: والدین نباید دانش آموزان را از امتحانات بترسانند و آن را پدیده ای خطرناك و وحشتناك برای آنان ترسیم كنند كه بروز این مساله نگرانی هایی را ایجاد می كند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: والدین همواره این مهم را به فرزندان گوشزد كنند كه موفقیت در سایه تلاش و كوشش است و در این میان هر فرد تلاش بیشتری كند موفقیت بیشتری را نیز كسب می كند.
وی اظهار داشت: حمایت عاطفی از فرزندان در این دوران اهمیت زیادی دارد و در نتیجه امتحان تاثیر گذار است.

** والدین انتظارات منطقی داشته باشند
این كارشناس امور خانواده ادامه داد: كودكان و فرزندان هوش و استعدادهای متفاوتی دارند كه در برخی اوقات والدین بدون در نظر گرفتن انتظارات منطقی خود، انتظاراتی غیر واقعی دارند كه این موضوع موجب بهم ریختگی روحی و روانی آنان می شود.
وی، توجه والدین به تغذیه فرزندان در طول امتحانات و تشویق آنان برای كسب موفقیت را از دیگر مولفه های اثر بخش در این حوزه ذكر كرد.
این مدرس آموزش خانواده ادامه داد: خانواده ها ملاك موفقیت را بر مبنای یاد گیری و نه نمره بالای فرزندان قرار دهند چرا كه معیار قرار دادن نمره شرایط روحی نامطلوبی را برای كودكان رقم می زند.
وی یادآوری كرد: والدین در هیچ شرایطی فرزندان خود را با دیگر همسالان خود مقایسه نكنند چرا كه هر فردی شرایط كاملا متفاوتی دارد و علاوه بر آن، به وعده های داده شده نیز عمل كنند.
یارقلی افزود: والدین به هیچ عنوان در برنامه درسی دانش آموزان دخالت نكنند بلكه نظارت های لازم را انجام دهند و همواره از جملات مثبت و انرژی بخش استفاده كنند.
وی بیان كرد: در صورت كسب نتیجه بد در امتحان، والدین دانش آموز خود را سرزنش نكنند بلكه باید به دنبال علت باشند تا با رفع آن در امتحان های آینده نتیجه مطلوبی كسب شود.
این مشاوره خانواده ادامه داد: گنجاندن تفریح های كوتاه مدت از قبیل پیاده روی، وقت كوتاه استراحت و حضور به موقع در جلسه امتحان نیز از موارد مهم است كه باید به آن توجه كرد.
وی بیان كرد: با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی و شبكه های مجازی، اغلب دانش آموزان از این ابزار و شبكه ها استفاده می كنند كه قطع یكباره این ارتباط نتیجه نامطلوبی را بر جای می گذارد و بنابراین توصیه می شود در ایام امتحانات بیشتر مدیریت شود.
یارقلی خاطرنشان كرد: والدین خطاهای فرزندان را نباید بزرگ جلوه دهند بلكه موفقیت ها را مورد توجه قرار دهند كه در صورت بكارگیری این نكات، فرزندان بالنده تر و استعدادهای آنان شكوفا می شود.
9646/6085