۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83144390
T T
۰ نفر

شوق پرواز بر فراز آسمان طارم

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83144390
شوق پرواز بر فراز آسمان طارم

زنجان- ايرنا- جاذبه هاي گردشگري، طبيعت بكر و زيبا، آب و هواي مساعد و ارتفاعات مناسب شهرستان طارم در كنار اشتياق ورزشكاران، موجب شده است تا در تمام فصول سال پاراگلايدرسواران زيادي از سراسر ايران اين شهرستان را به عنوان مقصد پروازي خود انتخاب و لذت پرواز را تجربه كنند.

به گزارش ايرنا، ورزش پاراگلايدر يك تفريح جذاب، هيجان انگيز و ماجراجويانه است و افرادي كه زماني روياي خلباني و پرواز را در سر داشتند اكنون مي توانند با استفاده از اين وسيله ورزشي تجربه شيرين و دلچسبي از پرواز داشته باشند.
يكي از مهمترين نكات براي انجام ورزش پاراگلايدر انتخاب سايت مناسب پرواز است كه از امكانات كافي و امنيت كامل برخوردار باشد و خصوصياتي همچون شدت باد مناسب، وجود دشت و مكان امن براي فرود آمدن را داشته باشد. شكل ديواره كوه و وجود يك دشت يا فضاي باز براي فرود و فضايي مسطح در روي قله با شيب ملايم براي باز كردن وسيله پروازي از ديگر ملاك هاي يك پرواز خوب است كه تمام اين ويژگي ها در سايت هاي پروازي شهرستان طارم وجود دارد.
شهرستان طارم به دليل داشتن اقليم مناسب و قرارگيري دشت ها و فضاهاي وسيع در حاشيه كوه ها شرايط منحصر به فردي را براي انجام اين ورزش مفرح دارد.
پرواز با پاراگلايدر در آسمان آبي و ابري شهرستان طارم، گردشگران و دوستداران اين تفريح هيجان‌انگيز را از نقاط مختلف كشور جذب خود مي كند و دوستداران اين تفريح لذت بخش مي توانند از ارتفاع 1900 متري پرواز كرده و در زميني با پوشش گوناگون گياهي و پوشيده از درختان سبز زيتون فرود آيند، زميني كه بواسطه كشت محصولات كشاورزي چون سير و كرفس حتي در فصل زمستان هم لباس سبز بر تن دارد و لذت پرواز براي خلبانان پاراگلايدر را دوچندان مي كند.
ارتفاعات كوه هاي مشرف بر شهرستان طارم بر فراز رودخانه قزل اوزن موجب شده است تا در تمام فصول سال، آسمان آبي و نسيم و بادهاي خنك اين شهرستان معتدل و نيمه گرمسيري، فرصتي طلايي براي خلبانان ورزش هيجاني به خصوص كايت سواران پاراگلايدر ايجاد كند.
يكي از جذابيت هاي پرواز در آسمان طارم كه شايد ديگر سايتهاي پروازي كشور آن را نداشته باشند ، پرواز روي اقيانوسي از ابر و داخل ابر در ساعات اوليه روز است، كه البته نياز به تجربه زياد و آموزش هاي كافي دارد.
شهرستان طارم به دليل داشتن آب و هواي معتدل در فصل پاييز و زمستان، درست زماني كه برف و كولاك بسياري از ارتفاعات كشور را فراگرفته است بهترين مكان براي پرواز خلبانان پاراگلايدر است تا در سرماي زمستان و ارتفاعات پوشيده از برف، پرواز در هواي معتدل و مساعد را تجربه كنند.
منطقه طارم تپه در ارتفاعات جنوبي شهرستان طارم شامل سايت هاي پروازي ياعلي(ع) با ارتفاع1900 متر، سايت يا زهرا(س) با ارتفاع 1400 متر و سايت يا حسين(ع) با ارتفاع 1005 متر است چند سالي هست كه ميزبان ورزشكاران اين رشته پروازي مفرح و مهيج است.
اين مناطق از ارتفاعات شهرستان طارم با توجه به ميزان رطوبت و فشار بالاي هوا همچنين شرايط جغرافياي مناسب يكي از بهترين سايت هاي كشور جهت پرواز با پاراگلايدر است.
هر سه تپه سايت پروازي شهرستان طارم از لحاظ امنيت و دسترسي، ارتفاع، پايداري شرايط محيطي جزو بهترين و برترين سايتهاي پروازي پاراگلايدر در سطح كشور است كه مي تواند بستر مناسبي براي علاقه مندان اين ورزش و خلبانهاي مشتاق پروازهاي جذاب، مفرح و امن ايجاد كند كه اين موضوع مي تواند هم به عنوان يكي از جاذبه هاي گردشگري شهرستان باشد و هم با ايجاد فضاهاي آموزشي تكميلي و حرفه اي مي تواند خلبانهاي اين رشته ورزشي مهيج و مفرح را از نقاط مختلف جهان راهي اين منطقه زيبا و چشم نواز در شمال غرب كشور كند.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم در اين خصوص در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، سايت هاي پروازي شهرستان طارم را جزء سايت هاي ايمن و قابل استفاده در تمام فصول سال عنوان كرد و افزود: با توجه به شرايط آب و هوايي و توپوگرافي منطقه، همه ساله ورزشكاران اين رشته هوايي از نقاط مختلف كشور مهمان ارتفاعات جنوبي شهرستان طارم هستند و از جذابيت هاي اين رشته ورزشي در يكي از بهترين سايت هاي پروازي كشور لذت مي برند.
جواد صفري از برنامه ريزي هاي اين اداره جهت بهسازي و تقويت زيرساخت هاي سايت پروازي طارم خبر داد و خاطرنشان كرد: با توجه به استقبال بالاي ورزشكاران اين رشته ورزشي از سايت هاي پروازي شهرستان طارم، هماهنگي هاي لازم با فرمانداري شهرستان و هيات انجمن هاي ورزشي استان زنجان جهت عمليات بهسازي محل آغاز پرواز و همچنين محل فرود اين سايت ها انجام شده است.
صفري همچنين عنوان كرد: در صورت صلاحديد كارشناسان و مربيان اين رشته ورزشي محل فرود مناسبي در شهرستان طارم طراحي و جانمايي و امكانات مناسبي نيز در آنجا مستقر خواهد شد تا ورزشكاران و خلبانان اين رشته ورزشي از اين لحاظ هيچ مشكلي نداشته باشند.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم در مورد اسكان ورزشكاران غير بومي اين رشته ورزشي اظهار داشت: در صورت هماهنگي قبلي ورزشكاران، اداره ورزش و جوانان شهرستان طارم آمادگي كامل جهت اسكان ورزشكاران در شهرستان طارم را دارد.
دبير هيات انجمن هاي ورزشي استان زنجان نيز گفت: شهرستان طارم از 6 سايت پروازي حرفه اي برخوردار است كه از اين تعداد در حال حاضر 3 سايت مورد استفاده علاقه مندان به اين رشته ورزشي قرار مي گيرد.
علي محبي ضمن اشاره به استاندارد بودن تمام سايت هاي پروازي شهرستان طارم عنوان كرد: بيشترين پروازهاي استان زنجان در سايت هاي طارم كه داراي شرايط مساعد جوي است، انجام مي شود.
محبي استقبال ورزشكاران اين رشته ورزشي از سايت هاي پروازي شهرستان طارم را مناسب برشمرد و افزود: سايت هاي ياعلي، يازهرا، ياحسين، آنتن تپه، سيمرغ و شيت سايت هاي پروازي شهرستان طارم هستند كه هر 6 سايت از شرايط استاندارد براي پرواز با پاراگلايدر برخوردار هستند و در حال حاضر به علت شرايط موجود سه سايت ياعلي، يازهرا، ياحسين بيشترين استفاده را در بين خلبانان دارند.
دبير هيات انجمن هاي ورزشي استان زنجان گران بودن تجهيزات اين رشته ورزشي را يكي از مشكلات اصلي علاقه مندان به اين ورزش پروازي برشمرد و افزود: به رغم بالا بودن هزينه ها براي اين رشته ورزشي بر تعداد علاقه مندان به آن در استان زنجان افزوده مي شود.
محبي عنوان كرد: زنجان از وجود يك باشگاه پروازي خصوصي با 2 مربي مجرب و توانمند برخوردار است كه زير نظر هيات انجمن هاي ورزشي استان فعاليت مي كند و علاقه مندان مي توانند جهت آموزش به اين باشگاه خصوصي مراجعه كنند.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعيت (حدود 5 درصد جمعيت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 كيلومتري شمال شرقي زنجان واقع شده است و با استان‌هاي قزوين، اردبيل و گيلان همسايه است.
9886/6085
خبرنگار: مهدي اسدي