۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۳۵
کد خبر: 83155608
T T
۰ نفر
توسعه بي رويه اقامتگاههاي بوم گردي مانع توليد ثروت مي شود

تربت حيدريه- ايرنا- فرماندار ويژه تربت حيدريه گفت: هر چند توليد ثروت حاصل از اقامتگاههاي بوم گردي در حوزه گردشگري ارزشمند است، اما بايد از گسترش بي رويه اين اماكن خودداري كرد.

به گزارش ايرنا، علي رستمي روز سه شنبه در گردهمايي مديران اقامتگاههاي بوم گردي خراسان رضوي در تربت حيدريه افزود: از عمر اقامتگاه هاي بوم گردي در ايران كمتر از 10 سال، در استان حدود پنج سال و در تربت حيدريه نزديك به يك سال مي گذرد و از منطق به دور است كه از اين پروژه تازه ايجاد شده انتظارات بيش از حد داشت.
وي با بيان اينكه در حوزه صنعت گردشگري، زيرشاخه بوم گردي، يك صنعت ارزان و محلي است و نمي توان از آن انتظار سرمايه و سود كلان داشت، گفت: از اين رو از معاونت گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان انتظار مي رود از صدور مجوزهاي متعدد و بي رويه در اين بخش خودداري كند.
وي اظهار داشت: اين حق كساني است كه در مرحله نخست در صنعت بوم گردي سرمايه گذاري كرده اند و اينك بايد از سود حاصله آن نفع لازم را ببرند تا بتوانند گردشگران بيشتري جذب كنند.
رستمي گفت: از مجموع 25 تا 30 ميليون زائر و گردشگر كه هر سال وارد خراسان رضوي مي شوند فقط مشهد و يكي 2 شهر ديگر استان از درآمد آن منتفع مي شوند.
وي افزود: شهر تربت حيدريه كه در مسير زائران است از درآمد آن تاكنون بي نصيب مانده و لذا مسئولان بايد ابتدا به دنبال ايجاد سرپناه ساده و اوليه براي كساني باشند كه تمايل به ماندن و بيتوته كردن در اين خطه را دارند.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي نيز با بيان اينكه اكنون در اين استان 36 اقامتگاه بوم گردي وجود دارد گفت: هيات موسس انجمن مديران اقامتگاه بوم گردي استان تشكيل شده و اساسنامه آن نيز آماده شده و بايد به زودي انتخابات براي تعيين هيات مديره برگزار شود.
يوسف بيدخوري، شناسايي و احياي بافت هاي قديمي را از رويكردهاي اين اداره كل ذكر كرد و افزود: براي احياي بافت هاي قديمي با هدف رونق بخشيدن به اقامتگاههاي بوم گردي در استان اقدام هاي خوبي صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: خراسان رضوي در بخش اقامتگاههاي بوم گردي از ظرفيت بسيار برخوردار است كه به تدريج بايد احيا شود تا به اين صنعت نوپا لطمه وارد نگردد.
وي بر لزوم بازاريابي، تبليغات و معرفي اقامتگاه هاي بوم گردي تاكيد كرد و گفت: در پيوند با اين موضوع دفاتر خدمات مسافرتي تاكنون با برگزاري تورهاي يك روزه و سفر به شهرهاي استان كارهاي خوبي انجام داده اند كه بايد توسعه يابد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان تربت حيدريه نيز گفت: امسال در فصل برداشت زعفران 38 گروه گردشگر زعفران وارد اين منطقه شدند كه از اين تعداد 22 گروه خارجي بودند.
علي محمدي افزود: اكنون در اين شهرستان 10 روستاي هدف گردشگري داريم كه تاكنون فقط 2 روستا مجوز گرفته و فعال شده اند و پنج اقامتگاه بوم گردي (روستاي گردشگري) ديگر نيز در آستانه كسب مجوز هستند.
تاكنون از مجموع 250 اثر تاريخي و گردشگري شناسايي شده در منطقه تربت حيدريه، 48 بنا و محوطه تاريخي و 2 اثر معنوي و ناملموس در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
6121/7079/ 6053