۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 83223672
T T
۰ نفر

اميد باز هم زودتر از مازندران پر كشيد

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 83223672
اميد باز هم زودتر از مازندران پر كشيد

ساري - ايرنا - تك درناي سفيد سيبري كه در ايران با نام اميد شناخته مي شود امسال پس از 97 روز اقامت در مازندران، سه روز زودتر از سال گذشته از اين استان به سمت سيبري مهاجرت را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، به گفته مسئولان محيط زيست شهرستان فريدونكنار كه ميزبان درناي سفيد سيبري است، اميد ظهر امروز (سه شنبه)به پرواز درآمد كه انتظار مي رفت بازگردد، اما اين چنين نشد و درناي سيبري مازندران، فصل مهاجرت خود را آغاز كرد.
رئيس اداره محيط زيست فريدونكنار به خبرنگار ايرنا گفت: انتظار مي رفت با توجه به بارندگي هوا و استمرار سرما در مازندران، اميد براي مدت بيشتري در استان بماند كه چنين نشد.
ياسر سالار افزود: سال گذشته اميد 100 روز مهمان مازندران بود، اما امسال اين مهماني سه روز كوتاه تر شد.
نسل درناي سفيد از ميان 15 گونه درناي موجود، در حال انقراض است. اين گونه درناهاي سيبري بجز سال هاي 88 و 94 در تمامي نيم قرن گذشته مازندران را مقصد زمستان گذراني خود انتخاب كرد.
دُرناي سيبري كه اميد از گونه آنهاست و با نام علمي 'گروس لئوكوجرانوس Grus leucogeranus ' شناخته مي شود، پرنده‌اي در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست كه قدي نزديك به يك ‌و نيم متر دارد و فاصله دو بال آن بيش از 2 متر است. اين درنا بدني يكدست سفيد با پاهاي بلند سرخ ‌رنگ دارد و منقار بلند سياهي روي صورت قرمز رنگ آن نشسته‌ است.
درناي سيبري به طور تاريخي به سه جمعيت اصلي شرقي ، غربي و مركزي تقسيم مي‌شود. جمعيت مركزي اين گونه منقرض شده است و جمعيت غربي هم به گفته كارشناسان محيط زيست در صورت مرگ اميد به طور قطعي منقرض خواهد شد.
جمعيت شرقي درناي سيبري كه در واقع تنها گروه باقي مانده از اين گونه است ، تابستان را در شرق سيبري زادآوري كرده و براي زمستان‌گذراني به شرق چين مي رود. از اعضاي اين گروه بيش از سه هزار قطعه باقي‌مانده است . زيستگاه زمستاني تقريبا تمامي جمعيت اين گونه درياچه ' پويانگ ' در چين و اطراف آن است.
همه ساله در زمستان 150 گونه پرنده زمستان گذران با جمعيتي بالغ بر يك ميليون و 500 هزار بال به تالاب و آببندان هاي مازندران از جمله تالاب بين المللي ميانكاله مي آيند.
9919/1899