۶ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۳۶
کد خبر: 83256163
T T
۰ نفر
زاخارووا: به رسمیت شناختن جولان مقدمه اجرای معامله قرن است

مسكو - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام كرد: به رسمیت شناختن حاكمیت اسراییل بر بلندی های جولان از طرف آمریكا ظاهرا مقدمه ای برای اجرای طرح «معامله قرن» از سوی ایالات متحده است.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه تلویزیونی روسیه1 گفت: ما در حال بررسی واكنش اتحادیه اروپا در این باره هستیم كه آیا آنها هم از اقدامات شریك خود در پیمان آتلانتیك شمالی علیه قوانین بین المللی و در مورد منطقه (خاورمیانه) شوكه شده اند یا خیر.
وی با بیان اینكه روسیه هنوز درباره اقدام تعجب آور اصلی آمریكا (معامله قرن) با این كشور گفت وگو نكرده است، اظهار داشت: احتمالا به رسمیت شناختن مالكیت اسراییل بر جولان مقدمه ای برای این واقعه غیرمنتظره است كه آمریكا به همه وعده آن را داده است.
طرح ضدفلسطینی معامله قرن كه ترامپ حدود یك سال پیش آن را اعلام كرد، شامل انضمام كامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرك های موجود در كرانه باختری به این رژیم، نابودی كامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه 'ابودیس' به عنوان پایتخت كشور فلسطین است.
زاخارووا همچنین اعلام كرده است كه به رسمیت شناختن مالكیت اسراییل بر بلندیهای جولان ازسوی آمریكا موج جدید تنش ها در منطقه را در پی خواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در گفت وگو با رادیو «روسكی رادیو» گفت: تصمیم آمریكا برای به رسمیت شناختن مالكیت اسراییل بر بلندیهای جولان متناقض قوانین بین المللی است و می تواند موج جدید تنش ها در منطقه خاورمیانه بوجود آورد.
زاخارووا با بیان اینكه ترامپ سند مربوطه در مورد مالكیت اسراییل بر جولان را امضا كرد، اضافه كرد: چه می توان گفت؛ ما در این باره بارها و بطور منظم صحبت كردیم.
وی ادامه داد: برای من وحشت آور است كه بسیاری از بیانیه های هشدار آمیز ما به دست آمریكایی ها یكی پس از دیگری تحقق می یابد و ما در پی این اقدامات یكجانبه شاهد موج جدید تنش ها در منطقه هستیم.
زاخارووا افزود: اقدامات خارج از چارچوب و غیرقانونی آمریكا تمام دستاوردهای بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت و تصمیمات سازمان ملل را نادیده می گیرند و متاسفانه این مساله منجر به تشدید اوضاع منطقه خواهد شد.
اروپام*391*1346**