۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83270735
T T
۰ نفر

آغاز خزانه‌گيري برنج در گيلان

۲۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83270735
آغاز خزانه‌گيري برنج در گيلان

رشت - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي گيلان از آغاز خزانه‌گيري براي نشاء 238 هزار هكتار شاليزارهاي استان خبر داد و بر ضرورت رعايت تقويم زراعي براي خزانه‌گيري و نشاكاري برنج تأكيد كرد.

علي درجاني روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا بيان داشت: شاليكاران بر اساس تقويم زراعي و با توجه به پيش بيني‌هاي هواشناسي و شرايط دمايي، تا پنجم ارديبهشت ماه مي‌توانند براي خرانه گيري در مزارع خود اقدام كنند.
وي افزود: شاليكاران گيلاني امسال براي توليد يك ميليون و يكصد هزار تن شلتوك، 15 هزار تن بذر در خرانه‌ها مي‌پاشند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان يادآور شد: يك هزار و يكصد تن بذر گواهي شده رقم بومي هاشمي و ارقام پرمحصول خزر و گيلانه نيز بين كشاورزان گيلاني توزيع شد.
درجاني با اشاره به خزانه گيري زود هنگام برخي كشاورزان در اسفندماه پارسال بدون توجه به تقويم زراعي، به شاليكاران توصيه كرد به هوادهي خزانه‌ها با توجه به تغييرات دمايي توجه كنند.
وي پيش بيني كرد كه امسال حدود 60 درصد از شاليزار‌هاي استان بصورت مكانيزه كشت شود.
گيلان 238 هزار هكتار زمين شاليزار و 300 هزار شاليكار دارد و بيشترين سطح زيركشت برنج در استان در شهرستان‌هاي رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضي شاليكاري گيلان، 180 هزار هكتار از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود.
پس از انجام اين مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است.
از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
هر سال از تبديل يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك برداشتي استان ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد به دست مي آيد؛ ارقام هاشمي، علي كاظمي، صدري، حسني و ديلماني جزو رقم هاي كيفي و ارقام گوهر و سپيدرود جزو رقم هاي پرمحصول است كه در شاليزارهاي گيلان كشت مي شود. بيشترين رقم هاي كشت شده برنج در اين استان، رقم هاي كيفي هاشمي و علي كاظمي است كه افزون بر 85 درصد محصول برنج گيلان را شامل مي شود.
7296/2007/