۲۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85143764
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

برنجکاریِ گیلان در نیمه‌راه و ضرورت تداوم مدیریت آب

رشت - ایرنا - سال زراعی جاری در گیلان با وجود دشواری‌های ناشی از کم‌بارشی و خشکسالی با اقدامات موثر در قرارگاه جهادی مدیریت آب و همکاری شالیکاران اینک به نیمه رسیده اما برای پشت سرگذاشتن نیم دیگر راه با توجه به گرمای هوا و سرعت تبخیر آب همچنان به تداوم همراهی و همکاری کشاورزان و تلاش مسئولان برای مدیریت صحیح همین منابع آبی محدود هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلان در سال زراعی جدید برای کشت و کار برنج همانند سال گذشته با مشکل جدی خشکسالی و در پی آن کم‌آبی مواجه‌ شد که در همان ابتدای سال و در واقع چند ماه پیش از آن با توجه به گزارش‌های هواشناسی در زمینه کاهش بارش‌ها و نیز اطلاعات آب منطقه‌ای در مورد کاهش محسوس آورد سد سفیدرود اصلی‌ترین تامین کننده آب کشاورزی استان (تامین آب بیش از ۷۰ درصد شالیزارهای گیلان) برای گذر از این بحران قرارگاه جهادی مدیریت آب با دستور استاندار تشکیل شد.

با تشکیل این قرارگاه، همه کارها و برنامه‌های مربوط به مدیریت آب کشاورزی با همکاری دستگاه‌های مرتبط و فرمانداران در شهرستان‌های مختلف هماهنگ پیش رفت چنانکه به گفته مسئولان در شورای حفاظت منابع آب در استانداری، شالیکاری در استان با عبور از تنش آبی نصف راه را امروز با وضعیت مناسبی گذرانده است.

شورای حفاظت منابع آب صبح امروز "یکشنبه" در ادامه جلسات مستمر خود به ریاست اسدالله عباسی استاندار گیلان و با حضور جمعی از مدیران استان اعم از آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و هواشناسی در استانداری گیلان برای بررسی آخرین وضعیت کشت و کار برنج در استان و وضعیت آب کشاورزی برگزار شد و طی آن جمع بندی از عملکردها و اقدامات و وضعیت موجود و پیش رو ارائه شد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

پایان نشاء برنج در گیلان و ۸۰ درصد کشت منطبق با تقویم زراعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه نشاء برنج در استان تقریبا به پایان رسیده و ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان زیرکشت محصول برنج رفته است، گفت: با توجه به تجربه سال گذشته اتفاقات خوبی در ارتباط با مدیریت آب کشاورزی در استان شاهدیم به انجام رسیده وباید تا پایان فصل کشاورزی تداوم یابد.

صالح محمدی با اشاره به تدوین تقویم زراعی با توجه به مشکلات مربوط به کم آبی و مدیریت مصرف بهینه آب در شالیزارها در سال زراعی جدید گفت: فرهنگ استفاده از تقویم زراعی در بین کشاورزان گیلان ارتقا یافت، سال گذشته ۷۵ درصد انطباق فرهنگ تقویم زراعی در کشت و کار برنج داشتیم اما بر اساس ارزیابی ها در سال زراعی جدید این میزان به بیش از ۸۰ درصد رسیده‌است.

وی با بیان اینکه ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از طریق شبکه سد سفیدرود و بقیه از خارج شبکه آب آبیاری می شوند، اضافه کرد: نیاز آبی شالیزارهای استان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از سد سفیدرود "۷۱ درصد" و قسمتی دیگر از سایر منابع " ۲۹ درصد" تامین می شود.

وی با تشریح اقدامات جهاد کشاورزی گیلان برای عبور از تنش آبی و تشکیل ستاد مقابله با کم آبی در استان اظهار کرد: با این وجود همچنان برای ادامه راه و پایان کار کشت و کار برنج در استان به همکاری کشاورزان و تلاش‌ها برای مدیریت منابع آب نیاز است.

وی با اشاره به توزیع بذر اصلاح شده برنج در سال زارعی جاری بر اساس تقویم زراعی اظهار کرد: هزار و ۷۵۰ تن بذر گواهی شده برنج در سال جاری مقاوم به تنش آبی اعم از آنام، گیلانه، رش، گیلار، کیان و شیرودی تولید شد که هزار و ۵۰۰ تن توزیع شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با تشریح افزایش نفوذ مکانیزاسیون در عرصه‌های شالیزاری و با بیان اینکه استفاده از روش مکانیزاسیون در کاهش هزینه‌های کشت و سرعت کار نقش مهمی دارد، افزود: در سال زراعی جاری ۱۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش مکانیزه کشت شد.

وی با بیان اینکه برای برداشت مکانیزه برنج در سال زارعی در سطح ۱۹۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده‌است، خاطر نشان کرد: هم اینک مشاهده خوشه‌های برنج در اراضی شالیزارهای املش و رودسر گزارش شده‌ است.

برنجکاریِ گیلان در نیمه‌راه و ضرورت تداوم مدیریت آب

جبران کاهش آب سدسفیدرود در نیمه راه شالیکاری

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان هم در این نشست با بیان اینکه حجم فعلی مخزن سد سفیدرود ۴۸۸ میلیون مترمکعب و در سال گذشته در این موقع ۴۸۵ میلیون مترمکعب بود، گفت: اگر با آورد سد در سال جاری به میزان ۸۵۷ میلیون مترمکعب و نیز در سال گذشته با رقم ۹۷۷ میلیون مترمکعب شرایط مقایسه کنیم، اختلاف و افت بیش از یکصد میلیون مترمکعبی که در شروع فصل با آن مواجه بودیم تا به امروز جبران شده است.

وحید خرمی اظهار کرد: کسری آب سد سفیدرود در نیمه راه کشاورزی جبران شده که از کشاورزان برای این همراهی قدردانی می‌کنیم ضمن اینکه همه مسئولان و فرمانداران برای مدیریت آب کشاورزی پای کار بوده و دستورات استاندار را یک به یک اجرا کردند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بارش باران در استان از نرمال پایین‌تر بوده اما در اردیبهشت ماه و خردادماه این کسری جبران شد و تمام این بارش ها اگر چه کم بود اما جمع شد.

خرمی با تشریح اقدامات آب منطقه‌ای گیلان برای مقابله با تنش آبی در کنار سایر دستگاه‌های مرتبط اظهار کرد: لایروبی‌های انهار، ساخت دریچه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ و تعمیر تجهیزات کشاورزی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل هواشناسی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به بارش باران در بهار امسال و با بیان اینکه شرایط متفاوتی داشتیم، گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال افزایش بیش از ۹۰ درصدی بارش باران نسبت به بلندمدت داشتیم.

محمد دادرس اظهار کرد: در این مدت ۲۲ هشدار هواشناسی شامل ۶ هشدار سطح نارنجی و ۱۶ هشدار سطح زرد صادر کردیم که از طریق پیامک‌ها و فضای مجازی اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام گرفت.

وی با اشاره به پیش بینی ۱۵ روز آینده هواشناسی گیلان خاطر نشان کرد: از دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری بارش ۱۰ تا ۱۵ میلیمتری باران خواهیم داشت و هفته آینده سوم و دهم تیرماه نیز پنج تا ۱۵ میلیمتر بارش باران در مناطق مختلف استان پیش‌بینی شده‌است.

استاندار گیلان نیز در شورای حفاظت از منابع آب با قدردانی از شالیکاران برای همکاری با مسئولان در مدیریت آب کشاورزی با توجه به کم بارشی و خشکسالی‌ از فرمانداران و مسئولان مرتبط درشهرستان‌های استان خواست تا طی سرکشی مستمر از مزارع شالیزاری و کشاورزان، مسایل و مشکلات آنان را را رصد و برای رفع آنها نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا با تداوم مدیریت شرایط مشکلی در تامین آب بخش در این مدت بروز نکند.

اسدالله عباسی اظهار کرد: جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، فرمانداران و سایر دست اندرکاران در این بخش پاسخگوی کشاورزان باشند و ضمن تعامل با بخش های مرتبط از ظرفیت کشاورزان برای مدیریت هر چه بیشتر و بهتر شرایط تا پایان فصل کشت و داشت و برداشت محصول بهره گیرند. بیشتر بخوانید: وضعیت کشت‌و مسائل شالیکاران توسط فرمانداران مرتب رصد شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha