۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84727220
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خزانه‌گیری نیمی از شالیزارهای گیلان انجام شد

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
کد خبر: 84727220
خزانه‌گیری نیمی از شالیزارهای گیلان انجام شد

رشت- ایرنا - مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه خزانه‌گیری ۵۰ درصد معادل ۱۱۹ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده‌است، گفت: کشاورزان در احداث خزانه و نشاء حتما تقویم زراعی را رعایت کنند و در تهیه خزانه حتی‌الامکان از بذر گواهی شده استفاده نمایند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام و توصیه سازمان جهاد کشاورزی گیلان، جوانه‌دار شدن بذر در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی از ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت، رستم آباد ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۵ فروردین تا چهار اردیبهشت مناسب است.

بر این اساس طبق تقویم زراعی احداث خزانه در شالیزارهای داخل شبکه آبرسانی در گیلان نیز از ۱۹ فروردین تا هشت اردیبهشت، رستم آباد ۱۸ اردیبهشت تا ۲ خرداد، فومنات و شالیزارهای خارج از شبکه ۱۷ فروردین تا ۶ اردیبهشت عنوان شده است.

اگر چه برخی از شالیکاران در گیلان بدون توجه به تقویم زراعی برای جوانه دار شدن بذر و احداث خزانه اقدام کرده‌اند اما کارشناسان جهادکشاورزی تاکید دارند که فعالیت‌های کشت و کار برنج بر اساس تقویم انجام شود.

ابراهیم اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان از خزانه جوی و پشته‌ای استفاده کنند و با توجه به نوسانات دمایی هوادهی خزانه و بازکردن دو طرف، پوشش خزانه را حتما انجام دهند.

وی بیان داشت: شالیکاران مراقبت روزانه از خزانه را نیز داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه مشکلات و علایم در روند رشد نشاء به مراکز جهادکشاورزی مراجعه و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

شخم اولیه ۸۰ درصد از شالیزارها

خزانه‌گیری نیمی از شالیزارهای گیلان انجام شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: شخم اولیه نیز در ۱۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۸۰ درصد شالیزارهای استان انجام شده‌ که سال گذشته در همین زمان ۷۶ درصد شالیزارهای گیلان شخم اولیه شده بودند.

وی اظهار داشت: شخم اولیه در مبارزه با علف هرز و از بین بردن آنها، نگهداری آب مفید در خاک و صرفه‌جویی در مصرف انواع کودها اهمیت زیادی دارد بنابراین شالیکاران به انجام این مرحله از کشت و کار شالیکاری اهتمام داشته باشند.

نشا شالیزارها در استان گیلان هر ساله از اواخر زمستان با انجام شخم اول آغاز و در اواخر تیر ماه با برداشت محصول به پایان می‌رسد.

هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود که از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha