۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83287749
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

ضرورت هوشیاری ایران و پاكستان برای دفع توطئه ها **علی نصیری

تهران - ایرنا - عمران خان، نخست وزیر پاكستان دیروز درحالی برای انجام یك سفر رسمی دو روزه وارد تهران شد كه دشمنان منطقه ای دو كشور بارها تلاش كرده بودند با طراحی توطئه ای هایی از انجام این سفر و تقریب دو ملت و دولت پاكستان و ایران جلوگیری كنند.

سال گذشته بود كه برخی از این كشورهای خارجی تلاش كردند بلافاصله بعد از روی كار آمدن دولت جدید در پاكستان، با نفوذ در آن، راهی برای توسعه مناسبات منطقه ای و نیز اثبات علنی تر تخاصم با رقبای منطقه ای به ویژه همسایگان بیابند، از جمله كوشیدند روابط اسلام آباد با تهران را تیره كنند.
آنها با كارشكنی ها در اجرای طرح های اقتصادی ایران و انجام همكاری های اسلام آباد و تهران و حتی راه اندازی حوادث تروریستی در مناطق مرزی پاكستان و ایران سعی كردند بر بی اعتمادی دو ملت و دولت نسبت به هم بیافزایند.
این درحالی است كه دولت های اسلام آباد و تهران بارها سعی كردند با در نظرگرفتن همه مشتركات فرهنگی و منافع مشترك بازیچه این قدرت های منطقه قرار نگیرند، لذا در راستای همین هدف بود كه نخست وزیر پاكستان دیروز راهی ایران شد تا این سفر او نقطه تائیدی بر تاكید رهبران دو كشور بر حسن همجواری برای نیل به اهداف مشترك باشد.
بنابر این؛ همین هدف كلان ایجاد می كند رهبران دو كشور در طول این سفر بیش از هر چیز به همگرایی و همكاری بیشتر برای تحقق آن اهداف و نیز برای دفع توطئه های دشمنان تمركز كنند.
یك ماه و نیم قبل بود كه عمران خان در تماس تلفنی با دكتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن تاكید بر تقویت روابط دوجانبه، از انجام این سفر راهبردی به دو كشور خبر داده بود.
اما با توجه به شرایط اقتصادی پاكستان كه در چنبره عربستان سعودی و آمریكا گیر كرده است و نیز تحریم های اقتصادی آمریكا علیه ایران، برخی از این كشورها سعی كردند به انحای مختلف از تقریب اسلام آباد و تهران بكاهند و حتی برای سلب اعتماد ملت های دو كشور نسبت به یكدیگر از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
از جمله اقداماتی كه آنها در این مدت صورت دادند، طراحی چند طرح تروریستی در خاك پاكستان و در منطقه مرزی ایران در نیك شهر استان سیستان و بلوچستان ایران بود كه تلاش كردند ثبات و امنیت مرزهای دو كشور را خدشه دار كرده و با اختلاف افكنی قومی ملت های دو طرف را نیز نسبت به هم بد بین كنند.
حوادثی تروریستی كه با دقت در آنها به راحتی می توان دست های پنهان دشمنان را برای جلوگیری از تقویت مناسبات ایران و پاكستان در آن ها مشاهده كرد.
از جمله آخرین اقدام تفرقه افكنانه دشمنان ایران و پاكستان، حادثه ای بود كه آنها پنجشنبه گذشته قبل از سفر عمران خان به مشهد با راه اندازی یك حمله تروریستی، آنرا به نحوی طراحی كرده بودند تا 25 مهاجم مسلح ناشناس بتوانند به چند اتوبوس مسافربری در بزرگراه 'كاستل' در ناحیه 'بزی تاپ' در شهر 'لورالایی' در مسیر ساحلی 'مكران' در نزدیكی كویته در ایالت بلوچستان پاكستان در غرب این كشور حمله كرده و با رگبار بستن آنها، 14 تن را به كام مرگ ببرند و البته یك مهام مسلح نیز در این حاثه جان باخت.
شواهد نشان می دهد كه عاملین حمله اورمره به خوبی از زمان سفر خان به ایران خبر داشتند و زمانبدی و مكان حمله را به نحوی دقیق برنامه ریزی كرده بودند كه بیشترین تاثیر منفی را بر روابط دو كشور داشته باشد و بر تیرگی آن موثر باشد.
طراحان آن حمله تروریستی كه به حق باید آنها را دشمن وحدت تهران و اسلام آباد خواند، سعی كردند چنین وانمود و ادعا كنند كه این حمله توسط یك گروه جدید جدایی طلب بلوچ كه در استان سیستان و بلوچستان ایران مستقر هستند، شكل گرفته است.
حمله ای كه دولت پاكستان مدعی شده است كه گروه بلوچ 'راجی آجوهی سنگار' كه در خاك ایران مستقر هستند آنرا سازماندهی كرده است و لذا از تهران خواست برای سركوب آنها اقدام كند؛ درخواستی در این مقطع زمانی و به ویژه به دلیل اهمیت سفر خان به تهران شاید به زودی و به راحتی قابل اجابت نباشد.
البته مقامات دو كشور با درك اهداف پنهان طراحان این حمله سعی كردند واكنش مناسبی نسبت به آن نشان دهند، مثلا بلافاصله بعد از آن حادثه، محمدجواد ظریف وزیر خارجه در توئیتی ضمن محكوم كردن آن نوشت: 'این حمله درست درحالی صورت گرفته است كه عمران خان قصد دارد نخستین سفر تاریخی خود را به ایران صورت دهد. بنابراین تروریست ها، افراط گرایان و حامیان آنها به شدت از مناسبات نزدیك میان كشورهای اسلامی دچار هراس شده اند. با این وجود ایران در كنار مردم و دولت پاكستان ایستاده است'.
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاكستان نیز در اقدامی مشابه در یك نشست خبری در اسلام آباد گفته بود: 'دشمنان مشترك مردم پاكستان و ایران خواهان و در پی ایجاد رخنه در روابط دوستانه و برادرانه دو كشور همسایه هستند، چون در آستانه سفر نخست وزیر پاكستان به ایران هستیم و روابط دو كشور قرار است در این سفر تقویت یابد، اما متاسفانه این دشمنان با انجام اقدامات تروریستی تلاش كرده اند كه رخنه ای در روابط دو ملت برادر ایجاد كنند'.
اگرچه خبرگزاری آسوشیتدپرس پاكستان همان روز با اعلام اینكه بررسی كارت شناسایی مسافرانی كه كشته شدند نشان می دهد آنها بلوچ نبوده و مقام دولتی بودند تا ثابت كند مهاجمان بعد از بررسی كارت شناسایی مسافران، افرادی از جمله یك افسر نیروی دریایی و یك افسر گارد ساحلی كه از بلوچستان نبوده‌اند را كشته‌اند، اما در هر صورت باید گفت كه هدف اصلی تروریست ها و حامیان خارجی آنها ضربه زدن به روند تقریب تهران و اسلام آباد است.
اگرچه یكی از گروه های جدایی‌طلب بلوچ بعد از آن حادثه با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت آن را به عهده گرفته بود، اما نباید فراموش كرد كه بلوچستان از ایالت های ناامن این كشور است كه تاكنون شمار زیادی از مردم این ایالت در حملات گروه های تروریستی از جمله، داعش، لشكر جھنگوی، جماعت الاحرار و سپاه صحابه، جدایی طلبان بلوچ مورد حمایت برخی كشورهای منطقه و آمریكا كشته شده اند.
در هر صورت، به رغم بروز آن حادثه تروریستی، عمران خان به ایران سفر كرد، چون این سفر بدان جهت اهمیت زیادی دارد كه او قرار است طی این دو روز با مقامات ارشد ایرانی از جمله حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار كند تا بتواند دستاورد ملموس و ماندگاری از این سفر برای دو كشور ثبت كند.
بنابراین، مقامات دو كشور باید با حفظ هوشیاری نسبت به توطئه های دشمنان، هرچه در توان دارند برای افزایش این دستاوردها به نفع دو ملت تمركز كرده و برای ضیانت از آنها بكوشند و اجازه ندهند حمله اورمره و چند حمله قبلی دیگر كه نیروهای امنیتی دو طرف را هدف قرار داده بودند، به راحتی بتواند بذرهای بی اعتمادی را میان دو كشور گسترش دهد.
بی تردید بروز حمله اورمره موجب شده است تا سطح امنیتی دیدار رهبران دوكشور بالاتر رود، اما رهبران دو كشور باید بدانند كه باید بیش از این مسائل امنیتی زودگذر، به اهداف و منافع بلندمدت دوجانبه از جمله گسترش روابط تجاری، مبادلات فرهنگی كه ارتباطات ملت های دو كشور را تقویت می كند و نیز هر اقدامی كه همكاری های نزدیك دو ملت و دولت را ارتقاء می دهد، تمركز كنند.
چون اگرچه سابقه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاكستان به 70 سال می رسد و این مناسبات در طول زمان با فراز و نشیب های فراوان و در مقاطعی با چالش هایی نیز رو به رو بوده است، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به دلیل برخی ملاحظات ژئواستراتژیك، این دو كشور گاهی نسبت به هم مشكوك هم بودند، اما امروز زمان آن نیست كه رهبران این دو كشور مهم منطقه بخواهند به برخی موارد اختلافی جزئی تمركز كرده و از مواهب بزرگ و بلند مدت روابط حسنه دو ملت و دولت غافل بمانند.
چون زمان ثابت خواهد كرد كه رهبران ایران و پاكستان تحت تاثیر این تفرقه افكنی و طرح های توطئه آمیز گروه های تروریستی و حامیان بین المللی آن ها قرار نخواهند گرفت و بیشتر به تقویت همگرایی و همكاریهای نزدیك دوجانبه می اندیشند و حتی با كمك نهادهای امنیتی خود سعی خواهند كرد ریشه این قبیل اقدامات تروریستی طراحی شده از سوی دشمنان وحدت دو دولت -ملت را خشك كنند.
-----------------
كارشناس حوزه آسیا