۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 83331874
T T
۰ نفر
طرح توسعه گردشگری منطقه شمال‌غرب کشور با محوریت قزوین آغاز شد

قزوین - ایرنا - معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: طرح توسعه گردشگری منطقه شمال‌غرب کشور با محوریت قزوین، به عنوان پایگاه مطالعات امکان‌سنجی آغاز شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، علیرضا زمانی در نشست کارگروه توسعه گردشگری قزوین افزود: طرح همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، به منظور افزایش بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی، برنامه مدیریت و توسعه گردشگری استان‌های شمال‌غرب کشور آغاز شده است.
نماینده آژانس همکاری‌های بین المللی جایکا در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: این استان دروازه ورود به منطقه شمال‌غرب ایران است.
ایسونو با اشاره به ارتباط جایکا با میراث فرهنگی گفت: این ارتباط پیشینه فرهنگی و آموزشی دارد، ولی این، اولین حضور جایکا در طرح توسعه گردشگری کریدور شمال‌غرب ایران است.
به گفته وی اولین هیأت ژاپنی جایکا پارسال برای بررسی و امکان‌سنجی زمینه فعالیت مشترک در حوزه گردشگری به ایران سفر کرد که با تقسیم کشور به ۶ منطقه، در نهایت منطقه شمال‌غرب شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، زنجان و قزوین برای اجرای طرح انتخاب شد.
وی افزود: طرح توسعه گردشگری منطقه شمال‌غرب طی سه سال انجام می‌شود که مرحله اول شامل تهیه اطلاعات پایه و آماده‌سازی فنی است که در دو ماه صورت خواهد گرفت؛ پس از آن مراحل آماده‌سازی طرح و مذاکرات کارشناسی در خصوص چارچوب و جزئیات تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.
ایسونو تصریح کرد: در این طرح تلاش می‌شود تا به منظور افزایش ظرفیت کارشناسی ارگان‌های ذینفع در زمینه گردشگری و با استفاده از توان کارشناسان ژاپنی متخصص، همکاری‌ها به صورت مشترک دنبال شود.
آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در بیش از ۱۵۰ کشور فعالیت می‌کند.
این آژانس به عنوان بزرگترین آژانس بین‌المللی کمک‌های دوجانبه در دنیا، از طریق کمک‌های توسعه‌ای دولتی در قالب همکاری‌های فنی و مالی با کشورهای در حال توسعه در زمینه ایجاد صلح، ثبات و رفاه فعال است.
مسئولیت اداره و مدیریت تمامی کمک‌های توسعه‌ای دولت ژاپن مانند همکاری‌های فنی، وام‌های توسعه‌ای و کمک‌های بلاعوض بر عهده این آژانس است.


۳۰۱۳