۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 1301
کد خبر: 83338458
T T
۲۶ نفر
هزینه‌ای کلان برای داستانی لاغر

تهران - ایرنا - صدا و سیما هر ساله بودجه قابل توجهی را به ساخت سریال‌های مناسبتی در ماه مبارک رمضان اختصاص می‌دهد، اما بعضاً دیده شده این بودجه در اختیار عواملی قرار می‌گیرد که نمی‌توانند حتی در باکس طلایی، رضایت مخاطبان خود را جلب کنند.

تحقیقات نشان داده است برنامه‌ها و سریال‌هایی که در ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف صدا و سیما روی آنتن می‌رود نسبت به دیگر برنامه‌ها و سریال‌ها مخاطبان بیشتری دارد. با استناد به بررسی بازخوردهای برنامه‌های مناسبتی در ماه رمضان به جرأت می‌توان گفت طلایی‌ترین باکس صدا و سیما در طول یک سال به این ماه اختصاص دارد.





مخاطبان در ایام نوروز به خاطر مسافرت‌ها و دید و بازدیدها نمی‌توانند برنامه‌های صداوسیما را به راحتی مشاهده کنند و پیگیر باشند اما در ماه مبارک رمضان درصد بیشتری از مخاطبان پای تلویزیون نشسته و بیننده برنامه‌های ویژه سحری و افطار هستند.







از این رو صدا و سیما برای برنامه‌هایی که قرار است در این ایام روی آنتن بروند بودجه بسیار بالایی در نظر می‌گیرد ولی بیش از دو سال است که تلویزیون در حیطه سریال سازی مناسبتی برای ماه رمضان موفق عمل نکرده و امسال نیز با پخش سریال‌های چون «برادر جان» نشان داد که در قبال بودجه‌ای که صرف کرده نتوانسته رضایت مخاطبان را جلب کند.







یکی از دلایل عدم موفقیت صدا و سیما در عرصه سریال سازی مناسبتی همکاری با تهیه کنندگانی و عواملی است که با توجه به بودجه کلانی که در اختیار دارند در این حیطه کم کاری می‌کنند.







از مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند یک سریال را قوی و پر مخاطب کند داشتن فیلمنامه‌ای است که توانایی جذب مخاطب در سی شب متوالی را داشته باشد. باید به این موضوع دقت داشت که حضور بازیگران قوی و کار بلدی چون علی نصیریان، حسن پور شیرازی و لعیا زنگنه نمی‌تواند ضعف‌های یک فیلمنامه را جبران کند و دقیقاً برادر جان از همین نقطه دچار مشکلات بی شماری است.







فیلمنامه‌ای پر از شعار که ضعف ساختاری دارد و پر است از دیالوگ‌های در هم تنیده که در جامعه امروز بلا استفاده است. این نمونه‌ای از ضعف‌های فیلمنامه سریال برادر جان است.







مخاطب در این مجموعه تلویزیونی بارها می بیند که کاراکترها با یک پیت نفت در پی آتش زدن هستند و این موضوع آنقدر در برادر جان تکراری و غیر قابل باور است که مخاطب را خسته می‌کند.







شخصیت سازی‌ها در این سریال به نحوی است که مخاطب نمی‌تواند با هیچکدام از آنها همذات پنداری کند. این داستان پر از زن‌هایی است که می‌توان نام ضعیفه‌های تلویزیونی را برای آنها در نظر گرفت و در قسمت‌هایی نیز بیننده، زن‌هایی را در این داستان می‌شناسد که سعی دارد زن سالاری را به رخ دیگر کاراکتر های سریال بکشد و این بزرگ نمایی‌ها یکی دیگر از مشکلات سریال برادر جان است.







در کل باید دید چرا مدیران تلویزیون بودجه کلانی برای ساخت چنین سریال‌هایی در نظر می‌گیرند اما نظارتی دقیق به روی قصه‌ها و نحوه نگارش فیلمنامه‌هایی که قرار است در بهترین باکس تلویزیون به روی آنتن برود ندارند و بودجه سریال سازی را در اختیار افرادی می‌گذارند که اعتقادی به جذب و رضایت مخاطب ندارند.







اینکه مخاطب به خاطر عدم ساخت و پخش سریال‌های قوی به اجبار بیننده سریال‌هایی ضعیفی که این روزها روی آنتن سیما است باشد نشانگر جذب مخاطب نیست. بسیاری از مخاطبان سیما این روزها با انتقاد و اعلام نارضایتی به اجبار شاهد سریال‌های مناسبتی هستند.







در حالی که برخی خبرها از دستمزدهای میلیونی بازیگران این سریال حکایت دارد، عوامل و تهیه کننده این سریال در نشست خبری امروز (۱۲ خرداد) از پاسخ دادن به سوالاتی درباره بودجه این سریال سر باز زده است. حال باید دید چرا تلویزیون مایل به همکاری با عواملی است که بودجه صدا و سیما را در اختیار می‌گیرند اما داستان خوبی عرضه نمی‌کنند و فقط با تکیه بر مشکلات رفتاری چند کاراکتر کلیشه‌ای، یک داستان غیر جذاب را کش می‌دهند و طولانی می‌کنند.







با نگاهی به سریالی چون «نون. خ» به کارگردانی «سعید آقاخانی» می‌توان دریافت که مردم به راحتی سریالی با فیلم‌نامه قوی و بازیگرانی که چهره خیلی از آنها نا آشنا است را به سریالی با فیلم نامه ضعیف و بازیگران مشهور ترجیح می‌دهند.







اما کلام آخر اینکه عوامل مجموعه «برادر جان» امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ماه در حالی با برخی از رسانه‌ها، نشست خبری ترتیب داده‌اند که به نظر می‌رسد احتمالاً خبرگزاری‌ها منتقد به این نشست دعوت نشده‌اند تا شاید از گزند برخی انتقادها در امان بمانند.







فراهنگ **۹۲۱۰** ۹۰۵۳**




اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha