۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۲۷
کد خبر: 83375433
T T
۰ نفر
کره شمالی و آمریکا، توافق برای از سرگیری مذاکرات

پکن-ایرنا- «دونالد ترامپ» اولین رییس جمهوری آمریکا که به خاک کره شمالی پا گذاشت، به دنبال ملاقاتش با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از شروع مذاکرات هسته ای در آینده نزدیک خبر داد.

این دیدار را اگر چه کیم و ترامپ هر دو تاریخی توصیف کردند اما در حقیقت روابط کره شمالی و آمریکا آنقدر درگیر مناقشه و تنش‌های دوران گذشته است و بحث جنگ افزارهای هسته‌ای و تسلیحات اتمی و موشکی بالستیک کره شمالی برای آمریکا جدی است که بعید به نظر می‌رسد دو کشور به رغم شروع گفت و گوها بتوانند به توافقی در آینده‌ای نزدیک دست یابند.

این دیدار از آن لحاظ قابل توجه است که اولاً ترامپ نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که در خاک کره شمالی با یک رهبر این کشور دیدار کرده است. در ثانی او در این ملاقات که در منطقه مرزی غیرنظامی که مرز واقعی دو کره محسوب می‌شود، گفت که می‌خواهد از گذشته اختلافات فاصله بگیرد و به دنبال ایجاد آینده ای بهتر برای مناسبات است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که همین دیدارها و اقدامات رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند نمایش‌های تبلیغاتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد به هر صورت ترامپ نیاز دارد که آرامش بیشتری در میان رأی دهندگان آمریکایی ایجاد کند و برای جذابیت بیشتر راهبردهای خود، روش‌های مسالمت جویانه تری را در قبال دیگر کشورها دنبال کند.

ترامپ در عین حال شخصیتی پیچیده را از خود نشان داده است او به همان نسبت که به توافقات بین المللی پشت می‌کند و کشورها را مورد تحریم قرار می‌دهد و به مناقشات بین المللی دامن می‌زد، به خیال خود می‌خواهد از خود چهره یک فرد اهل مذاکره و دیپلمات بسازد موضوعی که سردرگمی بیشتری را در میان مردم آمریکا و کشورهای دیگر جامعه بین المللی بوجود آورده است.

او در عین اظهارات مثبتی از این دست که باید منتطر آینده روابط با کره شمالی بود، می‌گوید که هیچ عجله‌ای برای رفع تحریم‌ها و رسیدن به توافق با پیونگ یانگ ندارد.

این سیاست‌های دوپهلو البته برای کره شمالی و دیگر کشورهای دنیا قابل هضم نیست برای همین برخی می‌گویند که رئیس جمهوری آمریکا بیشتر به دنبال نمایش دیپلماسی برای نشان دادن یک وجهه خوب از خود تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری است.

از سوی دیگر کره شمالی قرار دارد کشوری که اگرچه رهبرش با ترامپ روابط خوبی برقرار کرده است و برای سومین بار با او دیدار کرده است، اما حاضر نشده است به هیچ‌وجه در مساله تسلیحات اتمی عقب نشینی کند. در واقع ژست‌های دیپلماتیک از سوی ترامپ هم به حل مساله کمک نمی‌کند و این دستاوردهای نظامی اتمی کره شمالی با این اظهارنظرها فدا و فنا نخواهد شد.

نفس اظهارات دو طرف برای شروع مذاکرات و برگزاری نشست‌های کاری با هدف خلع سلاح هسته‌ای عالی است و این همان موضوعی است که کره شمالی دنبال می‌کرد اما این کشور خواسته‌های دیگری هم دارد.

کره شمالی زیر فشار تحریم‌های بی سابقه آمریکا و سازمان ملل قرار دارد این کشور همچنین شاهد حضور نظامیان آمریکایی در حیاط خلوت خود است. از طرف دیگر کره شمالی خواستار تضمین‌های امنیتی است که بداند در قبال از بین بردن خلع سلاح هسته‌ای موقعیت حکومتی به خطر نمی‌افتد.

اینها مسائلی است که با اظهارات به ظاهر دوستانه و مسالمت آمیز ترامپ و حتی با دیدارها و اقدامات تاریخی او در قبال کره شمالی برطرف و حل و فصل نمی‌شود.

کره شمالی تسلیحات اتمی را مایه مباهات می‌داند دستاوردی که زیر سایه فشارهای آمریکا بدست آمده است بنا بر این چنین کشوری هرگز نمی‌تواند با حرف‌های توخالی چنین دستاوردهایی را از بین ببرد.

برای همین پیونگ یانگ خواستار آن شده است که ترامپ گام‌های عملی برای حل و فصل مساله بردارد و با پیشنهادهای تازه جلو بیاید.

حالا باید دید که ترامپ تا چه اندازه برای دادن امتیاز به کره شمالی آماده است او اگر می‌خواهد آرامش سیاسی بیشتری در آمریکا و شبه جزیره کره ایجاد کند لازمه اش این است که از تحریم‌ها بکاهد و امتیازات و مشوق‌هایی به کره شمالی بدهد تا شاهد خلع سلاح هسته‌ای این کشور باشد در غیر این صورت گفته‌های ترامپ به تنهایی دردی را دوا نخواهد کرد.

شاید دیدار چهره به چهره سران آمریکا و کره شمالی به اعتقاد ترامپ یک میراث باشد و تعجب همگان را برانگیزد اما کارشناسانی چون «اریک لی» از شرق آسیا بر این باورند که با گذشت یک سال از زمان دیدار اول دو طرف تاکنون هیچ گامی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره برداشته نشده است.

او می‌افزاید که حتی چنین دیدارهایی بیشتر می‌تواند به سود کره شمالی باشد و تبلیغاتی مثبت از سوی این کشور که نشان دهد به رغم مشکل تراشی‌های آمریکا همچنان در مسیر دیپلماسی و گفت و گو گام برمی دارد و همزمان دستاوردهای اتمی نظامی اش را حفظ کرده است.

«وانگ شینگ» از دانشگاه جی لین چین می‌گوید: شیء جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و ترامپ با یکدیگر دیدار داشته‌اند شیء با کیم هم در این ماهی که گذشت ملاقات کرد و درواقع این نشاندهنده نقش مهم چین برای نزدیک کردن روابط آمریکا و کره شمالی است.

او می‌افزاید که سیاست‌های چین در آینده نیز ادامه خواهد داشت این کشور همچنین در زمینه اقتصادی به کره شمالی کمک خواهد کرد.

رئیس جمهوری خلق چین یک هفته قبل وقتی دیدارش از پیونگ یانگ پایان یافت، گفت که سران آمریکا و کره شمالی می‌توانند برای سومین بار با یکدیگر ملاقات کنند.

شروع مذاکرات و برگزاری نشست‌های کاری آمریکا و کره شمالی در روزهای آینده بار دیگر باب تازه ای از دیپلماسی را میان دو کشور می‌گشاید اما اینکه طرفین با چه راهکارهایی در میز مذاکرات آماده می‌شوند مقوله‌ای است که سرنوشت شبه جزیره کره برای دهه‌های آینده را تعیین می‌کند و در امنیت و صلح دائمی کل آسیای شمال شرقی تأثیرگذار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha