علاوه بر حضور بازیگرانی چون سیماتیرانداز، الهام پاوه نژاد، ژاله صامتی و رضا یزدانی به عنوان خواننده این اثر که هر شب زنده در نمایش اجرا میکرد و همه دلایلی بر اقبال مخاطبان بود؛ نمایش عاشقانههای خیابان روایت داستانی عاطفی از زندگی دست فروشان مترو ارائه می داد که باعث می شد اقبال مخاطبان نسبت به این نمایش با اجرای تعاملی و مشارکتی قابل توجه باشد.
ماجرا از کجا آغاز شد
اما بعد از گذشت ۲۰ روز از اجرای عمومی نمایش، هفدهم تیر ۱۳۹۸ خبر مسدود شدن سایت فروش این اثر نمایشی همچنین لغو اجرای آن سر خط خبرها قرار گرفت. این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که ساعت ۱۵ و ۴۵ دقیقه روز هفدهم تیر، شهرام گیل آبادی کارگردان این اثر در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایرنا با تاکید بر آنکه هنوز هیچ نامه رسمی در این زمینه دریافت نکردهایم خاطرنشان کرده بود: بر همین اساس خبری هم مبنی بر بازدید مجدد این نمایش به ما اعلام نشده است.
وی همچنین با نقد این رفتار شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی که آن را نوعی رفتار سلبیِ نادرست خوانده بود یادآور شد: نباید با حوزه اندیشه و معرفت اینگونه دفعی برخورد شود؛ زیرا در هر صورت گروه نمایشی عاشقانههای خیابان این روند را برنمیتابند.
اما ماجرا به همین مصاحبه ختم نشد. شهرام گیل آبادی در شامگاه هفدهم تیر در فضای مجازی اعلام کرد برای نخستین بار در تاریخ تئاتر بعد از انقلاب شاهد لغو قطعی پروانه و مجوز اجرای این اثر بدون اطلاع به گروه مبنی بر چرایی آن همچنین مشخص شدن زمان بازبینی مجدد، هستیم.
نماینده اداره کل هنرهای نمایشی خبر از اطلاع کارگردان میدهد
مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد دلیل این امر با بیان آنکه شیوه، ماهیت و نوع اجرای نمایش عاشقانههای خیابان به دلیل تعاملی و همراه بودن با تماشاگر طی اجرای عمومی با بازبینی نخست شورای نظارت و ارزشیابی مغایرتهایی داشته گفت: این مغایرتها نسبت به بازبینی اولیه و وقوع اتفاقات پیش بینی نشدنی به دلیل شکل و شیوه اجرای تعاملی این نمایش به وقوع پیوسته و البته تذکراتی به کارگردان در شبهای گذشته داده شده است.
محسن حسن زاده یادآور شد: به دلیل آنکه گروه نمایشی تذکرات بازبینان آن شورا را رعایت نکرده بودند، از فروش بلیت این نمایش تا زمان رفع ایرادها و اصلاح اثر نمایشی جلوگیری شد. مسلماً بعد از برطرف شدن اصلاح موارد، بار دیگر شاهد اجرای مجدد این نمایش خواهیم بود.
کارگردانی که تکذیب میکند
در گفتوگوی مجدد خبرنگار ایرنا با گیل آبادی کارگردان نمایش عاشقانههای خیابان، وی با رد این مساله گفت: در روزهای ابتدایی مواردی به گروه از سوی اعضای شورای ارزشیابی و نظارت اعلام شد که به هیچ وجه مواردی مهم و آسیب زا در مسیر جلوگیری از اجرای این اثر نمایشی نبود.
وی یادآور شد: تاکید میکنم این نمایش مواردی از این دست که باعث توقف اجرا و جلوگیری از اجرای عمومی اثر میشود نداشته و نه به شکل شفاهی و شکل کتبی از طرف شورای ارزشیابی و نظارت مرکز هنرهای نمایشی به این گروه اعلام نشده است. این در شرایطی است که باخبر شدیم برای نخستین بار در تاریخ تئاتر بعد از انقلاب، مجوز و پروانه اجرای نمایش عاشقانههای خیابان به شکل قطعی باطل شده است.
بعد از سه دهه کار اجرایی، خطوط قرمز را میشناسم
گیلآبادی که علاوه بر کارگردانی نمایش عاشقانههای خیابان سکاندار مدیرعاملی خانه تئاتر نیز هست تاکید کرد: بعد از سه دهه فعالیت اجرایی در عرصه تئاتر به وضوح می دانم خطوط قرمز چیست و چه مواردی ممکن است که باعث آسیب و ایراداتی در اجرای عمومی یک اثر نمایشی شود.
وی با تاکید بر آنکه شب گذشته، تلخترین شب زندگی هنری او به شمار میرفت یادآور شد: در کنار پایمال شدن یک سال و نیم کار پژوهشی در حوزه نگارش این اثر همچنین پیش تولید آن و ماهها تمرین گروه بازیگران گروه نمایشی نگران مخاطبانی هستند که تا آخرین روز اجرای این اثر بلیتهای آن را خریده بودند؛ زیرا این اثر نمایشی حرفی از جنس مردم برای مردم و بازتاب دهنده دغدغههای زندگی آنها بود.
تکذیبیهای دیگر، این بار از سوی شورای نظارت و ارزشیابی
در راستای این گفتهها رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی جلوگیری از اجرای عمومی نمایش عاشقانههای خیابان در هفدهم تیرماه را به دلیل بیتوجهی گروه به اصلاحات کارشناسان این شورا هنگام اجرای عمومی شبهای گذشته این نمایش دانست.
سیدوحید فخرموسوی ادامه داد: اعلام میکنم موارد اصلاحی از سوی کارشناسان شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی به شکل شفاهی و کتبی در اختیار گروه قرار گرفته است و گفتههای کارگردان این گروه مبنی بر اعلام نشدن موارد اصلاحی را قبول ندارم.
حتی اگر بخواهند هم اجرا نمیروم
شکی در این مساله وجود ندارد که اجرای یک اثر نمایشی به دلیل زنده و پویا بودن آن طی هر شب ممکن است با فراز و فرودهایی مواجه شود. هنگامی که اثر نمایشی با صلاحدید کارگردان به شکل تعاملی و شورایی اجرا میشود و در مواجهه با مخاطبان به بازتاب مطالبه و گفتوگوی آنها به عنوان بخشی از خواست کارگردان اثر بدل میشود؛ مسلم است تغییراتی نسبت به آنچه به عنوان بازبینی نهایی گروه برای اجرای عمومی مقابل اعضای شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفته است، صورت میپذیرد و همین امر میتواند تفاوت هر شب اجرای نمایشی مانند عاشقانههای خیابان را با شبهای پیشین محتملتر کند.
همچنین در کشور ما مانند تمام کشورهای جهان، اجرای عمومی هر اثر نمایشی نیازمند صدور مجوز و البته الزام رعایت قوانینی است که به عنوان قوانین فرهنگی، عرفی و حرفهای در تولید آثار هنری - اینجا تئاتر - توسط تمام عوامل آن گروه هنری، الزامی است.
نکتهای که به علامت سوال بزرگی در زمینه اجرای عمومی نمایش عاشقانههای خیابان بدل میشود تناقضها در گفتوگوی شهرام گیل آبادی کارگردان این گروه نسبت به اعلام نشدن دلایل توقف اجرا و در نهایت باطل کردن پروانه اجرای نمایش برای نخستین بار در تاریخ تئاتر بعد از انقلاب اسلامی و از سوی دیگر گفتههای رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به انتقال موارد اصلاحی در اجرای عمومی طی شبهای گذشته به گروه و رعایت نشدن موارد اصلاحی است. مواردی که کارگردان اثر انتقال این دادهها را به شکل شفاهی و کتبی رد میکند.
اتفاقی که در نهایت منتج باعث شد گیل آبادی در گفتو گو با ایرنا تأکید کند: با تمام احترامی که برای تماشاگران این اثر نمایشی قائل است؛ به دلیل رفتار غیرحرفهای اداره کل هنرهای نمایشی، حتی در صورت درخواست آنها برای برای بازبینی مجدد و اجرای عمومی موافقت نخواهد کرد؛ زیرا او و گروهش به دلیل احترام به نگاه حرفهای دیگر به اجرای عمومی این اثر نمایشی نخواهند پرداخت.
نظر شما