۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۳۳
کد خبر: 83407654
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۷۷۹ هزار دام در کردستان واکسینه شد

۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۳۳
کد خبر: 83407654
بیش از ۷۷۹ هزار دام در کردستان واکسینه شد
واکسیناسیون دام

سنندج - ایرنا - ۷۷۹ هزار و ۴۰۵ راس دام سبک و سنگین با تلاش یک ماهه نیروهای دولتی و خصوصی دامپزشکی استان کردستان به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد دام شامل ۵۴ هزار و ۸۹۰ راس دام سنگین و ۷۲۴ هزار ۵۱۵ راس دام سبک است که با یک هزار و ۳۹۱ بار مراجعه دامپزشکان مایه کوبی شده است.

مجتبی ورمقانی با بیان اینکه امسال مرحله اول مایه کوبی دام‌های کردستان علیه بیماری تب برفکی از ابتدای تیر به صورت رایگان در نقاط مختلف استان آغاز شده است، افزود: بیشترین میزان مایه کوبی در این مدت با ۱۳۱ هزار و ۲۳۹ راس در بیجار و پس از آن ۱۲۵ هزار و ۶۸۳ راس در قروه انجام شد.

وی اضافه کرد: این عملیات به صورت کاملا رایگان انجام می شود و در بسیاری از موارد عملیات مایه کوبی توسط گروه های اعزامی بخش دولتی با پوشش مناطق پر خطر و نقاط مرزی و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی در دو شیفت صبح و عصر انجام می‌گیرد.

ورمقانی گفت: این عملیات با اولویت دام های حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون های بیماری و با استفاده از ۶۵ گروه دولتی و بخش غیر دولتی و ۱۵ گروه بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ های مایه کوب انجام می شود.

وی با بیان اینکه امسال علاوه بر تب برفکی سه میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در این استان علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام و واگیر دامی مایه کوبی می شود، افزود: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری های بروسلوز، شاربن و آبله است.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

۷۳۴۹/۹۱۰۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha