۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83415257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال از غذای ارزان؛ چالش جدید صندوق رفاه دانشجویان

تهران- ایرنا- سال تحصیلی به پایان رسید اما نگرانی ها بابت شروع سال تحصیلی جدید و استقبال دانشجویان از سلف سرویس دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و صندوق رفاه دانشجویان را با چالش مواجه کرده است.

دانشجویان تا قبل از گرانی مواد غذایی، کمتر از غذای سلف و رستوران دانشگاه ها استفاده می کردند و حتی این غذا انتقادات و منتقدان زیادی بر سر کیفیت آن داشت. دانشجویان که اکثراً از بوفه درون دانشگاه ها یا رستوران اطراف آن استفاده می کردند حال بیشتر آنها مشتری پروپاقرص رستوران های داخل دانشگاه ها به خاطر پرداخت هزینه ای کمتر از پنج هزار تومان شده اند.

مسئله افزایش قیمت مواد غذایی خارج از دانشگاه حال دیگر با جیب و درآمد و هزینه های ترم به ترم دانشجویان سر ناسازگاری گذاشته است و دانشجویان میهمان سلف دانشگاه های خود شده اند.

این استقبال که البته از سال گذشته شکل گرفت در برخی دانشگاه ها حتی به ۹۰ درصد هم رسیده است؛ در این زمینه چالش جدید سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویان تلاش بیشتر برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این حجم از دانشجویان است به طوری که سالانه حدود ۱۱۴ میلیون پُرس غذا در دانشگاه‌های کشور طبخ و توزیع و بیش از هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان برای طبخ غذا دانشجویان هزینه می شود.

کمک دو وزارتخانه برای تامین مواد اولیه اصلی

مدتی است که شرکت ها و وزارتخانه های مرتبط با مواد غذایی به کمک صندوق رفاه دانشجویان آمده اند تا بخشی از این بار را با قیمت کمتر از دوش صندوق رفاه دانشجویان بردارند.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: مکاتبات و پیگیری های صندوق رفاه دانشجویان برای تامین سه یا چهار قلم اصلی مواد غذایی مورد نیاز آشپزخانه ها از جمله گوشت قرمز و مرغ، برنج و روغن با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انجام شده است.
وی ادامه داد: با تامین این اقلام بر اساس نرخ های مناسب، هزینه تامین غذای دانشجویی برای دانشگاه ها کاهش می یابد تا آنها کمتر با مشکلات مواجه شوند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: این مواد اولیه بخش اصلی هزینه تهیه غذا را به خود اختصاص می دهد.
مطیعی در مورد توزیع گوشت در رستوران های دانشگاه ها خاطرنشان کرد: سال گذشته و بهار امسال یک بار گوشت قرمز با کمک شرکت امور و پشتبیانی دام بین دانشگاه ها توزیع شد.


کمبود اعتبارات غذای دانشجویان
مطیعی پیش از این نیز اعلام کرده بود که در تعمیر، تجهیز و بهبود کیفیت سراها و آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و در تأمین هزینه ‌های جاری تغذیه دانشجویی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار وجود دارد.
تا قبل از تحولات قیمت در حوزه بازار درصد غذاخوری ها در اکثر دانشگاه‌ها حدود ۶۰ درصد بود اما در حال حاضر به ۸۰ درصد و در مناطق محروم به ۹۰ درصد رسیده است.
در قبال اندک هزینه ای که دانشجویان در قبال خرید فیش غذا می پردازند، دانشگاه ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان آن را باید پرداخت کنند. این در حالی است که روسای دانشگاه ها بارها درباره کمبود اعتبارات درد دل هایی با رسانه ها کرده اند.

استقبال سه برابری دانشجویان از غذا

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا به افزایش استقبال دو الی سه برابری دانشجویان از سلف دانشگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: دانشجویان در گذشته از سلف دانشگاه کمتر استفاده می کردند اما با شرایط اقتصادی جدید، این استقبال افزایش یافته است و هزینه هایی که سلف سرویس های دانشگاه ها در دوره های گذشته بابت غذا می پرداختند پاسخگوی یک دوم دانشجویان بود حال هزینه ها از این سقف هم فراتر رفته است.
وی با بیان اینکه استقبال دانشجویان از رستوران دانشگاه ها فشار مضاعفی به این وزارتخانه وارد کرده است، تاکید کرد: اگر تخصیص های لازم به دانشگاه ها در بحث غذا تا شروع سال تحصیلی عملیاتی نشود، نگرانی ها بابت تامین نکردن غذای دانشجویان افزایش می یابد و هزینه های به مراتب بیشتری را به دنبال دارد.

تعیین تکلیف قیمت فیش غذا

نرخ مصوب غذای دانشجویی به چند بخش تقسیم می شود؛ کم هزینه شامل ناهار و شام ۷۹۰ تومان، متوسط هزینه شامل ناهار و شام هزار و ۱۲۵ تومان، پُر هزینه شامل ناهار و شام هزار و ۲۹۰ تومان، صبحانه ۶۵۵ تومان و برای دانشجویان سنوات گذشته بین دو هزار و ۴۷۰ تومان و سه هزار و ۴۸۰ تومان در نظر گرفته شده است.
این قیمت بر اساس مصوبه سال تحصیلی ۹۶-۹۵ است و فیش غذا در سال تحصیلی گذشته افزایش قیمت نداشت.

با این حال تا پایان مردادماه امسال، هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان تکلیف افزایش مبلغ وام دانشجویی و همچنین فیش غذا را مشخص می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha