۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۰۶
کد خبر: 83434461
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تدابیر امنیتی در ایالت کشمیر هند به مناسبت عید سعید قربان

دهلی نو - ایرنا- دولت هند روز دوشنبه همزمان با مخالفت با برگزاری نماز عید قربان در مساجد بزرگ کشمیر، تدابیر شدید امنیتی در ایالت جامو و کشمیر به ویژه شهر سرینگر پایتخت تابستانی این ایالت در پیش گرفت.

شبکه خبری "ان دی تی وی" گزارش داد: با بازگشت محدودیت های  رفت و آمد و همچنین اجرای تدابیر شدید امنیتی در کشمیر، خیابان های سرینگر امروز (دوشنبه) خالی از هرگونه رفت و آمد مردم بود.

مقامات هندی اعلام کردند به  عمر عبدالله و محبوبه مفتی از جمله رهبران کشمیر که از هفته گذشته تحت حصر خانگی قرار گرفته اند، اجازه داده شده است تا در مساجد کوچک و محلی برای برگزاری نماز عید قربان حاضر شوند.

دولت هند اعلام کرده است که تمهیدات شدید امنیتی از روز یکشنبه و پس از وقوع درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و مردم محلی برقرار شده است.

پس از آنکه دولت هند روز گذشته تمهیدات امنیتی را در کشمیر کاهش داد، شمار زیادی از مردم  برای خرید کالاهای ضروری و آمادگی برای برگزاری مراسم عید قربان به خیابان ها آمدند. اما ماموران پلیس بعد از ظهر یکشنبه با حضور در خیابان های سرینگر از ساکنان این شهر خواستند تا به خانه هایشان بازگردند. بیش از ۳۰ هزار نیروی امنیتی و نظامی هند در ایالت کشمیر مستقر شده اند و خدمات تلفن و اینترنت همچنان در این منطقه قطع می باشند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داده بود که حدود  ۱۰ هزار معترض در شهر سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر در اعتراض به تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات خاص این ایالت راهپیمایی کرده اند و پلیس هند برای متفرق کردن آنان، از  گاز اشک آور استفاده کرده است.

اما وزارت کشور هند با انتشار بیانیه ای این خبر رویترز را رد و اعلام کرده است که هیچ اعتراض گسترده ای در کشمیر رخ نداده است. پلیس جامو و کشمیر نیز اخبار منتشر شده در مورد وقوع ناآرامی در کشمیر را "خرابکارانه و دروغ" توصیف و اعلام کرده است که وضعیت این منطقه آرام است.

لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر یکی از شعارهای انتخاباتی دولت مودی بوده است. آمیت شاه وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود که دولت به سرعت برای لغو قانون ۳۵ ای اقدام خواهد کرد. بند ۳۵ ای فروش هرگونه اموال و دارایی ثابت (زمین، خانه و غیره) را به افرادی که متعلق به ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع می کند، در سال ۱۹۵۴ به دستور رییس جمهوری وقت هند در قانون اساسی این کشور گنجانده شد. این بند قانون اساسی هند همچنین به پارلمان ایالت جامو و کشمیر اجازه می دهد ویژگی ها و شرایط "ساکنین دائمی کشمیر" را تعریف و آنها را مشخص کند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha