۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۰۹
کد خبر: 83473050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرمانشاه برای میزبانی زوار اربعین حسینی (ع) آماده است

کرمانشاه- ایرنا- مرز خسروی کرمانشاه به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌عالیات به عراق مطرح بوده که بعد از سالها انتظار هفته گذشته با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین جهت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا  ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز  شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بازگشایی مرز خسروی را به عنوان روزی بزرگ و تاریخی در روابط ۲ کشور دانست و ابراز امیدواری کرد؛ بازگشایی این مرز در هرچه بهتر برگزار کردن مراسم اربعین موثر واقع شود.

یاسین الیاسری وزیر کشور عراق  نیز بازگشایی مرز خسروی را یک اتفاق مهم بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دانست و همچنین آمادگی کشورش را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی اعلام کرد و افزود: تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم اربعین اندیشیده شده است.

هم اکنون به طور میانگین روزانه سه هزار مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.

مدیران با تمام توان برای برگزاری مراسم بزرگ اربعین تلاش کنند

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار کرمانشاه روز پنجشنبه در ستاد اربعین استان که در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، از عنایت مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر کشور برای بازگشایی مرز خسروی تقدیر کرد و گفت: بازگشایی این مرز یکی از مطالبات جدی و آرزوهای دیرینه مردم کرمانشاه بود که با تلاش و پیگیری های زیاد محقق شد، بنابراین مسئولان و مدیران برای برگزاری هرچه بهتر از این رویداد مهم باید پای کار باشند و تلاش کنند.

هوشنگ بازوند در ادامه با بیان اینکه امسال سال اولی است که تردد زوار اربعین از مرز خسروی انجام می شود از همه مسئولان خواست تمام تلاش و کوشش خود را به خرج دهند تا به بهترین شکل ممکن خدمات به زوار ارائه شود و تمام تدابیر لازم را از قبل در نظر بگیرند و راهکار لازم تدارک ببینند.

بازوند در ادامه از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواست که تمام مسیر کنگاور تا مرز خسروی پاک سازی، نصب تابلو راهنمایی و رانندگی، آسفالت و روکشی جاده پیگیری کنند و همچنین از اداره کل فن آوری و اطلاعات خواست تمام نقاط کور آنتن دهی جاده ها را پوشش دهند.

وی همچنین در ادامه به شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب استان، راهداری، راه و شهرسازی، شهرداری های کرمانشاه و قصرشیرین، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه، هلال احمر و بهداشت و درمان، در خصوص آمادگی کامل برای برق رسانی به پادگان ها، موکب ها، پایانه ها، پارکینگ ها، آب رسانی سیار، دپو آب معدنی، آسفالت و تعمیر جاده های اضطرای و اصلی منتهی به مرز خسروی، فراهم کردن ۶ پارکینگ بزرگ خودرو، گیت های خروج و ورود زوار و تردد خودروها، امنیت و آمادگی برای درمان مصدومان و بیماران دستورات لازم را داد.

بازوند در ادامه یکی از مهم ترین اقدام ها برای خدمات دهی به زوار اربعین را آمادگی برای اسکان آنان دانست و از سپاه و هلال احمر خواست برای اسکان همزمان ۲۰ هزار زائر آمادگی داشته باشند و سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه مورد نیاز را فراهم کنند.

وی نصب وسایل سرمایشی بین گیت های ورود و خروج، آبخوری ها، سرویس بهداشتی و سایبان را از ضرورت های حد فاصله گیت های ایران و عراق دانست که باید تا ۱۳ مهرماه آماده شده باشند.

استاندار کرمانشاه همچنین از سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست آمادگی کامل برای پوشش تغذیه ای زوار به ویژه در زمان بازگشت را داشته باشند و موادغذایی در اختیار موکب ها قرار بدهد.

استاندار کرمانشاه در ادامه با انتقاد از برخی جوسازی ها علیه مرز خسروی مبنی بر بسته شدن یا کاهش زمان تردد از این مرز گفت: بزودی ساعات عبور از مرز خسروی از هفت صبح تا هفت عصر اعلام می شود و در تلاش هستیم این مرز ۲۴ ساعته شود.

تمام زیرساخت های مرز خسروی تا سیزدهم مهرماه باید آماده شود

رئیس قرارگاه ویژه اربعین حسینی در مرز خسروی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی خواستار تکمیل تمام زیرساخت های لازم برای عبور زوار از مرز خسروی شد و گفت: بسیاری از زیرساخت های این مرز برای عبور زوار هم اکنون فراهم است ولی با توجه به پیش بینی حجم زیاد عبور زوار اربعین از این مسیر باید تدارکات بیشتری اندیشیده شود.

جعفر همتی در ادامه با تقدیر از خدمات شرکت توزیع نیروی برق استان، خواستار تقویت کابل های برق و برق رسانی به پارکینگ ها، پادگان ها و روشنایی معابر خسروی شد و گفت: در مرز هنگام عبور زوار حتی نباید لحظه ای برق منطقه قطع شود که مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت لذا باید تمام تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی در ادامه از شرکت آب و فاضلاب شهری و آب منطقه ای خواست دپو آب معدنی، آبرسانی سیار در مسیر موکب ها؛ تهیه سرویس های بهداشتی، حمام در پایانه ها، محل های اسکان و حتی در آن طرف مرز را مورد توجه قرار دهند.

همتی در ادامه با تقدیر از اداره راهداری استان خواستار، اختصاص ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری برای جابه جایی زوار از قصرشیرین به خسروی و ایجاد دفاتر بلیط فروشی شد و همچنین بر احداث هرچه زودتر راه اضطرای «تنگ آب» قصرشیرین برای شرایط ویژه تاکید کرد.

او در ادامه از اداره راه و شهرسازی خواست هرچه زودتر کار بزرگراه کمربندی قصرشیرین را به اتمام برساند و به دلیل زمان کوتاه ۲ شیفت کار کنند.

وی از کوتاهی شهرداری کرمانشاه و منطقه ۱۳ تهران انتقاد کرد و از شهرداری قصرشیرین خواست منتظر کمک دیگران نباشد و خود کارها را به انجام برساند زیرا زمان کوتاه است.

همتی  از اورژانس استان به عنوان نماینده بهداشت و درمان ستاد اربعین خواست، آمبولانس و درمانگاه و تجهیزات پزشکی مورد نیاز احداث ۲ بیمارستان صحرایی را مدنظر قرار بدهد و همچنین جمعیت هلال احمر علاوه بر خدمات درمانی بین راهی امکان اسکان ۱۵ هزار نفر را فراهم کند. 

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۳۲۰۹/۸۰۶۶