به گزارش روز شنبه سازمان بیمه سلامت، نوشین جزایری درباره سامانه تایید خدمات و تایید دارو افزود: سامانه تایید خدمات و تایید دارو از مرداد سال ۹۴ فعالیت خود را آغاز و به تدریج گستره خدمات ارائه شده در آن به خدمات پاراکلینیک، محلولهای دیالیز صفاقی و خدمت همودیالیز توسعه یافت. به طور کلی در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد هزینه سالانه داروهای سرپایی که حدود ۱۰ درصد از بار مراجعات نسخ دارویی را در بر می گیرد، در این سامانه ثبت و بررسی میشود.
رئیس گروه دارو دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ادامه داد: سامانه تایید خدمات و دارو دارای موتور قوانین است که قوانین بر اساس قیمت، نوع تخصص پزشک، رشته تخصصی پزشک، نوع صندوق بیمه شده، بیماران خاص، کنترل همپوشانی، شرط پروندهای بودن یا نبودن و اصالت دارو در آن کنترل میشود. برخی از داروها منوط به تشکیل پرونده هستند که توسط کارشناسان آموزش دیده تایید نسخ پرونده طبق مستندات و مدارک پزشکی و راهنماهای بالینی ابلاغی در سامانه به صورت الکترونیکی تشکیل می شوند.
وی افزود: تمام راهنماهای بالینی دارویی، راهنماهای تجویز و اندیکاسیونها از طریق این سامانه و تشکیل پرونده کنترل و اجرا می شود. یعنی در حال حاضر هر دارویی که برای آن دستورالعمل، پروتکل یا راهنمای تجویز وجود دارد از طریق تشکیل پرونده مدیریت میشود.
جزایری اظهار داشت: راهنمای تجویز ۱۲ داروی شیمی درمانی، سطح بندی آنتی بیوتیک های سرپایی، شناسایی همپوشانی بیمه ای، جلوگیری از دوباره فروشی داروها و ارائه داروهای تاریخ مصرف گذشته و ارائه خدمات دیالیز صفاقی از مهمترین مواردی است که در سال ۹۷ در سامانه تایید دارو مدیریت شد.
نظر شما