۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۰۹
کد خبرنگار: 2485
کد خبر: 83490223
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدارها و مذاکرات رئیس جمهوری در راستای سربلندی ایران است

تهران- ایرنا- نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: دیدارهای و مذاکرات رئیس جمهوری در نیویورک کاملا در راستای منافع ملی و سربلندی ایران بوده و مغایرتی با گفتمان مقاومت ندارد.

"جلال میرزایی" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درخصوص دیدارها و سخنرانی رئیس جمهوری  در نیویورک اظهار داشت: رویکرد آقای روحانی در این سفر مبتنی بر گفتمانی است که در انتخابات سال ۹۶ برمبنای آن از مردم رای گرفت. بنابراین رویکرد وی کاملا مورد حمایت اکثریت مردم است و مردم نیز غیر از این از آقای روحانی انتظاری ندارند.

وی افزود: رئیس جمهوری در مناظره‌های خود صراحتا اعلام کرد که می‌خواهد مشکلات ایران را با کشورهای بزرگ حل و فصل کند. بنابر این اگر کسانی با بهانه قرار دادن عزت ایران و با تحلیل‌ها و محاسبه‌های غلط مسائل دیگری را انکار می‌کنند اینها مسیر را اشتباه می‌روند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دیدارهای رئیس جمهوری در نیویورک، کاملا در راستای عزت و سربلندی ایران است و نباید به بهانه اینکه سران سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای که در آن برداشت‌ها و موضع‌گیری‌هایی خلاف نظر و موازین ما آورده‌اند و به صرف اختلاف‌نظر، گفت و گو با این کشورها را ترک کنیم.

میرزایی عنوان داشت: اصولا گفت و گو و مذاکره برای کاهش اختلافات و حل مسائل است و اگر زمانی مشکلی پیش بیاید غیر از دیپلماسی و مذاکره راهکار دیگری برای کاهش آن نیست.

وی تصریح کرد: تعجب می‌کنم از کسانی که بدون توجه به منافع و دغدغه‌های مردم و بدون توجه به اینکه وضع موجود هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند موضع‌گیری‌هایی کرده و مسائلی را مطرح می‌کنند و جالب اینکه این صحبت‌ها را از جانب مردم مطرح می‌کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید در این رویکرد تجدیدنظر شود چرا که ما نیاز به گفت و گو با کشورها داریم. فراموش نکردیم در سفرهایی که در گذشته به ویژه در دوره ریاست آقای احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت، هیچ‌کدام از رهبران دنیا حاضر نبودند با رئیس جمهوری ما گفت و گو کنند و هیات ایرانی در آنجا غیر از چند مصاحبه با شبکه‌ها و رسانه‌ها، خروجی دیگری نداشت. بنابر این کاری که آقای روحانی انجام می‌دهد کاملا در راستای منافع ملت و عزت مردم ایران است.

میرزایی درباره تخریب‌ها علیه رئیس جمهوری در روزهای اخیر اظهار داشت: اگر شخصی ذره‌ای فهم از منافع ملی داشته باشد نباید موضع بگیرد که چرا آقای روحانی با رئیس جمهوری فرانسه و یا با نخست‌وزیر انگلستان دیدار کرد، و این بسیار عجیب است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این موضع‌گیری‌ها نشان دهنده این است که با ۲ مشکل و با دو جریان مواجه هستیم که به موازات یکدیگر در راستای انزوای جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند. شکی نیست که ما در انزوا به توسعه نمی‌رسیم.

میرزایی تاکید کرد: آقایان اگر می‌توانند الگویی ارائه کنند که کشوری توانسته با انزوا به جایی برسد؟ بنابر این، این موضع‌گیری‌ها در راستای تخریب روابط خارجی بوده و بسیار هم مشکوک است.

وی گفت: جا دارد برخی از نهادهای مسئول به این موضوع ورود کنند که چه کسانی به اینها تعلیم می‌دهند و چه اتاق فکری امروز فعال شده و از این آقایان خواسته که چنین موضعی بگیرند.

میرزایی یادآور شد:‌ به اعتقاد من اگر این اقدام صورت بگیرد خیلی از زوایای پنهان اینگونه موضع‌گیری‌ها و اهدافی را که این افراد دنبال می‌کنند برای مردم روشن می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس درخصوص تاثیرگذاری سفر رئیس جمهوری به نیویورک در افزایش اقتدار ایران در جهان تصریح کرد: ‌کمتر سابقه داشته که رئیس جمهوری کشورمان اینگونه مورد استقبال قرار گرفته و قدرت‌های بزرگ و رهبران آنها با وی دیدار و مذاکره کنند. به‌خصوص اینکه برخی از این دیدارها حتی در برنامه نبوده است و این نشان دهنده تاثیر جایگاه ایران در منطقه است.

میرزایی افزود: البته دستاوردهایی که در حوزه مقاومت و حمایت از مقاومت داشته‌ایم نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده ولی به هر حال باید دستاوردهایی که در عرصه میدانی در جبهه‌های مختلف داریم را از طریق دیپلماسی تثبیت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر یکسویه حرکت کنیم بسیار آسیب می‌بینیم، خاطرنشان کرد: ما در مقاطعی نتوانستیم دستاوردهایی که در یک حوزه  کسب کرده ایم،  در حوزه دیپلماسی به‌درستی دنبال و تثبیت کنیم و یا آن را به منافعی برای کشور و یا ارتقای امنیت ملی تبدیل کنیم.

نماینده مردم ایلام ادامه داد: به اعتقاد من مذاکرات آقای روحانی در نیویورک به خصوص با نخست وزیر ژاپن و صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه کاملا در راستای منافع ملی بوده و مغایرتی با گفتمان مقاومت ندارد.

میرزایی عنوان کرد: گفتمان مقاومت در صورتی موفق است که دیپلماسی فعالی برای حفظ و تثبیت آن داشته و بتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر ما  نتوانیم از دستاوردهایمان استفاده کنیم احتمالا آن دستاورد به مرور به چالش و آسیبی برای منافع ملی تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: به طور حتم آقای روحانی با توجه به سال‌ها کار در شورای عالی امنیت ملی،  کاملا فرق میان آسیب، چالش و فرصت را می‌داند و دنبال کسب دستاوردی در این سفر برای جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس درباره طرح ائتلاف امید نیز خاطرنشان کرد: برای طرح صلحی که آقای روحانی دنبال می‌کند اگر گوش شنوایی برای آن پیدا نکنیم و رهبران کشورها از آن حمایت نکنند همانند طرح‌های دیگری که داشتیم به جایی نخواهد رسید.

میرزایی عنوان کرد: ما در زمینه این طرح‌ها تجربه داریم. چندین بار دراین اجلاس‌ها جمهوری اسلامی، طرح‌هایی برای برقراری امنیت با مشارکت کشورهای منطقه ارائه کرده ایم ولی گوش شنوایی نبود و خیلی از همین قدرت‌هایی که بعضی از سران آنها روز گذشته با آقای روحانی دیدار داشتند اجازه ندادند که این طرح‌ها به جایی برسد.

رئیس جمهوری به دنبال کاهش اختلافات است

وی توضیح داد: نمی‌توان نقش و تاثیر قدرت‌های فرامنطقه‌ای را بر ترتیبات امنیتی در منطقه نادیده گرفت. چرا که هر کدام از این قدرت‌ها در منطقه منافعی دارند. بنابر این بایستی به سمت اعتمادسازی و گفت و گو برویم. گفت و گو کردن به معنای ژست گرفتن و گرفتن عکس یادگاری نیست.

نماینده مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: همه هم و غم رئیس جمهوری این است که بتواند از طریق این گفت و گوها اختلافات را کاهش داده و مواضع جمهوری اسلامی را تشریح کند. خود ما عنوان می‌کنیم که منطقی هستیم، مواضع شفافی داریم و به دنبال صلح هستیم پس چرا از مذاکره هراس و نگرانی داریم؟

میرزایی گفت: تعجب می‌کنم از کسانی که از طرفی خود را صاحب منطق دانسته و می‌گویند حرف درست را می‌زنند و حق با آنهاست اما از مذاکره هراس دارند.  واقعا فهم این موضوع کمی دشوار است.  ای کاش این آقایان علت مخالفتشان با مذاکرات رئیس جمهوری در این سفر را برای مردم تشریح کرده و توضیح بدهند که چرا از مذاکره آقای روحانی در این سفر اینگونه آشفته شده‌اند؟

وی افزود: من تا به حال در دنیا چنین چیزی مشاهده نکردم.  کشور ما از این نظر منحصر به فرد است که رئیس جمهوری که به سفری برای ملاقات با سران کشورها برای دفاع از مواضع کشورش برود و همزمان با این مذاکرات در داخل کشورش، جریانی برای رئیس جمهوری خط و نشان بکشد و وی را تهدید کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس یادآور شد: جریانی که در روزهای گذشته موضع گرفته، برای انتخابات نیز با همین رویکرد و گفتمان موضع خواهد داشت و به نوعی با شعار گفتمان مقاومت، متاسفانه درصدد است که این گفتمان را تضعیف کند.

 میرزایی بار دیگر تصریح کرد: گفتمان و برنامه‌ رئیس جمهوری مغایرتی با گفتمان مقاومت نداشته و مکمل آن است و به اعتقاد من عقلا در این شکی ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha