۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۰۹
کد خبر: 83548866
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نفت سوریه؛ دیروز داعش، امروز آمریکا

۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۰۹
کد خبر: 83548866
نفت سوریه؛ دیروز داعش، امروز آمریکا

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ چندی پیش از راهبرد آمریکا برای حضور گسترده تر نیروهای آمریکایی در خاک سوریه خبر داد، خبری که حکایت از پشت کردن رییس جمهور آمریکا به یکی از شعارهای انتخاباتی خود می باشد، اما بوی نفت سربازان آمریکایی را دوباره به سوریه بازگرداند.

ترامپ در دوران انتخاباتی بارها تاکید کرده بود که پس از به عهده گرفتن سکان هدایت آمریکا، نیروهای آمریکایی را به سرعت از سوریه خارج خواهد کرد، ولی با گذشت بیش از سه سال از ادعای ترامپ نه تنها نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک نکردند، بلکه با استشمام بوی نفت یانکی ها به دور چاه های نفت سوریه حلقه زدند.

 دونالد ترامپ ششم آبانماه در یک کنفرانس خبری که در خصوص عملیات تخیلی نیروهای ویژه آمریکایی برای کشتن سرکرده گروهک تروریستی داعش برگزار شده بود، درباره حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه و دلایل آن به صراحت گفت: "کاری که من قصد دارم انجام دهم شاید بستن قرارداد با اکسون موبیل یا هر شرکت بزرگ دیگر آمریکایی باشد تا به سوریه برود و این کار را درست انجام دهد و این ثروت را گسترش دهد"!. سخنانی که حکایت از اشغال خاک سوریه به منظور سرقت نفت مردم این کشور داشت.

سخنان ترامپ نه تنها با واکنش برخی کشورها، بلکه با عکس العمل برخی از مقامات و اساتید دانشگاه های آمریکا هم مواجه شد.

"بروس ریدل" مشاور سابق امنیت ملی و عضو ارشد سازمان پژوهشی بروکینگز در این باره اعتراف کرد: "پیشنهاد ترامپ نه تنها یک اقدام قانونی مشکوک است، بلکه این پیام را به کل منطقه و جهان می‌رساند که آمریکا می خواهد نفت (سوریه) را بدزدد".

"جف کولگان"، استادیار علوم سیاسی و مطالعات بین الملل در دانشگاه براون نیز گفت: "این ایده که آمریکا نفت را در دستان اکسون موبیل یا هر شرکت آمریکایی دیگری نگه می دارد، غیر اخلاقی و غیر قانونی است؛ شرکت های آمریکایی در صورت فعالیت در سوریه با چالش‌های جدی روبرو خواهند شد".

در روزهای گذشته خبر رسید که آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های دیرالزور و حسکه در شمال شرق این کشور، کاروان‌های نظامی اعزام کرده است.

 ظاهرا یک کاروان نظامی متشکل از دست‌کم ۱۳ دستگاه خودرو زرهی متعلق به ارتش آمریکا از گذرگاه الیعربیه در مرز عراق و سوریه عبور کرده و وارد میدان نفتی «رمیلان» در شمال شرق استان حسکه شده است. بالگردهای ارتش آمریکا این کاروان نظامی را که در آن نفربرهای زرهی هم وجود داشت، همراهی کردند. همچنین ارتش آمریکا یک کاروان نظامی متشکل از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی را از عراق به میدان نفتی العمر در استان دیرالزور در سوریه اعزام کرد.

اویل پرایس چند روز پیش گزارش داد که آمریکا کنترل میادین نفت و گاز در شرق سوریه و پایگاه التنف در جنوب این کشور را در هر صورت حفظ خواهد کرد.

روزنامه ‏شرق الاوسط نیز گزارش داد که طبق جدیدترین طرح عقب نشینی پنتاگون، آمریکا کنترل پایگاه نظامی التنف در نزدیکی مرز سوریه-عراق-اردن را حفظ می کند و یک نیروی ویژه را برای کمک به مخالفان سوریه با ارائه حمایت اطلاعاتی نگه می دارد.

نکته آن که در این طرح، عقب نشینی شامل حفظ پیمانکاران شرکت های نظامی خصوصی آمریکایی در نزدیکی چاههای نفت و  میادین گاز در شرق رودخانه فرات نمی شود؛ این منطقه ۹۰ درصد نفت سوریه را در بر دارد.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز چند روز پیش در سخنانی اعلام کرد که طرح فعلی آمریکا استقرار هزار نیروی نظامی آمریکایی که در سوریه حضور داشتند در غرب عراق است؛   وی تاکید کرد که برخی نیروها در پایگاه التنف در جنوب سوریه باقی می مانند.

اکثر میادین گازی و نفتی سوریه در سال های اخیر با ظهور گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۱ ابتدا به دست عناصر این گروهک افتاد و حدود دو سال است که با شکست داعش به تصرف کردهای سوری درآمده است.

گروه تروریستی داعش با استخراج  و انتقال نفت این میادین و فروش آن با قیمت ارزان به رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه میلیاردها دلار درآمد داشت که همه را صرف کشتار مردم سوریه و عراق کرد.

گفته می شود که کردهای سوری که هم اکنون با تهاجم ارتش ترکیه مواجه هستند برای نگاه داشتن نیروهای آمریکایی در شمال سوریه که پشتوانه کردها می باشند، پیشنهاد حضور و تصرف چاه های نفتی این کشور را به آمریکا داده اند.

با شکست گروه تروریستی داعش در دو سال گذشته توسط جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در این کشور، نیروهای کرد به دلیل حضور کم رنگ نیروهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند. سوریه قبل از بحران این کشور در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) ۳۸۷ هزار بشکه در روز از این منطقه نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن صادر می‌شد.

 حکومت دمشق به دلیل آسیب های فراوان از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – عبری در سال های اخیر ، به درآمدهای نفتی برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده نیاز جدی دارد و در مقابل آمریکایی ها این قضیه را به خوبی دریافته اند و برای جلوگیری از دستیابی دولت و مردم سوریه به این درآمد، اقدام به محاصره این میادین نفتی کرده اند؛ اقدامی که پیش از آن گروه تروریستی داعش انجام داده بود.

نکته بعد این که آمریکا اعلام کرده که به منظور حراست از میادین نفتی سوریه از دست گروه های تروریستی به ویژه داعش اقدام به حضور نظامی در این میادین کرده و این درحالی است که نیروهای ارتش سوریه در شرایط کنونی توانایی محافظت از منابع نفتی و گازی این کشور را دارند و با حل و فصل نسبی پرونده تجاوز ترکیه به مناطق شمال شرق سوریه و مهار داعش در این کشور می توانند توان خود را بر محافظت از این مناطق متمرکز کنند.

آمریکا در حالی می گوید که قصد دارد مانع تسلط مجدد داعشی ها و دیگر گروه های تروریستی بر میادین نفتی سوریه در استان دیرالزور شود که خود، روش این تشکیلات تروریستی را در غارت درآمدهای حاصل از فروش نفت این منطقه برگزیده و دقیقا پا جای پای داعشی ها گذاشته است.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که یکی دیگر از دلایل حضور نظامیان آمریکایی در میادین نفتی این کشور درخواست رژیم صهیونیستی برای حضور آمریکایی ها در سوریه می باشد چرا که صهیونیست ها نگران اند با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه جا پای ایران در این کشور قوی تر شود.

در هر صورت به نظر می رسد که آمریکایی ها برای به دست آوردن ثروت نفتی سوریه، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد، اما جامعه بین الملل برای مهار سیاست توسعه طلبانه آمریکا و شخص ترامپ در این خصوص باید وارد عمل شود و در کنار آن ارتش سوریه نیز برای اخراج نظامیان آمریکایی باید ابتدا با روش های مسالمت آمیز و در صورت جواب ندادن این روش از طرق دیگر دست نیروهای آمریکایی از میادین نفتی سوریه را کوتاه کند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که تصرف شماری از میادین نفتی سوریه توسط نیروهای آمریکا با مخالفت شدید روسیه نیز مواجه شده است.

"سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه ۱۱ آبان ماه در گفت ‌وگو با شبکه تلویزیونی۲۴ با اشاره به بی‌توجهی آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تاکید کرد: واشنگتن برروی میادین نفتی سوریه تمرکز کرده نه مقابله با گروه های تروریستی.

لاوروف افزود: آمریکا می‌خواهد از میادین نفتی سوریه محافظت کند تا دولت سوریه نتواند به این میادین دست یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه در مورد قاچاق نفت سوریه اشاره کرد و افزود: نفت سوریه به صورت قاچاق از این کشور خارج می‌شود و با درآمد حاصل از فروش آن، آمریکا از گروه‌های مسلح وفادار به خود حمایت می‌کند.

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز با تکرار اطلاعاتی که وزارت دفاع این کشور هفته گذشته آنها را افشا کرد، گفت: ایالات متحده آمریکا به صورت غیرقانونی از میادین نفتی در شمال شرق سوریه ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار نفت استخراج می‌کند.

وی افزود: آمریکا نفت سوریه را با نقض تحریم‌های خود به صورت قاچاق از سوریه خارج می‌کند و قصد ندارد این مناطق سوریه را در آینده نزدیک ترک کند.

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد که آمریکا در مناطق شرقی سوریه درگیر اقدامات جنایی و غیرقانونی شده است.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه هم در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس تاکید کرد که مسکو نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا در زمینه تحت کنترل درآوردن میادین نفتی شرق رود فرات اعلام کرده و در تماس های خود با مقامات واشنگتن آن را گوشزد کرده است.

ریابکوف بازگشت آمریکا برای کنترل مجدد میادین نفتی سوریه را صرفا برای مطامع و منافع اقتصادی خواند.

درحالی که اخبار حضور نیروهای آمریکایی در میادین نفتی سوریه هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، راشا تودی اعلام کرد که دولت سوریه عملیات بازسازی در میادین نفت و گاز آزاد شده استان رقه در شمال سوریه و در مناطق روستایی دو استان حما و حمص را آغاز کرده است.

"علی ابراهیم" مدیر شرکت مدیریت میدان نفتی در این باره گفته که "عملیات احیای این میادین نفتی نیاز به کار زیاد و مشارکت شرکت های بزرگ دارد؛ چاه های نفت و زیرساخت های پالایش نفت خام ویران شده‌اند و خط لوله ها به شدت آسیب دیده اند.

به گفته ابراهیم، حملات هوایی ائتلاف آمریکایی به قلمروهای تحت کنترل داعش باعث این ویرانی ها شده است و  تقریباً تمام چاه‌های نفت سوریه آسیب دیده اند.

سخنان ابراهیم نشان می دهد که دولت دمشق توانایی و عزم خود را برای بازسازی و توسعه این کشور پس از ۹ سال جنگ تحمیلی جزم کرده ولی تا دیروز تروریست های داعش نمی گذاشتند سوریه روی خوش ببیند و امروز نیز نیروهای آمریکایی به نیابت از جبهه غربی – عربی – عبری این مسئولیت را به عهده گرفته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha