۱۵۰ مرکز نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور ایجاد شد

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یکی از اهداف این دانشگاه تداوم ایجاد مراکز نوآوری بود که تعداد این مراکز اکنون به بیش از ۱۵۰ مرکز در کشور رسیده است.

محمدحسین امید روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران مراکز علمی کاربردی کشور در مشهد طی نشست با خبرنگاران افزود: مراکز نوآوری برای حمایت از دانش آموختگان و مدرسین و دانشجویانی است که می‌خواهند ایده‌های خود را تجاری کنند.

وی ادامه داد: برای کمک به تجاری سازی ایده‌ها در دانشگاه، در صدد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری با کمک خیرین و فعالان بخش خصوصی بودیم که هنوز محقق نشده است.

وی گفت: با این حال دانشگاه جامع علمی کاربردی مذاکراتی را با برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته و در یکی از بانک‌ها صندوقی راه‌اندازی کرده که از محل اعتبارات آن به هر ایده‌ که قابلیت تجاری شدن داشته باشد، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد ۲ درصد پرداخت می‌شود.

تلاش برای توسعه کیفیت 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی خود به دنبال ارتقای آموزش‌های مهارتی با تاکید بر آموزش در محیط کار، ایجاد مراکز نوآوری، ارتقای سطح مدرسین علمی کاربردی و تثبیت وضعیت جایگاه مراکز علمی کاربردی و مدیران آنهاست که در هر بخش اقدامات متعدد انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر مراکز علمی کاربردی در کشور که شرایط و صلاحیت‌های لازم برای داشتن اساسنامه را داشتند، از آن برخوردار شدند و می‌توانند برای فعالیت درازمدت خود برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: تکلیف اکثر روسای مراکز علمی کاربردی در کشور مشخص شده و روسای رسمی و قانونی در چارچوب ضوابط، انتخاب و منصوب شده‌اند که این مهم به تثبیت جایگاه مراکز علمی کاربردی و ارتقای کیفیت کار آنها کمک شایانی می‌کند.

کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور

امید افزود: این دانشگاه تاکنون بیش از حد نیاز توسعه کمی داشته و این فقط مختص این مرکز آموزشی نبوده بلکه همه دانشگاه‌ها وضعیت مشابه داشته‌اند.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت که این تعداد در سال جاری به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده و شرایطی بوجود آمده که دانشگاه‌های دولتی که شهریه نمی‌گیرند نیز از کلاس خالی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی در این دانشگاه فقط براساس نیاز بازار و کشور خواهد بود گفت: مسیر اصلی ما توسعه کیفیت است که در این راستا فعالیت‌هایی از جمله تثبیت مراکز علمی و کاربردی و روسای آنها، ساماندهی مدرسین و برگزاری آزمون‌های متمرکز انجام شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: پیشتر یکهزار و ۷۰ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که این تعداد به ۶۳۰ مرکز با ۲۵۰ هزار دانشجو کاهش یافته است.

برگزاری آزمون‌های متمرکز در دانشگاه

وی در باره آزمون‌های متمرکز در این دانشگاه گفت: به منظور ارتقای کیفیت آموزش و نظارت دقیق تر، طراحی سوالات آزمون برخی از دروس دوره‌های کاردانی و کارشناسی این مراکز به صورت متمرکز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: طرح آزمون متمرکز در نیمسال ابتدایی سال جاری برای استان البرز و در نیمسال دوم برای ۶ استان کشور اجرا شد و از ۶ بهمن ماه امسال همه مراکز علمی کاربردی کشور زیرپوشش طرح برگزاری آزمون متمرکز قرار می‌گیرند.

ساماندهی مدرسین دانشگاه

امید با اشاره به ساماندهی مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پیشتر این دانشگاه ۹۲ هزار مدرس داشت که اغلب هنگام جذب مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند، این افراد از سال گذشته تا پایان آذر ماه امسال مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند، کسانی که امکان فعالیت مجدد آنان وجود داشت ابقا شدند و کد مدرسی گرفتند و کسانی که شرایط ادامه همکاری با دانشگاه را نداشتند، از دانشگاه جدا شدند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ دعوت به همکاری از مدرسین جدید در چارچوب اعلام فراخوان‌های سالانه به یک رویه قطعی و غیرقابل تغییر برای دانشگاه تبدیل شده است که امسال فراخوان سوم برای جذب مدرس انجام شد.

وی ادامه داد: در این فراخوان نیازهای دانشگاه براساس رشته‌هایی که مراکز علمی کاربردی نیاز دارند، اعلام شد و متقاضیان در فرآیندهای جذب که شامل ثبت نام در سامانه و حضور در مصاحبه‌های تخصصی است، شرکت کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در فراخوان جدید جذب مدرس این دانشگاه ۲۰ هزار متقاضی شرکت کردند اما نیاز دانشگاه هفت هزار نفر بود که هر یک از متقاضیانی که در سابقه تحصیلی و تدریس دانشگاهی امتیاز بیشتری به دست آورند، می‌توانند جذب این دانشگاه شوند.

وی افزود: برگزیدگان فراخوان سوم جذب مدرس این دانشگاه که در سال جاری انجام شد، مهر ماه سال آینده مشغول فعالیت می‌شوند و از توان آنان به عنوان حق‌التدریس براساس نیاز مراکز و دروس آنها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ۳۴ هزار مدرس دارد که مهرماه سال آینده هفت هزار مدرس دیگر به آن افزوده می‌شود.

امید گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، به ازای هر ۲۲ دانشجو باید یک عضویت علمی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که هم اکنون به ازای هر ۱۰ دانشجو یک مدرس در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که با جذب هفت هزار مدرس جدید در سال آینده این نسبت به هفت دانشجو می‌رسد.

آغاز همکاری با دانشگاه‌های آلمان

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: همکاری مشترک با برخی دانشگاه‌های مهارت محور در آلمان آغاز شده و نخستین دانشجویان دوره‌های کارورزی در مقطع کارشناسی شامل ۳۰ نفر به آلمان اعزام شده‌اند تا دوره‌های مهارتی سه ماهه را در یکی از دانشگاه‌های آلمان بگذرانند.

وی ادامه داد: فعالیت مشترک دیگر با برخی دانشگاه‌های آلمان در حال انجام است که سال آینده به نتیجه می‌رسد که آن برگزاری دوره‌های خاص مهارتی در حوزه گردشگری است که آغاز آن از مرکز علمی کاربردی در کیش خواهد بود.

وی گفت: زمینه اعزام مدرسینی که به تازگی جذب دانشگاه جامع علمی کاربردی شدند برای گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در آلمان نیز فراهم شده است.

سطح بندی مراکز علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: امسال برای دومین بار سطح بندی مراکز علمی کاربردی در کشور انجام شد که ۵۱۸ مرکز معادل ۹۵ درصد از کل مراکز موجود در این سطح بندی شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند در سطح یک قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این سطح بندی ۲۳۰ مرکز علمی کاربردی در سطح ۲ قرار گرفتند که از این تعداد ۲۰۰ مرکز از سطح سه به سطح ۲ ارتقا پیدا کردند، ۲۴۸ مرکز در سطح سه و ۴۰ مرکز در سطح چهار قرار گرفتند.

وی گفت: طبق مصوبات دانشگاه جامع علمی کاربردی، مراکزی که در سطح یک قرار می‌گیرند از امتیازات ویژه برخوردار می‌شوند و مراکزی که دو سال پیاپی در سطح چهار قرار گیرند حذف می‌شوند، در همین راستا امسال ۲۰ مرکز از گردونه فعالیت در این دانشگاه حذف شدند.

امید افزود: فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه توسعه یافته و مراکز علمی کاربردی موظف هستند دستکم پنج درصد درآمدهای خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی کنند و از سال آینده یکی از مولفه‌های ارزیابی در سطح بندی مراکز میزان انجام فعالیت‌های فرهنگی آنها خواهد بود.

شرط اول، داشتن محیط کار

وی ادامه داد: شرط نخست برای راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی از سوی تشکل‌ها و نهادهای مختلف برخورداری از محیط کار است، زیرا دیگر امکان راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی جدید بدون برخورداری از محیط کار وجود ندارد.

وی گفت: مراکز فعلی علمی کاربردی در کشور که از محیط کار برخوردار نیستند، وظیفه دارند برای ادامه همکاری با دانشگاه طی انعقاد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی یا شرکت‌ها یا واحدهای تولیدی از محیط کار برخوردار شوند.

امید افزود: در طول چهار سال اخیر ۳۰ مرکز که دارای محیط کار برای ارایه آموزش‌های مهارتی بودند، موفق شدند مجوز فعالیت از دانشگاه جامع علمیکاربردی بگیرند.

دانشگاه اجباری برای نگهداشتن یک رشته ندارد

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این دانشگاه یک ویژگی منحصر به فرد دارد که می‌تواند در راه‌اندازی رشته به صورت پویا عمل کند و هیچ اجباری به مادام‌العمر کردن رشته‌ها ندارد.

وی گفت: از یکهزار و ۷۰۰ دوره علمی کاربردی که در این دانشگاه وجود داشت، هم اکنون ۷۰۰ دوره باقی مانده و باقی آنها به دلیل نبود نیاز در بازار کار منسوخ و حذف شده است.

وی با بیان اینکه تعریف رشته یا دوره مهارتی در دانشگاه علمیکاربردی فقط براساس نیاز کشور است افزود: هم اکنون دوره‌های جدید برای موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در این دانشگاه تعریف شده که متناسب با نیاز کشور بوده است.

امید اظهار داشت: امسال ۱۰۰ رشته در مراکز علمی کاربردی کمتر از ۱۰۰ متقاضی در کل کشور داشتند که این رشته‌ها سال آینده حذف می‌شود.

حذف سهمیه شاغلین 

وی گفت: زمانی برای شاغلین سهمیه‌ای در این دانشگاه وجود داشت که هم اینک این سهمیه برداشته شده و گرایش این دانشگاه به جذب غیرشاغلین است.

وی افزود: زمانی تعداد دانشجویان غیرشاغل در دانشگاه جامع علمی کاربردی کمتر از ۴۰ درصد بود اما امسال سهم افراد غیرشاغل در ورودی مهر ماه به ۹۳ درصد رسیده است.

امید اظهار داشت: دوره‌های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی ویژه شاغلین تعریف شده است که می‌توانند از آن بهره گیرند، همچنین این دانشگاه دوره‌های پودمانی جدید برای نیروهای مسلح تعریف کرده است.

وی گفت: ۷۰ درصد آموزش‌های این دانشگاه عملی است و تعدادی از رشته‌های شبه نظری نیز در این دانشگاه وجود دارد که شاغلین به آنها علاقه‌مند بودند و اکنون تعداد آنها محدود شده است.

ساماندهی مراکز دولتی علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: مراکز علمی کاربردی دولتی تا ۳۱ شهریور ماه امسال فرصت داشتند از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی خود واگذار شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مراکز علمی کاربردی خود تقاضا نکردند لذا آن مراکز تعطیل شدند و دانشجویان آنها که به تعداد سه هزار نفر در کل کشور می‌رسید به مراکز علمی کاربردی معین معرفی شدند.

وی گفت: در مجموع کمتر از ۳۰ تقاضا از سوی دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مراکز علمی کاربردی دولتی در کشور انجام گرفت که کار انتقال آنها انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha