۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 83696285
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبر: 83696285
فعالیت در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: هیچ گونه محدودیتی برای صادرات و واردات کالا در مرز ماهیرود سربیشه با افغانستان وجود ندارد و مراودات تجاری در این پایانه مرزی به صورت عادی انجام می‌شود.

محمدعلی خاشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیرو دستورالعمل جلسه‌ای که یک ماه قبل در دفتر مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری برگزار شد تیم‌های بهداشتی در مرز ماهیرود تقویت شدند.

وی بیان کرد: با همکاری شبکه بهداشت استان، اکنون در مرز ماهیرود از جانب ایران ۲ تیم بهداشت در درب وردی و در درب واحد صادارت مستقر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: توسط این تیم‌های بهداشتی، تمامی افرادی که وارد کشور می‌شوند تحت کنترل قرار گرفته و در برابر ویروس کرونا چکاب می‌شوند.

وی اظهار داشت: دولت افغانستان نیز در ورودی مرز ماهیرود از جانب کشور خود، دو تیم بهداشتی مستقر کرده است که در معبر ورودی رسمی در واحد صادرات اقدامات بهداشتی و چکاب را انجام می‌دهند.

خاشی با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد احتمالی یا مشکوک به ویروس کرونا در مرز مشاهده نشده است عنوان کرد: اماکنی که تحت مدیریت گمرک استان است به طور مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

وی یادآور شد: به طور تقریبی روزانه ۴۰۰ کامیون از کشور افغانستان و ۵۵۰ تا ۶۰۰ کامیون نیز از سمت ایران در این مرز تردد دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به اینکه از تمام نقاط کشور رانندگانی در این مرز حضور می‌یابند و احتمال شیوع ویروس زیاد است شبکه بهداشت اقدامات خوبی در دستور کار قرار داده است اما نیاز به افزایش خدمات است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک به کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و فقط مرز ماهیرود فعال است که سال گذشته و امسال در چند مرحله از جانب کشور افغانستان با ممنوعیت صادراتی برای چهار قلم کالای عمده از جمله مواد سوختی، سیمان، کاشی و سرامیک و آهن و میلگرد مواجه شد.

در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از طرق مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر روز گذشته اعلام کرد: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور تاکنون ۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر ترخیص شده و بهبود یافته و ۴۳ نفر فوت کرده‌اند.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن افزود: ۲۰۵ مورد جدید ابتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ ظرف ۲۴ ساعت گذشته داشتیم که یک نفر در خراسان جنوبی (اولین مورد تشخیصی) بوده است.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون ۲۶ استان کشور را نیز درگیر کرده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

کلاس‌های حضوری تمامی دانشگاه‌های استان تا پایان هفته جاری تعطیل است و آموزش به صورت مجازی و از راه دور خواهد بود.

همچنین تمامی مدارس خراسان جنوبی بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای سراسر کشور از امروز (شنبه) تا دوشنبه دوازدهم اسفند تعطیل است و دانش‌آموزان می توانند از آموزش مجازی و تدریس در شبکه آموزش سیما بهره‌مند شوند.

ادارات استان نیز از امروز به مدت یک هفته ۲ ساعت زودتر تعطیل می‌شوند.

بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران مشکوک به کرونا انتخاب و تجهیز شده است.

اخبار مرتبط