ورود به منطقه حفاظت شده گنو بندرعباس ممنوع شد

بندرعباس- ایرنا- جاده منطقه حفاظت شده گنو در شهرستان بندرعباس بسته و ورود افراد غیربومی به این منطقه ممنوع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: منطقه حفاظت شده گنو در بندرعباس دارای زیبایی های منحصر به فردی است که در ایام تعطیل و بهار پذیرای هزاران گردشگر بوده اما امسال به دلیل حفظ سلامت شهروندان، از ورود افراد متفرقه به این منطقه جلوگیری می‌شود.

حبیب مسیحی تازیانی روز یک‌شنبه بیان داشت: این اقدام در راستای شیوع ویروس کرونا و تاکید ممنوعیت ورود به مناطق حفاظت شده، تفریحی و گردشگری این استان انجام شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا کار ضدعفونی و گندزدایی پاسگاه‌های محیط بانی و اماکن و محلات همجوار منطقه با همکاری محیط بانان، دهیاران، شوراها، هیات کوهنوردی استان و بسیج حوزه امام رضا (ع) تازیان انجام شده و این روال به صورت مستمر ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار داشت: هشدارهای لازم از طریق بلندگوهای سیار روزانه به مردم داده می‌شود که از تجمع در انواع مکان‌های گردشگری پرهیز کرده و برای شکست کرونا باید در خانه بمانند.

کوهستان گنو یکی از جالب‌ترین نمونه‌های معرف رشته‌کوه‌های زاگرس بشمار می‌آید. این کوهستان در جنوب شرقی رشته زاگرس واقع‌شده است. کوه گنو پس از کوه‌های هماگ سه هزار و ۲۶۷ متر، کوه سیرو دو هزار و ۹۷۲ متر، کوه شب دو هزار و ۷۳۱ متر، کوه نیان دو هزار و ۶۴۲ متر، کوه باز دو هزار و ۴۳۷ متر، ششمین کوه مرتفع استان هرمزگان است. گنو ازنظر مکانی در شمال غربی شهر بندرعباس قرارگرفته است و جاده اصلی بندرعباس به سیرجان از شرق و جاده بندرعباس به بندرلنگه از جنوب آن می‌گذرد.

منطقه حفاظت‌شده گنو متشکل از پیکره‌ای کوهستانی است که در گستره‌ای از دشت‌ها و تپه‌ماهورهای باز قرارگرفته است. نوسانات ارتفاعی آن به دلیل وجود کوه‌های فرعی بسیار زیاد است. به‌علاوه از دشت تا قله کوه گنو دامنه تغییرات ارتفاعی از سطح دریا بین ۵۰ الی دو هزار و ۳۴۷ متر متفاوت است.

کوه گنو ۲ قله بزرگ به نام«نصیری» و «بازگرد» دارد که بلندترین نقطه را تشکیل می‌دهند و از انواع درختان جنگلی و بوته‌های دارویی پوشیده شده‌اند.

کوه گنو که اکنون با ۴۳ هزار هکتار وسعت به عنوان یکی از سیزده ذخیره گاه زیست کره یونسکو در ایران محسوب می‌شود، درسال ۱۳۵۱(۱۹۷۰میلادی) ثبت ملی شد.

این کوهستان طبیعی زیبا از نظر زیست محیطی هم برای زندگی انواع حیوانات گوشت خوار، علف خوار و پستاندار مانند، پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز، آهو، گراز، روباه معمولی، خرگوش و تشی مناسب می باشد.

هم‌چنین در این منطقه حفاظت شده می توان پرندگانی از قبیل، دال سیاه، دلیجه، هما، تیهو، کبک، چکاوک سنگلاخ، پی پت نوک دراز، چلچله بیابانی، سنگ چشم بزرگ، سنگ چشم دم سرخ و بلوطی، سسک نقابدار کوچک، قمری خانگی و طرقه بنفش مشاهده کرد.

دو زیستانی مانند، وزغ بلوچی، وزغ بی گوش معمولی، وزغ سبز کرمانی، قورباغه مردابی بلوچی و قورباغه مردابی به جذابیت طبیعی این منطقه حفاظتی افزوده است.

مهم‌ترین فعالیت هایی که توسط مردم ساکن در این منطقه انجام می شود شامل، دامداری، کشاورزی، اکوتوریست و آموزش زیست محیطی است.

از ابتدای شروع اپیدمی بیماری های تنفسی تا دوم فروردین ماه امسال ۱۲ نفر در استان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شنبه شب اعلام کرد: آمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان تا دوم فروردین ماه ۱۴۶ نفر است که از این شمار ۱۲۶ نفر مرخص شدند و هشت نفر بستری هستند.

به گفته محمود حسین پور، در مجموع از ابتدای شروع اپیدمی بیماری های تنفسی تاکنون ۹۶۴ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری ها در مراکز درمانی هرمزگان بستری شدند که از این شمار ۶۰۹ نفر مشکوک به کرونا بودند و از آنها تست گرفته شد،‌ از این آمار ۱۴۶ نفر مبتلا به کرونا بودند که بیشترین آمار مربوط به بندرعباس با ۷۴ نفر مبتلا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha