پیامبر اکرم (ص) در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند اَللّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کرِّهْ إِلَی فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ وَ حَرِّمْ عَلَی فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردانده و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاریات ای فریادرس دادخواهان.
حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: به نظر می رسد نهایت چیزی که می تواند ضامن تحقق دعاهای روزهای ماه رمضان باشد، دعای روز یازدهم است. درواقع تمام آنچه که از اعمال و گفتار انسان پدید می آید، ناشی از یک نگرش درونی است و باید دید تمایلات درونی انسان ها چیست. چون این تمایل ها تعیین کننده نوع عملکرد انسان است و لذا دعای روز یازدهم تکلیف بشریت را برای همیشه روشن می کند.
وی افزود: در دعای امروز از خدا می خواهیم تا خوبی ها را در دلهایمان محبوب بگرداند و بدی ها اعم از گناه، نافرمانی و ظلم را در وجودمان مکروه بگرداند، به گونه ای که از هر چیز بدی تنفر پیدا کنیم. اگر بتوانیم خودمان و نسل مان را به گونه ای تربیت کنیم که از خوبی ها خوشمان بیاید و از بدی ها تنفر پیدا کنیم و در وجود معنوی انسان چنین اتفاقی بیافتد، هرگز به دنبال گناه نخواهیم رفت و خوبی ها را ترک نخواهیم کرد.
عامری درباره واژه های احسان، فسوق و عصیان گفت: احسان شامل تمام واجبات و مستحبات می شود و فسوق و عصیان نیز شامل گناهان و مکروهات است. البته باید توجه کنیم که میزان و مقدار احسان و عصیان دارای درجه بندی هایی است که به اشخاص بستگی دارد ولی رسیدن به درجه های بالاتر نیازمند رعایت واجبات و مستحبات و دوری از کارهای حرام و مکروه به صورت دقیقتر است، به گونه ای انجام مستحبات و ترک مکروهات برای برخی افراد مانند اولیای الهی واجب می شود. مثلا نماز شب بر رسول خدا (ص) واجب بود.
این استاد حوزه ادامه داد: هر کسی که به جایی رسیده، از اینجا بوده است. یعنی از باطنی برخوردار شده که بتواند خوبی ها را دوست داشته باشد و از بدی ها فرار کند و اگر وجود انسان بتواند همچون قطب نمایی در درون خود دو قطب خوبی ها و بدی ها را پیدا کند و به درستی عمل کند، تمام خشم و عذاب الهی که به واسطه ترک خوبی ها و انجام گناهان در انتظار انسان است، بر او حرام می شود.
وی افزود: رسیدن به آرزوهای نهایی بشر در همین دو نکته است و حاصل شدن این مساله نیز به اقرار انسان به عجز و ناتوانی خود برمی گردد. یعنی ممکن است مقدمات را فراهم کنیم ولی رسیدن به نهایت آن به عنایت الهی بستگی دارد.
عامری اضافه کرد: مساله بعدی این است که چگونه باطن خود را به گونه ای تنظیم کنیم که به خوبی ها گرایش پیدا کند و از بدی ها متنفر باشد و این مساله در دعای روز یازدهم بیان شده است.
نظر شما