پیامبر اکرم (ص) در نهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. خدایا برای من در این ماه بهرهای از رحمت گستردهات قرار ده، و به دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مِهرت ای آرزوی مشتاقان.
حجت الاسلام حسن عامری با اشاره به دعاهای روزهای گذشته و توفیق یافتن برای انجام دادن کارهایی مانند رسیدگی به یتیمان و همشینی با خوبان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: نتیجه توفیق در دعای روز نهم آمده است و همه این کارها با توفیق الهی به دست می آید و نتیجه آن نیز رحمت واسعه الهی است.
وی افزود: دراین روز از خدا می خواهیم که نصیبی از رحمت واسعه به ما بده که یکی از مصادیق آن این است که پرده ها از مقابل چشم انسان برداشته شود. یکی از مسائلی که باعث می شد مردم در در گذشته کمتر با مشکلات روبرو شوند، برخورداری از رحمت واسعه بود.
عامری ادامه داد: اگر امروز دوست را از دشمن تشخیص نمی دهیم به این دلیل است که نمی دانیم افراد با نیت دوستی یا دشمنی به ما نزدیک می شوند. گاهی به دنبال خرید ملکی هستیم یا می خواهیم مقدمات ازدواج فرزندمان را فراهم کنیم ولی تشخیص نمی دهیم خیر ما در چیست زیرا برهان ساطع یعنی دلیل درخشان نداریم.
وی افزود: اولیای الهی به قدری برهان ساطع دارند که حتی بوی تعفن غیبت را متوجه می شوند ولی ما ممکن است غیبت کنیم و بوی تعفن گوشت مرده برادرمان را متوجه نشویم. بنابر این رحمت واسعه اینگونه تجلی پیدا می کند که پرده ها کنار می رود و از خدا می خواهیم که با یک برهان بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم.
این استاد حوزه ادامه داد: به همین علت برخی افراد بعد از ۴۰ سال هنوز تشخیص نمی دهند که حق چیست و باطل کدام است ولی بعضی نورانیت باطن پیدا می کنند و به خوبی تشخیص می دهند که حق کدام است و چه کاری را باید انجام دهند.
وی افزود: در این دعا ما خود را به خدا می سپاریم. یعنی می گوییم خدایا همه سرنوشت من به دست توست. چون گاهی یک اشتباه و لغزش موجب گرفتاری های عجیب و فراوانی برای انسان می شود ولی وقتی سرنوشت خود را به خدا بسپاریم، از بسیاری لغزش ها در امان خواهیم بود. ناصیه در زبان عربی به معنای پیشنانی است ولی در اینجا منظور سرنوشت است و از خدا می خواهیم که سرنوشت ما را در جایی قرار دهد که رضایت کامل پروردگار در آنجاست.
عامری افزود: آن هنگام است که انسان طعم محبت را در ذائقه خود احساس می کند و اگر بخواهیم محبت الهی را درک کنیم، می توانیم به دعاهای روزهای هفتم و هشتم عمل کنیم.
نظر شما