شورای حل اختلاف در نهادینه کردن صلح و سازش موثر است

مشهد- ایرنا- معاون قضایی رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: رسالت شوراهای حل اختلاف نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه است و آمارها بیانگر این است که این نهاد در انجام رسالت خود موفق بوده است.

به گزارش روز دوشنبه شوراهای حل اختلاف استان خراسان رضوی، محمود رفسنجانی افزود: بر همین اساس این شوراها در اصلاح  اختلاف بین افراد و همچنین گسترش صلح و سازش اهتمام گسترده‌ای دارند.
وی ادامه داد: تلاش در جهت نهادینه کردن فرهنگ سازش در جامعه موجب کاهش ورودی پرونده ها به سیستم قضایی و به تبع آن کاهش زندانیان است. همچنین در قانون جدید شوراهای حل اختلاف تلاش قانونگذار در جهت تمهید ساز و کار های تسریع روند سازش و رسیدگی به پرونده ها خواهد بود که همت و سعی اعضای شوراهای حل اختلاف در تحقق این رسالت قابل توجه است.
رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: با توجه به این موضوع پرونده‌ای با مبلغ ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در شعبه ۱۶۶ شورای حل اختلاف مشهد با تلاش اعضای این شعبه به صلح و سازش منتهی و مختومه شد.

وی افزود: در پی راهنمایی‌های اعضای شعبه، خواهان با گذشت از برخی مطالبات خود و دادن مهلت مناسب به تسریع این امر کمک شایانی کرد.
رفسنجانی ادامه داد: طبق قانون، سقف صلاحیت پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف ۲۰۰ میلیون ریال است که در سال ۹۸ در مجموع ۱۹۱ پرونده با خواسته های بالغ بر سقف صلاحیت شورای حل اختلاف به شعب مشهد ارجاع و منتهی به صدور گزارش اصلاحی شد و مجموع مبالغ این پرونده ها بیش از ۲۷۰ میلیارد و ۳۸۷ میلیون ریال می‌باشد.   
شوراهای حل اختلاف در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی از آذر ماه ۱۳۸۱ زیر نظر معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس اداره شوراهای حل اختلاف استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
هم‌اکنون ۲۴۱ شعبه شهری و ۴۱ شعبه روستایی شورای حل اختلاف با بکارگیری حدود ۲ هزار عضو در استان خراسان رضوی فعالیت دارد.  
شعبه‌های شورای حل اختلاف نیز در قالب هشت مجتمع در شهرستان مشهد دایر است.
همچنین شورای حل اختلاف در مشهد دوایر ویژه پیرامون امور مربوط به خانواده و رسیدگی به تخلفات بهداشت محیط و امور پزشکی دارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha