شورای حل اختلاف خراسان رضوی رتبه دوم کشور را کسب کرد

مشهد- ایرنا- معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: بر اساس ارزیابی و اعلام مرکز امور شوراهای حل اختلاف، این استان در حوزه پرونده‌های مختومه جایگاه دوم را در میان استانهای کشور کسب کرده است.

محمود رفسنجانی روز یکشنبه در گفتگویی به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: پارسال افزون بر ۲۸۰ هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی مختومه شد.

وی ادامه داد: در چارچوب رسیدگی به این تعداد پرونده از سوی شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی برای ۵۰ هزار فقره پرونده نیز گزارش اصلاحی صادر شده است.
رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: شورای حل اختلاف نهاد مردمی است که با رسالت اصلاح ذات‌البین و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه، تشکیل شده و فعالیت می‌کند.

وی افزود: بر این اساس فعالیت شوراهای حل اختلاف سهم بسزایی در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا داشته و موجب کاهش اطاله دادرسی شده است.
رفسنجانی در ادامه داد اصلاح ذات‌البین را از دستورات دین مبین اسلام توصیف و بیان کرد: این فرهنگ حسنه که ریشه در فقه غنی امامیه دارد و از سوی شوراهای حل اختلاف پیگیری و اجرای شده از افتخارات حقوق اسلامی محسوب می‌شود. 
وی همچنین "اطاله دادرسی" یا طول کشیدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی را "مدت زمان نامتعارف" توصیف و بیان کرد: این موضوع که برای رسیدگی و کسب نتیجه یک پرونده قضایی وقت زیادی از دادگاه گرفته می‌شود از معضلات نظام قضائی است که روند احقاق حق را به تأخیر می‌اندازد.
معاون قضایی رییس‌کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: می‌بایست برای اجرای عدالت قضایی به دعاوی با رویکرد ایجاد سازش رسیدگی شود تا به آن دسته از پرونده‌ها که پیچیدگی قضایی دارند در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.
وی همچنین به تغییرات مدیریتی در مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور اشاره و بیان کرد: همزمان با معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی که به تازگی تصدی این مسوولیت را به عهده گرفته، سازمان شوراهای حل اختلاف کشور و مرکز داوری و میانجیگری تلفیق شده‌اند و این نهاد جدید "مرکز توسعه حل اختلاف" نام گرفته است. 
رفسنجانی گفت: خراسان رضوی هم‌اینک ۲۴۲ شعبه شهری و ۳۹ شعبه روستایی دارد که تمام شعب آن متصل به "سامانه سمپ" یا سامانه مدیریت پرونده قضایی و مجهز به شبکه رایانه‌ای هستند. 

وی افزود: حدود ۹۰ درصد از اوراق قضایی شورای حل اختلاف در خراسان رضوی به صورت الکترونیک ابلاغ می‌شوند. 

با هدف ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم مقام شامخ شهید مظلوم آیت‌االله دکتر سیدمحمد بهشتی نخستین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که هفتم تیر ۱۳۶۰ در حادثه تروریستی انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران به دست جنایتکار منافقین به شهادت رسید، هفتم تیر ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز قوه قضاییه" و هفته نخست همین ماه هفته گرامیداشت قوه قضاییه نامگذاری شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha