بواسطه نیاز روزافزون به صادرات و واردات کالا، دولت نیز برنامه توسعه و تکمیل طرحهای بندرگاهی را در بنادر فعال و حیاتی هرمزگان بدست گرفته و بر روی آنها سرمایه گذاری بیشتری انجام داده تا بتوان سرریز ظرفیت تخلیه وبارگیری دراین بندرها انجام شود.
بندرهای شهید رجایی (به عنوان قلب تپنده و دروازه طلایی اقتصاد ایران)، شهید باهنر، لنگه، بندرگاههای کیش و قشم، هرمز، تیاب، کرگان، کلاهی، سیریک، جاسک، جوادالائمه پارسیان و چارک از مهمترین بندرهای کوچک و بزرگ در شرق، غرب و مرکز هرمزگان بوده که در توسعه کشور نقش آفرینی دارند.
دراین میان بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر، نخل ناخدا، کریان، تیاب و کلاهی، سیریک و جاسک به مرکزیت بندر شهید باهنر جزو بندرهای شرق هرمزگان محسوب میشوند که هریک به سهم خود نقش مهم و راهبردی درتوسعه ایران دارند.
در گذشته فعالیت این بنادر شکل سنتی به خود داشته اما به تدریج با پیشرفت روزافزون در سالهای اخیر به بندرهای چند منظوره از جمله صید وصیادی و تجاری تبدیل شدهاند که بیشتر فعالیتهای تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت میگیرد.
درحال حاضر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بهره گیری از ۲ بندر تجاری و مسافری در مرکز و پنج بندر تابعه در شرق هرمزگان، در حوزههای مسافری، تجارت و گردشگری دریایی فعالیت میکند.
هم اکنون ۳۲ بندر کوچک و بزرگ در شرق و غرب هرمزگان فعال هستند که علاوه بر جابه جایی مسافر، سهم ۵۲ درصدی در تخلیه وبارگیری کالاها، ۴۱ درصدی عملیات نفتی، ۶۰ درصدی عملیات غیرنفتی و ۸۲ درصدی تخلیه وبارگیری محمولههای کانتینری کل بنادر کشور را به خود اختصاص دادهاند.
بندرهای کوچک نقطه قوت اقتصاد دریا محور
توسعه، تجهیز و برنامهریزی مناسب برای رونق بخشیدن به بندرهای کوچک در راستای افزایش رونق تولید در کشور رویکرد مهم سازمان بنادر و دریانوردی است از همین روهمکاری مقابل بندر و گمرک برای افزایش زیرساخت های بندر شهید باهنر در راستای افزایش ظرفیت برای پشتیبانی از صادرات و ترانزیت در کشور مورد تاکید کرد.
بندرهای کوچک هرمزگان به ویژه در شرق استان نقطه قوت در اقتصاد دریا محور محسوب میشوند، لذا در شرایط تحریم باید از همه ظرفیتها برای رشد و توسعه بیشتر اقتصاد استفاده کنیم.
بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب، سیریک و جاسک در زیرمجموعه اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق استان هرمزگان قرار دارند که عمده فعالیتهای تجاری از طریق بنادر شهید باهنر، تیاب و جاسک صورت میگیرد.
از طرفی بندر شهید باهنر که از بندرهای چند منظوره قدیمی استان هرمزگان و سومین بندر ترانزیتی کشور است،موقعیت ممتاز جغرافیایی آن در دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راههای بینالمللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم، جزیرهها و بندرهای تجاری خلیج فارس این بندر را به پایگاهی استراتژیک و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی تبدیل کرده است.
یکی دیگر از سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی در دولت تدبیر و امید واگذاری بنادر کوچک چند منظوره به بخش خصوصی با هدف بهرهمندی از تواناییهای این خودمان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره نیز معتقد است: این اقدام، در راستای تسهیل و رونق بخشی به کسب و کارهای مبتنی بر دریا و توسعه فعالیت های تجاری، گردشگری و شیلاتی انجام میشود.
به گفته علیرضا محمدی کرجی ران، اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مسیر سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی این اقدام را در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و جامه عمل پوشاندن به شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد دریا پایه، توسعه زیرساختهای دریایی و بندری و رونق معیشت ساحلنشینان را با جدیت پیگیری میکند.
به گفته وی، تاکنون افزون بر ۱۰ اسکله شناور گردشگری براساس استانداردهای جهانی، با نظارت یک موسسه رده بندی ایرانی و توسط متخصصان و مهندسان داخلی طراحی، در بنادر هرمزگان ساخت و نصب شده است.
بندرشهید باهنر گُل سرسبد بندرهای شرق هرمزگان
بندر شهید باهنر به عنوان گُل سرسبد بندرهای شرق هرمزگان از موقعیت ممتاز جغرافیایی در دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به راههای بین المللی، نزدیکی به منطقه آزاد قشم، جزیرهها و بندرهای تجاری خلیج فارس برخوردار بوده که آن را به پایگاهی راهبردی و منحصر به فرد پس از مجتمع بندری شهید رجایی تبدیل کرده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان گفت: بندر شهید باهنر خود از بنادر چند منظوره قدیمی استان و سومین بندر ترانزیتی کشور است که با داشتن ظرفیتهای مهم در زمینه صادرات و واردات بویژه واردات خودرو و صادرات میوه وتره بار ومسافرتهای خارجی با کشتیهای مسافری به کشورهای حوزه خلیج فارس نقش بیبدیل در توسعه این منطقه دارد.
حمید رضا محمدحسینی افزود: از دیگر ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۲ متر در زمان جزر کامل بوده که پس از بندرهای شهید رجایی و امام خمینی(ره)، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارد.
وی بیان داشت: هرچند این بندر همواره با محدودیت جا مواجه است و قدرت بارانداز زیادی ندارد و بیشتر کالا در یک یا چند محوطه محدود نگهداری میکند اما همواره نقش بندری خود در تخلیه وبارگیری کالاها را حفظ کرده و در کنار گمرک خدمات رسانی را به مشتریان انجام میدهد.
جاسک کانون توسعه فعالیتهای دریایی و بندری
بندر جاسک نیز به عنوان کانون توسعه فعالیتهای دریایی و بندری در شرق هرمزگان مطرح است که مولفهها و قابلیتهای متمایز این بندر در مقایسه با دیگر نقاط باعث شده صادرکنندگان هزینه کمتری را از مزرعه تا بندر پرداخت کنند و این عامل اقبال سرمایه گذاران را جهت صادارات محصولات خود از جاسک به بنادر هدف دوچندان کرده است.
مدیراداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اظهارداشت: بندر چند منظوره جاسک دارای حوضچه به وسعت ۲۶ هکتار و اراضی پسکرانهای ۱۱ هکتاری است واسکلههای این بندر از قابلیت پهلودهی شناورهای فلزی و لنجهای تجاری و صیادی برخوردار میباشد.
محمدحسینی، توجه ویژه به فعالیتهای دریایی و بندری با هدف توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال مولد برای بومیان منطقه را راهبردی مهم در توسعه بندرجاسک و بنادر واقع در سواحل مکران عنوان کرد.
وی یادآورشد: تقویت و سرعت بخشی در امور توسعهای بندرجاسک یکی از رویکردهای مهم سالجاری است که ایجاد ظرفیتهای جدید و گسترش فعالیتهای تجاری باتوجه به مزیتهای مورد اشاره میتواند سرعت بخشی در روند صادرات محصولات کشاورزی منطقه و استانهای همجوار را درپی داشته باشد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان ابرازداشت: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی توسط لنجهای باری و لندینگ کرافت از بندرجاسک به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد که درهمسنجی با سال قبلتر از آن ۹۶ درصد افزایش داشته است.
راه اندازی خط توسعه صادرات از بندر سیریک به عمان
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان یادآور شد: با هدف رونق و توسعه اقتصادی در کشور همچنین خط صادرات از بندر سیریک به بندر شناص عمان راه اندازی شده است.
محمدحسینی افزود: با راه اندازی این خط امسال، ۲ محموله کالای غیرنفتی با ظرفیت ۱۲۰ و ۲۲ تن شامل آب معدنی، دوغ و خشکبار از بندر چندمنظوره سیریک به کشور عمان صادر شد که باتوجه به نوع کالای صادراتی، بخشی از اقلام از طریق کانتینر یخچالی صورت گرفت.
وی، توسعه زیرساختهای مناسب در سالهای اخیر، دارا بودن حوضچه وسیع و پسکرانه مطلوب و همچنین دسترسی به آبهای آزاد را مهمترین مزایایی برشمرد که اقبال تجار و فعالان اقتصادی را برای تجارت از طریق بندرسیریک تقویت میکند.
این مقام بندری، منحصر به فرد بودن بندرسیریک را بدلیل نزدیکی به معادن با کیفیت شن و ماسه دانست و تصریح کرد: توسعه زیرساختها و تقویت این بندر با هدف تامین مصالح مورد نیاز ساختمانی جهت اجرای طرحهای توسعه ای درجزایر استان نقش موثری در ایجاد اشتغال و رونق معیشت مردم منطقه ایفا میکند.
رونق صادرات کالاهای یخچالی در بندرهای شرق هرمزگان
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر همچنین یادآورشد: موقعیت جغرافیایی و راهبردی بنادر شرق هرمزگان باعث شده تا با در دست گرفتن بخش عظیمی از بازارهای حوزه خلیج فارس شاهد رونق صادرات کالاهای یخچالی و به تبع آن، ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده مطلوبی باشیم .
محمدحسینی ابرازداشت: با اصلاح و توسعه خدمات بندری هم اکنون ۹۰ درصد میوه و تره بار از هرمزگان توسط شناورهای فلزی و لندینگ کرافت و با استفاده از کانتینرهای یخچالی صادر میشود.
وی خاطرنشان کرد: بندرهای شرق هرمزگان با اجرای سیستم مدیریت ترافیک دریایی( (vts برای کاهش زمان انتظار کشتیها از ۶ به ۲ ساعت و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه توانسته رتبه نخست از حیث صادرات کالاهای یخچالی را در بین بنادر کشور کسب کنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان تصریح کرد: این اقدام چالشهایی را که سالهای گذشته در ارتباط با صادرات میوه وتره بار با ماندگاری کم پیش رو بود و سلامت محصولات را از بُعد بهداشتی تهدید میکرد، رفع کرده است.
محمدحسینی یادآورشد: از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۴۱ هزار تی.ای.یو کالای کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که درهمسنجی با پارسال افزایش داشته است.
وی گفت: بیشترین کالاهای صادر شده از طریق کانتینرهای یخچالی شامل میوه و سبزی و فرآوردههای لبنی بوده که از طریق بنادرشهید باهنر، جاسک و سیریک به کشورهای هدف صادر شده است.
مدیر بنادر شرق هرمزگان با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از یکهزار و ۸۰۰ فروند شناور در بنادر شرق استان پهلودهی شدند، یادآورشد: در این مدت ۶۷۴ هزار و ۱۸۱ تن کالا در بنادر شرق استان تخلیه و بارگیری شد که ۹۰ هزار و ۱۷۲ تن با افزایش ۱۶۲ درصدی به صادرات کالای نفتی اختصاص یافته است.
محمدحسینی باتوجه به اینکه سرمایه گذاری در ایجاد پایانههای سورتینگ محصولات کشاورزی را میتوان عامل مهمی در جهت توسعه تعامل با بازارهای هدف قلمداد کرد، افزود: ایجاد مشوقهایی از سوی وزارتخانههای مربوطه و همچنین کاهش فرآیندهای اداری میتواند ضمن سرعت بخشی در ارسال کالاها درجهت تعمیم و شناسایی بازارهای هدف فرصتهای جدیدی را فراروی تاجران و بازرگانان قراردهد.
این مقام بندری، به اقدامهای توسعهای صورت گرفته دربنادر شرق هرمزگان اشاره کرد و اظهارداشت: در حوزههای لجستیکی با پیوست سه پست اسکله جدید و اصلاح ساختاری انبارهای انباشت کالا ظرفیت بندر باهنر افزایش مطلوبی یافته است.
اجرای ۱۴ طرح مطالعاتی توسعه بنادر شرق هرمزگان
طرحهای خوبی به منظور توسعه و رونق بنادر شرق هرمزگان از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان تعریف شده و هم اکنون اجرای ۱۴ طرح مطالعاتی در این بنادر در دستورکار قرارگرفته است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان در این راستا گفت: این طرحهای مطالعاتی در حوزههای مختلف از جمله تعمیرات اساسی، نوسازی ساختمان گمرک و اموربندری، طرح هدایت سرریز آب بندرباهنر و سیستم اعلام حریق است.
محمدحسینی اظهارداشت: ساخت ۱۰۴ متر اسکله بندر سیریک، لایروبی حوضچه بندرجاسک، استحصال و محصور سازی اراضی پشتیبانی، تعمیرات اساسی هفت پست اسکله ، احداث ساختمان مرجع دریایی و اجرای سیستم کشف و اعلام حریق از جمله مهمترین این طرحهاست.
وی، عملکرد بنادر شرق و بویژه بندر شهید باهنر درسال گذشته (۹۸) را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در رتبه بندی عملکرد طرحهای عمرانی از سوی دفتر مدیریت کنترل پروژه سازمان بنادر و دریانوردی، بندر شهید باهنر با رشد ۲۰۰ درصدی طرحهای عمرانی و رشد ۹۶ درصدی در جذب و عملکرد توانست رتبه نخست را در بین بنادر تجاری کشور به خود اختصاص دهد.
استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درحوزه بنادر ودریانوردی
استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه ظرفیت طبیعی فوقالعادهای در استان برای سرمایه گذاری وجوددارد، گفت: بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه بنادر و دریانوردی استان استقبال کرده است.
فریدون همتی افزود: باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی در حوزه طرحهای بندری ودریایی تسهیل کنیم و با فراهم کردن زیرساختها شاهد ورود و جذب موج جدید سرمایهگذاری درهرمزگان باشیم.
وی همچنین به اقدامهای بزرگی که در بندرهای چندمنظوره شیو پارسیان، جاسک، کوهستک میناب و سیریک با همکاری متولیان انجام شده، اشاره کرد و گفت: این اقدام مسیر صادرات را تسهیل کرده و حجم صادرات را افزایش داده است.
وی همچنین اظهارداشت: در حوزه گردشگری و صادرات نیز با ایجاد و تحول بنادر کوچک وحیاتی در هرمزگان شاهد اقدامهای توسعهای و نتیجه درخشانی هستیم که امیدداریم با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی کشور بتوانیم شاهد تحولات بیشتری در حوزه بندری و دریایی استان باشیم.
جذب ۱۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در بنادرودریانوردی
توسعه زیرساختهای بندری و دریایی، صادرات و واردات و حمل ونقل دریایی جایگاه ویژهای در اقتصاد دنیا دارد که سازمان بنادر و دریانوردی باید باتوجه به صرفه اقتصادی آن در زمان و هزینه توجه ویژهای به این مقوله داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور که در تیرماه امسال برای معرفی مدیرکل جدید بنادر ودریانوردی هرمزگان به این استان سفرکرده بود، در این آیین اظهارداشت: ظرف سالهای اخیر این سازمان با هدف توسعه و شتاب بیشتر در توسعه بندرهای کشور بویژه بندرهای جنوب و بخصوص بندر شهید رجایی،۱۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی جذب کرده است.
محمد راستاد با اشاره به دغدغه استاندار هرمزگان در یکپارچه سازی اقدامها برای تسهیل سازی مسیر حرکتی سرمایه گذاری افزود: در این راستا بروزرسانی ناوگان حملی ونقل دریایی و تشویق سرمایهگذاران برای توسعه زیرساختها و نوسازی ناوگانها در بندرشهید رجایی مود توجه جدی قرارمیگیرد.
وی با تاکید براینکه مرحله سوم بندرشهید رجایی به عنوان یک طرح شاخص در سال جهش تولید تا قبل از پایان سال به بهرهبرداری برسد، اظهارداشت: باید به سمت کاهش بارجادهای و بردن به سمت حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از اولویتهای مهم سازمان بنادر و دریانوردی گام برداریم.
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور اظهارداشت: انتظار میرود تا قبل از پایان فعالیت دولت دوازدهم، بهره برداری از مرحله سوم بندرشهید رجایی آغاز شود که خود قابلیت پذیرش کشتی تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ تی.ای. یو کانتینررا خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، از هرمزگان به عنوان قطب سفرهای گردشگری دریایی یاد کرد و ابرازداشت: در جزیره قشم با چند سرمایهگذاری جزیی شرایط مساعدی برای گردشگری دریایی بوجود آمده اما هنوز باتوجه به ظرفیتهای موجود جا برای کار زیاد است و نباید از آن غفلت شود.
هرمزگان مهمترین استان ساحلی و دریایی ایران
استان هرمزگان با بهره مندی از ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی، ۱۴ جزیره و همچنین وجود ۷۱ بندر بزرگ و کوچک در کرانه خلیج فارس و دریای عمان، همواره به عنوان مهمترین استان ساحلی و دریایی ایران در ایران مطرح است ازهمین رو توجه جدی به توسعه بندرهای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
عمران وآبادانی این منطقه و بهره گیری از ظرفیت های موجود در کنار توسعه ظرفیت ها وقابلیت ها می تواند شرق استان که در سالهای اخیر به پایگاه تکمیلی مکران کمک می کند در حال حاضر برعهده دولتمردان بوده که همپای سیار نقاط از قطار توسعه عقب نماند.
از ۷۱ بندر موجود در هرمزگان ۳۲ بندر فعال بوده که از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در توسعه کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
بندرهای موجود در استان هرمزگان دارای ۱۵۶ پست اسکله برای پهلوگیری کشتیها هستند که از این تعداد، ۱۱ بندر با کاربری تجاری، ۱۵ بندر چندمنظوره، ۲ بندر مسافری، ۲۱ بندر صیادی، ۱۰ بندر صنعتی، ۷ بندر نفتی و ۵ بندر با کاربری های متفرقه است.
همچنین استان هرمزگان با بهره مندی از بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور و پیشرفته ترین پایانههای دریایی از جمله بندرشهید حقانی بندرعباس، سهم ۹۵ درصدی در جابه جایی مسافران دریایی و خودروهای آنها را در کشور دارد و به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران شناخته میشود.
محدوده ساحلی هرمزگان که مطالعات پایش و شبیهسازی بر روی آن انجام میگیرد حد فاصل خط ساحلی بین حوالی منطقه آبکوهی در دریای عمان و منطقه شرق خلیج نایبند در خلیج فارس است؛ از این رو اهمیت خط ساحلی این استان بهدلیل وجود بندرهای مهمی همچون بندرشهید رجایی، شهید باهنر، جاسک، کنگ، سیریک، لنگه وهمچنین جزیره قشم است.
نظر شما