۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
کد خبر: 84036758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید سیب از باغات مهاباد ۴۰ درصد کاهش یافت

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
کد خبر: 84036758
تولید سیب از باغات مهاباد ۴۰ درصد کاهش یافت

مهاباد- ایرنا- مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به پیش‌بینی برداشت ۷۰ هزار تُن سیب در این شهرستان گفت: امسال تولید این محصول در مقایسه با پارسال ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

سعید کریمی روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان هشت هزار هکتار باغ سیب وجود دارد که ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار آن بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال به طور میانگین ۱۲ تُن محصول از هر هکتار آن برداشت ‌شود.

وی با بیان اینکه بارش‌های نامناسب و سال‌آوری محصول سیب از مهم‌ترین علت کاهش تولید محصولات باغی است، اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۱۳۰ هزار تُن سیب از باغات این شهرستان با میانگین تولید ۱۹ تن در هر هکتار برداشت شد که از لحاظ میزان تولید در جایگاه دوم و بعد از شهرستان ارومیه قرار گرفت.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد گفت: این شهرستان از لحاظ سطح باغات در جایگاه سوم آذربایجان‌غربی و بعد از شهرستان‌های ارومیه و سلماس قرار دارد و به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰۰ هکتار باغ جدید در این شهرستان جایگزین باغ‌های پیر و فرسوده می‌شود.

وی اضافه کرد: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع "رد" و "گلدن" و سایر ارقام خارجی است به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آن یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳ واحد سردخانه‌ای برای نگهداری سیب تولید شده در این شهرستان گفت: این واحدهای سردخانه‌ای در مجموع بیش از ۱۲۵ هزار تن ظرفیت نگهداری انواع میوه را دارد و سیب ذخیره شده در آنها با توجه به نیاز بازار تا پایان سال به تدریج خارج می‌شود.

"کریمی" افزود: ۴۰ درصد محصولات باغی این شهرستان به صورت تازه‌خوری به مصرف رسیده و ۶۰ درصد آن نیز به شهرستان و استان‌های همجوار فرستاده می‌شود.

وی اضافه کرد: این شهرستان با داشتن بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ از ظرفیت و توانمندی خوبی برای احداث کارخانه‌های سورتینگ و بسته‌بندی محصول‌های باغی و سایر صنایع تبدیلی برخوردار است.

شهرستان مهاباد بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha