۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 84079203
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس:‌ نقشه راه انرژی فارس تدوین شود

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۲
کد خبر: 84079203
نماینده مجلس:‌ نقشه راه انرژی فارس تدوین شود

شیراز- ایرنا- نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، تدوین و ثبت نقشه راه انرژی استان فارس را یک ضرورت دانست و گفت: این کار می‌تواند مانع سیاست‌زدگی، جدال‌ها و کشمکش‌های غیرکارشناسی در آینده شود.

جعفر قادری، یکشنبه در جلسه کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس افزود: طی سال‌های اخیر پروژه‌هایی در حوزه انرژی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی در فارس تعریف و مصوب شد که به رغم اینکه این طرح‌ها مشکل مجوزهای اداری ندارند اما در تامین مالی فرصت را از دست دادیم و با مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: مباحثی از جمله پتروشیمی‌های چهارگانه، سه پروژه اتیلن در عسلویه و سه پلی‌اتیلن در فارس دچار سیاسی کاری شده و همکاری نکردن برخی عدم همکاری‌ها سبب شد که این پروژه‌ها به رغم اینکه برخی سرمایه‌گذاران برای اجرای آنها اعلام آمادگی کرده بودند اجرایی نشود.
او اظهار داشت: با اجرایی نشدن این پروژه‌ها در زمان مقرر، بسیاری از موقعیت‌ها از جمله تامین مالی آنها برای استان از دست رفته و اقدامی هم برای عملیاتی شدن آنها نمی‌شود.
قادری گفت: برخی از این پروژه‌ها از جمله پالایشگاه سروستان، خط انتقال فرآورده از سیرجان به شیراز، پتروشیمی‌های ممسنی و کازرون، فاز دوم پالایشگاه آغار و دالان، ایستگاه تقویت فشار گاز میدان‌های هما و وراوی و مرکز تفکیک میدان تابناک، نیروگاه خورشیدی و خط پرواتیلن در استان باید برای عملیاتی شدن با جدیت دنبال شود.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای هر یک از پروژه‌های حوزه انرژی استان باید یک طرح مطالعاتی ویژه‌ در نظر گرفته شود که اتاق بازرگانی فارس می‌تواند در حوزه مطالعات اولیه برای سرمایه‌گذاری اقدامات مناسبی را انجام دهد.
قادری، در خصوص موضوع آب مورد نیاز صنایع استان هم گفت: هم‌اینک در حال پیگیری انتقال خط دوم آب به روستاهای زرقان و خرامه هستیم که با اجرای این طرح می‌توان حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای فعالیت صنعتی تخصیص داد.
وی بیان کرد: همچنین پروژه خط دوم انتقال آب به شیراز نیز از ۶۰ میلیون متر مکعب آب به ۹۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته که با این حساب ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن در اختیار خواهد بود.

ظرفیت‌های حوزه انرژی فارس نیازمند توجه بیشتر است
عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس هم، با اشاره به استعداد این استان در حوزه انرژی نفت و گاز گفت: به رغم وجود این ظرفیت‌ها اما از آنها کمتر استفاده شده به طوری که پروژه‌های کلان و درآمدزا در این حوزه در فارس محدود است.
نادر طیبی افزود: استان فارس با داشتن مخازن عظیم گاز در مناطق نزدیک به نوار شمالی خلیج فارس یکی از مستعدترین استان‎های کشور در زمینه توسعه نفت و گاز و زیر شاخه‌های وابسته به آن و همچنین توسعه طرح‌های پتروشیمی است.
او ادامه داد: با توجه به مطالبه جدی در زمینه ایجاد طرح‌های پتروشیمی در فارس و وجود نقشه جامع انرژی استان پیشنهاد می‌شود حداقل از میان ۱۰ طرح پتروشیمی موجود جمع بندی نهایی و کارشناسی در زمینه راه‌اندازی حداقل چهار پتروشیمی انجام شود.

رویکرد مثبت دولت سبب رشد فزاینده تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شد
عضو کمیسیون انرژی، محیط زیست، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی فارس هم گفت: پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیرا با رشد فزاینده تولید این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تاثیر بسیاری در صنعت برق ایران داشته باشد.
کامبیز عالم پور افزود: در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های کلان کشور و حمایت‌های دولت از انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود ۲۰۰ شرکت در سطح کشور در صنعت فتوولتائیک (فتوولتائیک سیستمی است که قادر به تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته است) مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۲۳ شرکت تولید کننده، پیمانکار، تامین کننده و مشاور بومی در استان فارس مستقر هستند که توانسته‌اند سهم قابل توجهی در اشتغال‌زایی این صنعت در استان و کشور داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha