۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۷:۳۱
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 84130739
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

موقوفات، بازوی یاری رسان کادر درمان در مهار کرونا

سبزوار- ایرنا- از آغاز شیوع ویروس کرونا، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بهره‌گیری از ظرفیت موقوفات پای کار آمده و با حمایت از نیازمندان و آسیب‌دیدگان اجتماعی، به کادر درمان در مهار این ویروس و کاهش آسیبهای ناشی از آن کمک کرده است.

وقف سنت حسنه و میراث گرانبهای ائمه اطهار (ع) است که با کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش مهمی در رفع مشکلات جامعه و برپایی شعائر دینی دارد. در همین راستا ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور با بهره گیری از ظرفیت موقوفات همپای گروه‌های جهادی، مردم و نهادهای مختلف یاری‌رسان کادر درمان در مقابله با شیوع کرونا شده است.

در شهرستان سبزوار نیز موقوفات با گام نهادن در این مسیر علاوه بر نقش آفرینی در کاهش آسیب های ناشی از کرونا، سهم مهمی در کاهش مشکلات اجتماعی  داشته اند. برپایی هشتمین مرحله رزمایش مواسات و کمک‌های مومنانه، توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده، برپایی پایگاه‌های سلامت، تب سنجی و غربالگری مسافران با همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان برخی از اقدامات شاخص اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با همکاری متولیان بقاع متبرکه در مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده است.

۷۰ درصد موقوفات سبزوار در مقابله با کرونا سهیم هستند

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: حدود ۷۰ درصد موقوفات این شهرستان در مقابله با ویروس کرونا سهم داشته اند بطوریکه از محل عواید و درآمدهای آنها برای تامین بسته‌های کمک معیشتی، بهداشتی یا کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهره گرفته شده است.

حجت الاسلام جعفر مهدوی خواه افزود: با موافقت سازمان اوقاف و امور خیریه، عمده موقوفات مرتبط با محرم، غدیر و سایر موارد به گونه ای مدیریت شد که ضمن اجرای نیات واقفان بسیاری از درآمدهای آنها صرف مقابله با ویروس کرونا شده است.

توزیع ۵۰ هزار بسته‌ اقلام بهداشتی از عواید موقوفات سبزوار

وی ادامه داد: به منظور مقابله با شیوع کرونا افزون بر ۵۰ هزار بسته‌ اقلام بهداشتی از محل عواید موقوفات این شهرستان تامین شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: این بسته‌ها شامل ماسک صورت، دستکش، لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده بوده که به نیازمندان شهرستان‌های سبزوار، خوشاب و ششتمد و همچنین بین زباله گردها توزیع شده است.

وی افزود: همچنین از محل درآمد ۵۰ موقوفه با نیت مصارف بهداشتی با همکاری نیروی مقاومت بسیج، عملیات ضد عفونی معابر عمومی و مناطق روستایی این شهرستان‌ها انجام شده است.

حجت الاسلام مهدوی خواه ادامه داد: همچنین در ایامی که مسافرت‌ها زیاد بود ۲ پایگاه غربالگری کرونا با همکاری مرکز بهداشت و درمان از محل درآمد موقوفات در ورودی شهرستان‌ سبزوار فعال شد که علاوه بر تب سنجی و غربالگری مسافران توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی خودروها انجام شد.

کمک مومنانه در هشت گام

وی گفت: طی هفت مرحله کمک‌های مومنانه، هشت هزار و ۴۰۰ بسته کمک معیشتی به ارزش هر بسته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بین نیازمندان شهرستان‌های سبزوار، خوشاب و ششتمد توزیع شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار افزود: طی ماه جاری و در مرحله هشتم کمک مومنانه نیز ۱۸ تن مواد غذایی شامل برنج و روغن به ارزش افزون بر ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل موقوفات، نذورات و کمک‌های خیران تامین و بین اقشار نیازمند و ساکنان مناطق حاشیه شهر توزیع شد.

وی ادامه داد: در این راستا و در اجرای طرح "دست‌های مهربانی" نیز ۲ هزار و ۴۰۰ کیلو گرم گوشت مرغ و ۶۰۰ بسته گوشت قرمز بین نیازمندان توزیع و ۱۷۰ بسته لوازم تحریر به دانش آموزان محروم سبزوار اهدا شد.

حجت الاسلام مهدوی خواه گفت: برای جلوگیری از موازی کاری، بسته‌های کمک معیشتی و اقلام بهداشتی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و مراکز خیریه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه همه موقوفات خیر است، افزود: شهروندانی که با نیت خیرخواهانه تصمیم دارند مال خود را وقف کنند آن را بر مبنای نیازهای روز وقف نمایند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار ادامه داد: در صورتی که نیات وقف اختصاصی و محدود نباشد، دست متولیان اجرای نیات برای بهره گیری از موقوفات در حوادث طبیعی و پیشگیری از بیماری‌های فراگیر و سایر موارد باز است.

مراکز "افق" بقاع متبرکه پیشگامان مقابله با کرونا

تولیت آستان مقدس امامزاده شعیب (ع) سبزوار نیز گفت: با راه اندازی مراکز افق در بقاع متبرکه شرایط مطلوبی برای بهره گیری از ظرفیت موقوفات ایجاد شده و این مراکز به پیشگامان مقابله با کرونا تبدیل شده اند.

سیدرضا حسینی افزود: هر چند از ابتدای شیوع ویروس کرونا زیارت ضریح بقاع متبرکه تعطیل شده و تنها صحن های روباز مورد استفاده زائران و شهروندان قرار گرفته اما فعالیت بقاع تعطیل نشده و خادمان بقاع از طریق مراکز افق به یاری اقشار نیازمند و آسیب دیدگان اجتماعی ناشی ار کرونا آمده اند.

وی ادامه داد: خادمان بقاع متبرکه سبزوار با همکاری گروه‌های جهادی و قرارگاه مردمی "شکست کرونا"، ضد عفونی بقاع متبرکه، مساجد واماکن مذهبی را به طو ر مرتب انجام می دهند.

تولیت آستان مقدس امامزاده شعیب (ع) سبزوار گفت: با همکاری مراکز افق در بقاع متبرکه سبزوار ۲ هزار شیلد محافظ کرونا برای پرستاران و کادر درمان بیماران کرونایی تولید شده و همچنین ۲ دستگاه تب سنج از محل درآمد موقوفات خریداری و به معاونت بهداشت و درمان سبزوار اهدا شده است.

وی افزود: از ابتدای ماه جاری آماده سازی سوپ برای بیماران کرونایی با کمک خیران در مرکز افق امامزاده شعیب (ع) آغاز شده و روزانه حدود ۸۰ پرس غذایی گرم بین این بیماران توزیع می شود.

حسینی با اشاره به تلاش‌ خستگی ناپذیر کادر درمان ادامه داد: خادمان بقاع متبرکه چند مرتبه با مراجعه به بیمارستان واسعی سبزوار که ویژه پذیرش بیماران کرونایی است با اهدای شاخه‌های گل از تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در درمان و مقابله با بیماری کووید ۱۹ قدردانی کرده اند.

شهرستان‌های سبزوار، خوشاب و ششتمد ۲۷ بقعه متبرکه، ۲ هزار موقوفه و ۱۱ هزار رقبه دارند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha