اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌ هنرستان‌ها و مراکز کاردانش

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اختصاص یافته است تا توان آنها برای پژوهش و انجام فعالیت‌های مهارتی افزایش یابد.

محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر افزود: امروز ۵۸ پژوهش سرا به همه تجهیزات مورد نیاز پژوهش زیست فناوری تجهیز شدند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت تدبیر و امید تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی از ۳۰۰ مرکز به ۶۶۵ افزایش یافت که نشان می دهد این وزارتخانه رویکرد پژوهشی دارد. روزی را آرزو می کنم که هر مدرسه به یک پژوهش سرا تبدیل شود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ترسیم چشم انداز و اهداف سند تحول بنیادین از مدرسه، معلم و دانش آموز مد نظر سند است. تقویت روحیه پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه ورزی جزو ضرورت‌های این تصویر از آینده آموزش و پرورش محسوب می شود.

وی ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین یک تغییر رویکرد اساسی، در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد که گام‌های این تحول در سال‌های گذشته آغاز شده  و به سرعت شتاب می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در یک رویکرد انسان را همانند مخزن انواع دانش در نظر می گیرند که در واقع  باید دانش و علم در او انباشته باشد. کارکرد معلم در این رویکرد پرکردن این مخزن از انواع دانش است.

حاجی میرزایی یادآور شد: در این رویکرد مخزنی، دانش‌آموز به نقش پذیرنده، معلم به نقش یک سویه و انتقال دهنده و مدرسه به یک کانون بی روح و خسته کننده فاقد نشاط و سرزندگی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: معلم تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانش آموزان را برای تصمیم گیری، انتخاب و ابزار اندیشیدن مهیا می کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمی یکی از غنی ترین و با عظمت ترین مشاغل هستی است، گفت: معلمی شغل انبیاست و در این مسیر باید دید که شیوه تعامل پیامبران با مردم چگونه بوده است.

حاجی میرزایی عنوان کرد: تعامل با انسان ها به منظور افزایش ظرفیت و توان او برای زندگی مسئولانه، کار ساده ای نیست.

وی در ادامه گفت: معلم محصول سند تحول بنیادین باید دانش‌آموزی خلاق، پژوهشگر و پرسشگر تربیت کند و در غیر این صورت در کار خود توفیق چندانی نداشته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه با دارا بودن دانش آموزان خلاق، پژوهشگر و پرسشگر درون خود بانشاط خواهد شد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش خود را برای این چنین نظام تعلیم و تربیتی آماده می کند.

حاجی میرزایی افزود: برنامه ریزی درسی باید در خلق موقعیت‌های یادگیری به گونه ای عمل کند که ابزارهای لازم را برای این پیوندها ایجاد کند و همچنین دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان باید در پرورش معلم به این ویژگی ها توجه کنند تا مدرسه کانون رخداد اتفاقات مهم باشد.

به گزارش ایرنا، مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و همچنین مدیر کل آموزش وپرورش استان ها برگزار و از ۱۰۰ پژوهشگر در سطح آموزش و پرورش تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha