۱۸ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84177778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۵درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه است

شهرکرد- ایرنا- رییس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت غیرمتعارف از منابع آب زیرزمینی به سبب نبود امکان برداشت از منابع آب سطحی در استان سبب شده تا ۹۵ درصد دشت‌های این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی شود.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز پنجشنبه در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رییس مجلس شورای اسلامی در سفر ۲ روزه به استان چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب، ۹۵ درصد آب صنعت و ۷۰ درصد آب بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: با ممنوعه شدن دشت‌های استان، امکان برداشت از این منابع وجود ندارد و چنانچه نتوانیم نیاز خود را از آب‌های سطحی تامین کنیم باید بخش‌های کشاورزی و صنعت تعطیل و بخش شرب با چالش جدی مواجه شود.

جعفری تصریح کرد: در حالی‌که چهارمحال و بختیاری تولیدکننده آب است و این ظرفیت در اختیار استان‌های دیگر قرار داده شده اما برای خود استان به یک تهدید تبدیل شده که به دنبال طرح‌های غیرقانونی و غیرکارشناسی انتقال آب ایجاد شده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در برخی طرح‌های انتقال آب در کشور عدالت و قانون‌گرایی رعایت نشده است، اظهار داشت: مجلس باید جلوی این تخلفات را بگیرد و به حقوق استان‌ چهارمحال و بختیاری توجه لازم را داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از بحران و تنش آبی در ۱۵۶ روستای این منطقه خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۳ روستا در بخش سردشت با تانکر آبرسانی می‌شود.

حسین بامیری افزود: پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی زیبنده نیست استانی که خود ۱۲ درصد آب کشور را تولید می‌کند به مردم روستایی با تانکر آبرسانی کند.

وی همچنین اختصاص بودجه لازم برای تکمیل سد خرسان۳ را خواستار شد و گفت: این طرح به سبب تزریق محدود اعتبارات از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا توسعه چاه‌های نفتی این منطقه و تکمیل سریع‌تر جاده ارتباطی لردگان به بروجن و تامین اعتبار برای احداث آزادراه لردگان به خوزستان را از دیگر نیازهای این ۲ شهرستان برشمرد.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، نبود آب و راه مناسب را از مشکلات و تنگناهای استان برشمرد و گفت: دیگر مشکلات شکل گرفته در استان مربوط به نبود راه مناسب و آب کافی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

قدرت‌الله حمزه به طرح‌های نیمه تمام شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: تونل دشتک، سد غدیر و طرح دوبانده کردن جاده فارسان به کوهرنگ از جمله طرح‌های مهمی است که سالهاست به طول انجامیده است.

وی خاطرنشان کرد: تکمیل جاده شهرکرد به ناغان به خوزستان، پیگیری آلودگی نفتی بخش میانکوه، رفع مشکل رانش زمین روستای افسرآباد اردل، تونل چری، جاده موگویی و توسعه شهرک آب معدنی کوهرنگ را از دیگر ضرورت‌های استان برشمرد.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، از پیگیری طرح تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این طرح برای جلوگیری از اجرای طرح های غیرقانونی و غیرکارشناسی است.

احمد راستینه هفشجانی، طرح انتقال آب تونل بهشت‌آباد را غیرقانونی و غیرکارشناسی دانست و گفت: این طرح متوقف است و همچنان باید متوقف بماند.

وی در ادامه با تاکید بر اصلاح ساختار بودجه، تصریح کرد: تحقق این مهم توزیع عادلانه ثروت را رقم می‌زند.

راستینه، بهره‎برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن و تکمیل طرح راه‌آهن را از مهمترین اولویت‌های استان دانست و افزود: امید است با تامین اعتبار لازم سال آینده شاهد افتتاح این ۲ طرح باشیم.

به گزارش ایرنا،محمدباقر قالیباف به همراه هیاتی از مجلس شورای اسلامی صبح چهارشنبه وارد استان چهارمحال و بختیاری شد.

۲ رییس کمیسیون و تعدادی از مسوولان، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی را در سفر ۲ روزه به استان چهارمحال و بختیاری همراهی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha