به گزارش ایرنا، پس از دیدار حضرت آیت الله سید علی سیستانی و پاپ فرانسیس، پیام صلح و دوستی به سوی مراکز و اشخاص دینی و سیاسی در اقصی نقاط جهان ارسال شد؛ تاکیدات دو رهبر عالی دینی بر حاکمیت خرد به جای عقل همان پیامی بود که بیشتر شخصیت های مذهبی و سیاسی آنرا دریافت کرده و بدان واکنش نشان دادند.
از نماینده مارونی مجلس لبنان که خود را مطیع آیت الله سیستانی دانست گرفته تا دارالافتاء اهل سنت عراق که دیدار پاپ با مرجعیت شیعه این کشور را دیداری با تمام مسلمین و نه فقط شیعه عنوان کرد. این اتفاق به قدری شیرین بود که فضای سیاسی عراق را حداقل برای چند روز تحت الشعاع خود قرار داده و توجه رسانه های منطقه و جهان را به خانه ای استیجاری در کوچه ای دو و نیم متری معطوف کرد؛ ملاقاتی که عراق پس از سالها تشتت و ناآرامی و نزاع بدان نیاز داشت تا دوباره به دوران خوش دوستی و بقول صفحه توییتری یونسکو به عرش تاریخ بازگردد.
در این چند روز بدلیل سفر پاپ به استان های شمالی عراق، امیدها برای رفع اختلاف بین اربیل پایتخت اقلیم کردستان و بغداد پایتخت سیاسی عراق یکپارچه قوت گرفته و دیروز (دوشنبه) اخباری مبنی بر حمایت نیچروان بارزانی از طرح گفتگوی مصطفی الکاظمی منتشر شد. در شهر تاریخی اور، نمایندگان طوایف و ادیان گوناگون عراق با پاپ فرانسیس مراسم مشترک دعای صلح برگزار کردند.
در این بین برخی رسانه ها به منحرف کردن مضمون پیام تسامح ارسال شده از خیابان الرسول نجف محل زندگی مرجع عالی شیعه در عراق مشغول شدند و بعضی دیگر نیز اساسا این دیدار را با پیام های خاص و تفرقه انگیزانه پوشش دادند.
رسانه قطری عربی ۲۱ در یادداشتی جهت دار دیدار رهبران شیعه عراق و کاتولیک را به دیداری محصور در جامعه شیعه منحصر ساخته و پاپ را به بی اهمیتی نسبت به جامعه اهل تسنن عراق متهم کرد.
در تارنمای این رسانه مصاحبه با چند شخصیت عراقی منتشر شد که با بازنشر چند توییت از چند نماینده مجلس عراق در پی القای این مساله بود که دیدار پاپ با آیت الله سیستانی یک دیدار مسیحی - شیعی بود و جنبه دیگری نداشت در حالیکه برخی نمایندگان دیگر مجلس عراق که اتفاقا شیعه هم نبودند این ملاقات را در راستای تحکیم رابطه بین تمامی مذاهب دانسته و بر تاثیر آن روی همزیستی ادیان در عراق تاکید کردند.
اما آنچه تذکرش لازم است این است که پاپ علاوه بر دیدار با شخصیت های سیاسی عراق همچون برهم صالح و محمد الحلبوسی که هر دو از اهل سنت هستند، در شهر "اور" با نمایندگان سایر ادیان نیز اجتماع دینی برگزار کرد؛ پس دیدارهای او یک جانبه نبود و حتی متشکل بود از مباحث سیاسی و مذهبی و همچنین شامل فرقه ها و مذاهب دیگر.
پاپ فرانسیس به همراه نوه آیت الله العظمی خویی، روحانی اهل سنت کردتبار و پیشوای منداییان و ایزدیان در نزدیکی یکدیگر نشستند که خود اجتماعی دینی از سرزمین رنگین کمان فرقه ها یعنی عراق به شمار می رفت؛ از عشایر و طوایف مختلف عراق نیز نمایندگانی با لباس مخصوص خود حضور داشتند.
این شخصیت ها صرفا محدود به عراق نبودند و بعضا چهره های دینی جهانی نیز به چشم می خورد، بنابراین سفر پاپ نه تنها چیزی کم نداشت بلکه یک سفر جهان شمول بود.
در همین راستا "ینادم کنا" نماینده آشوری مذهب عراق درباره دیدار آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس گفت که این دیدار پیام های مثبت در راستای همزیستی ارسال می کند. همچنین شخصیت های فقهی مهم و حتی سیاسی اهل سنت این مساله را نادیده گرفته و آنرا مساله ای تمام شده قلمداد کردند. شیخ خالد المُلا از علمای اهل سنت عراق با اشاره به ملاقات این دو رهبر عالی دینی گفت: "در فقه ما حاکم همان ولی امر است و ولی امر کنونی عراق آیت الله سیستانی است که با پاپ دیدار کرد. بنابراین موضوع تمام شده است".
شیخ عامر البیاتی سخنگوی رسمی مجمع دارالافتاء اهل سنت عراق هم در پاسخ به سوال مجری تلویزیون شبکه "آی نیوز" عراق در همین باره با قاطعیت گفت: "سید علی سیستانی مرجع اعلای تمام مسلمانان عراق است و فرقی بین سنی و شیعه دراین باره نیست، بنابراین پاپ بوسیله دیدار با سیستانی گویی به دیدار تمام مسلمین رفته است این سخن من نیست، سخن دارالافتاء عراق است".
از سوی دیگر "مصطفی البیاتی" سخنگوی مجمع فقهی اهل سنت عراق درباره سفر پاپ به این کشور سعی داشت تا بر نیمه پر لیوان تمرکز کند و گفت: "گنجانده نشدن بازدید از مقر مجمع فقهی اهل سنت در برنامه پاپ ممکن است یک اشتباه سهوی بوده باشد، اما ما باید از سفر پاپ در راستای خدمت به کشور خود استفاده کنیم".
وی در عین حال تاکید کرد که از این دست اشتباهات نباید تکرار شود و در ادامه افزود: "ما خواستار این هستیم که بر نکات مثبت این سفر و دیدار متمرکز شده و از آن در راستای تقویت همزیستی در عراق استفاده کنیم".
پاپ فرانسیس در جریان سفر به عراق، بلافاصله پس از دیدار با آیت الله سیستانی نجف اشرف را به مقصد شهر اور ترک کرد و به اجتماع دینی برگزار شده در آن شهر تاریخی پیوست. این شهر به عقیده مسیحیان زادگاه حضرت ابراهیم (ع) می باشد.
رهبر کاتولیک های جهان در سخنرانی های خود در این سفر سه روزه گاه و بی گاه با یادآوری تلخی ها و شیرینی های دوران جنگ با داعش در وقت های مناسب از تمامی آیین ها درباره تحمل و مبارزه با مصائب تقدیر کرد.
نمی توان پاپ را به بی اهمیتی نسبت به جامعه اهل سنت عراق متهم ساخت چرا که جدای از اکثریت بودن جامعه شیعیان در عراق، نفوذ و کاریزمای آیت الله سیستانی در عراق مثال زدنی و بی نظیر است و اساسا هر دیداری با شخصی غیر از ایشان پیام مهمی که پاپ را وادار کرده بود پس ۱۵ ماه قرنطینه خود را بشکند را به بیرون از مرزهای عراق مخابره نمی کرد، کما اینکه دیدار او با شیخ احمد طیب مفتی الازهر مصر در واتیکان به نمایندگی از تمامی مسلمانان بود و نه سخنی از دیدار نکردن با نمایندگان مذهبی سایر کشورهای اسلامی به میان آمد و نه سخنی از دیدار نکردن با عالمان شیعی؛ در نتیجه آن ملاقات گفتمان مذهبی یک نماینده به نمایندگی از تمامی کشورهای اسلامی تلقی شد.
کوتاه سخن اینکه رسانه های منطقه که هریک به دنبال بهره برداری های خاص خود از دیدارهای پاپ بودند عمدتا به جزییات مذکور اشاره ای نداشته و با نشان دادن بخشی از واقعیت و نه همه آن درصدد تلخ کردن کام ملت سرزمین بین النهرین هستند. زادگاه ابراهیم خلیل که نزد مسیحیان به زادگاه توحید معروف است، به زادگاه وحدت تبدیل شد و رنگ صلح و همزیستی را بار دیگر به رنگ های مختلف عشایر و ادیان عراق اضافه کرد.
به هرحال آنچه معلوم است این می باشد که آیت الله سیستانی و پاپ با لباس های مخصوص و همیشگی سیاه و سفید خود، فضای سیاه و سفید متشتت عراق را برای چندین روز رنگین و متحد کردند، اما در آنسوی مرزهای نجف و موصل کسانی مایل به این اتحاد نبوده و نیستند.
نظر شما